– Det er helt uforståelig, og det er dårlig ledelse som kjøper seg ut av et problem den selv har vært med på å skape. Det er helt uhørt i norsk sammenheng, mener pensjonert advokat og ekspert på arbeidsrett, Jan Dege.
LES OGSÅ:
400 000 kroner i måneden
– Etter at Steffens gikk ut med informasjon om at han ville slutte, har vi hatt en rekke samtaler og funnet en mellomløsning for neste sesong. Steffens gjennomfører noen prosjekter som allerede er under forberedelse. Han vil dirigere Tosca til høsten, samt Operaorkestrets lenge planlagte turné til Helsinki og København, het det i pressemeldingen fra Operaen tidligere denne uken.
Påtroppende operasjef Annilese Miskimmon og musikksjef Karl-Heinz Steffens hadde samarbeidsproblemer allerede før de fikk jobbet sammen på samme sted.
Foto: Erik Berg / Den Norske Opera & BallettNRK har fått innsyn i sluttavtalen mellom musikksjefen og Operaen, og der står det hvilken lønn Steffens tar med seg når han går ut av døren.
Beløpet på 125.000 euro – tilsvarende 1.184.000 kroner – er delt i to deler.
80.000 euro, eller 757.760 kroner, er betaling for å dirigere Tosca og operaorkesterets turné til Helsinki og København i høst. Dette er konserter som finner sted etter at Steffens har fratrådt stillingen 31. juli.
De resterende 426.240 er en fallskjerm etter at han valgte å slutte ett år før tiden.
Dege kritiserer også Steffens.
– Han har selv vært med å skape problemer ved å gå til offentligheten og skulle ikke hatt lønn overhodet. Statsminister Solberg har 130 000 kroner i måneden, musikksjefen i Operaen får nå 400 000 kroner i måneden, mener Dege.
Offentlig avskjedsbrev
I slutten av april i år annonserte Karl-Heinz Steffen sin avgang i et offentlig avskjedsbrev i Aftenposten. I brevet beskrev han et samarbeid med den nyansatte operasjefen Annilese Miskimmon som «umulig».
Det har vært mye uro på Den Norske Opera og Ballett i Oslo denne våren.
Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix– Det er ingen bombe at han må trekke seg, sier Magne Lerø, kommentator og redaktør i Dagens perspektiv.
– Han har fått usedvanlig godt betalt. Man skulle kanskje ikke tro at operaen hadde råd til å være så rause, men når man må løse en situasjon så må man finne økonomien til det, fortsetter Lerø.
Han mener det er Steffens som har handlet mest kritikkverdig.
– Det spesielle er at han varslet 1,5 år før han skal tre tilbake, at han ikke ønsket å fortsette. Det at han ikke kan samarbeide med sin nærmeste leder er en så spesiell begrunnelse, at ledelsen måtte forsøke å finne en løsning. Det ville blitt ulevelige forhold på Operaen, om de to som må samarbeide ville være som hund og katt. Det hadde forsuret hele miljøet, fortsetter Lerø.
Operadirektøren avviser kritikken
Operadirektøren kjenner seg ikke igjen i kritikken fra Dege.
– Jeg kan ikke se at kontraktsutformingen er det som har skapt denne situasjonen, jeg synes det er ganske klart hva han er ansatt for og hva operasjefen har ansvar for i våre kontrakter, sier administrerende direktør ved Den Norske Opera og Ballett, Nils Are Karstad Lysø.
Karl-Heinz Steffens melder via informasjonsenheten i operaen at han ikke har noen ytterligere kommentar i sakens anledning og derfor ikke er tilgjengelig for intervju.
LES OGSÅ: