Hopp til innhold

Hanneli Mustaparta om bloggingen: – Makten skremmer meg litt

Som en av verdens mest kjente motebloggere får man en viss innflytelse i moteverdenen. Det kan være litt skremmende, synes den kjente bloggeren Hanneli Mustaparta (30).

Hanneli Mustaparta hos Lindmo

Bærumsjenta Hanneli Mustaparta (30) har slått seg opp og fram i moteverdenen. Hun begynte som modell som 17-åring, i dag er hun populær og innflytelsesrik blogger med egen spalte i Vogue.

Foto: Julia Marie Naglestad

Hun ble oppdaget av fotografen Per Heimly som 17-åring. Nå er Hanneli Mustaparta 30 år, og blir omtalt som en av verdens mest innflytelsesrike motebloggere.

I løpet av de siste årene har Hanneli blitt fast bidragsyter i et av verdens mest kjente moteblad, Vogue. Hun har stylet kleskolleksjoner for store motehus og blir flydd rundt til verdens største moteuker.

– Det er helt surrealistisk, sier Hanneli Mustaparta om kometkarrièren hun har hatt de siste årene. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle sitte i Vogue sitt hovedkontor og få skryt fra billedsjefen der, sier Mustaparta når hun gjester lørdagens sending av Lindmo.

Skremmende makt

Som moteblogger og populært fotoobjekt for andre profilerte bloggere, får man også status som trendsetter og en viss makt i moteverdenen. Det kan nesten være litt skremmende, synes Mustaparta.

– Det er morsomt hvordan jeg kan legge ut et bilde av et obskurt eller rart plagg på bloggen min, og kort tid etterpå dukker det opp hos andre bloggere, på catwalken, i motemagasiner eller til og med i kjedebutikkene. Det skremmer meg litt.

På hvilken måte?

– Jeg blir litt satt ut av hvor stor innflytelse man kan ha som blogger. Jeg er jo fremdeles bare Hanneli fra Bekkestua, så jeg prøver å ikke tenke så mye på det. Det er ikke noe jeg har lyst til å fokusere på, men jeg setter veldig stor pris på at folk blir inspirert av det jeg gjør. Det er jo derfor jeg driver på med dette, sier Mustaparta til NRK.no.

  • Nasjonalgalleriet dedikerte en sending til IT-jentene. Se programmet her.

– Ikke smøreturer

Makten til bloggerne, både «rosabloggerne» og respekterte motebloggere, har vært oppe til debatt flere ganger.

Bloggere som retter seg mot yngre forbrukere har blitt kritisert for å drive med skjult reklame. Blant de mest kjente som har fått gjennomgå er Emile «Voe» Nereng, Caroline «Fotballfrue» Berg Eriksen og Ida Wulff.

Forbrukerombudet har nå bestemt at sponsede bloggposter måtte merkes som reklame.

Den siste tiden er det norske motemagasiner som er blitt kritisert, først og fremst for at de blir med på såkalte «smøreturer». For kort siden reiste flere av landets mest profilerte motebloggere og journalister til New York, blant annet for å se visning av samarbeidskolleksjonen Maison Martin Margiela for H&M.

– En veldig skummel praksis, uttalte Svein Brurås til nettstedet minMote.

Hanneli Mustaparta sier hun kun samarbeider med merker hun liker.

– Jeg ville aldri blitt med på smøreturer eller samarbeidet med et merke som representerer noe jeg ikke kan stå innenfor. For meg er det vanskelig å forstå hvorfor bloggere tar imot gratis ting, og kun skriver om det for å få betalt. Det er skitne penger, og jeg liker å legge meg med rene hender, sier Mustaparta, før hun legger til:

–Men alle gjør forskjellige valg.

Hanneli Mustaparta hos Lindmo

Hanneli Mustaparta kommer til Anne Lindmo for å komme til bunns i hvorfor akkurat fargen burgunder er blitt så populær i høst.

Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

Ikke magasin, kanskje kolleksjon

Akkurat som svenske Elin Kling, har Hanneli Mustaparta tatt steget opp til en av de øverste divisjonene i moteverdenen. Hun blir invitert til samarbeid med Vogue, Calvin Klein og Zara, og får innpass på moteuker i New York, Paris, London og Milano.

I motsetning til den kjente motebloggeren Elin Kling fra Sverige, har ikke Hanneli Mustaparta noen stor drøm om å utvide bloggingen til et motemagasin. Men en kleskolleksjon kan kanskje komme. Ikke nå, men senere.

– Helt siden jeg kjøpte mine første vintageplagg, har jeg lurt på om jeg noen gang kommer til å bli inspirert til å lage min egen kleskolleksjon. Det har ikke skjedd ennå, men kanskje i framtiden, sier hun til NRK.no.

Se resten av intervjuet med Hanneli Mustaparta på Lindmo lørdag klokken 21.25 på NRK1. Trond Giske, Oddgeir Bruaset og Kristoffer Reinsfelt Arnesen kommer også besøk til Anne Lindmo.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.