Den norske musikken:
Den største overraskelsen i år må sies å ha vært Odd Nordstoga. Albumet ”Luring” havnet på toppen av årslista for solgte album i Norge i 2004.
Odd Nordstoga er på ingen måte noen nykommer, med fem soloalbum bak seg før ”Luring”. Han har samarbeidet med Herborg
Bannlyste eldre: Tidligere musikksjef i Kanal 24, Sverre Bjørnsen, var med på å bannlyse eldre mannlige norske artister. Foto: Kanal 24.
Kråkevik og medvirket på sju plater utenom sine egne soloplater.
Suksessen til Odd Nordstoga viser at det finnes en stor etterspørsel etter artister som spiller rock og pop inspirert av folkemusikken. Foruten Odd Nordstoga har Gåte oppnådd suksess med sitt andre album: ”Iselilja”.
I tillegg har vi fått overraskelser som for eksempel Lomsk, som er ei folk-rock-gruppe fra Gudbrandsdalen. I høst kom de med et med et konseptalbum inspirert av Ibsens ”Peer Gynt”. Og denne folkerock musikk-inspirerte musikken gikk rett hjem hos anmelderne.
Heller ikke de har kastet seg på en trend. Lomsk har holdt på siden 1982, men det er kanskje lettere å bli lagt merke til med den type musikk de spiller akkurat nå.
Fortsetter å selge: Bjørn Eidsvåg er igjen mestselgende i Norge. Foto: Bjørn Sigurdsøn, Scanpix.
Da musikksjefen i Kanal 24 gikk ut og sa at han ikke ville spille musikk av ”eldre mannlige artister” ble det et voldsomt spetakkel. Og de som blant andre reagerte var artistene selv. Men nå har de motbevist at de er avdanka, for i året som vi har bak oss kan vi trygt slå fast at veteranene ikke har noe å skamme seg over:
, Hellbillies, Ole Paus, Anne Grete Preus og Bjørn Eidsvåg har alle gitt ut album som har solgt bra i år.
Bjørn Eidsvåg ga for øvrig ut sitt 20. album i høst – ”En vakker dag”. En plate som har solgt i bøtter og spann. Bjørn Eidsvåg er sammen med Odd Nordstoga den artisten som har solgt flest plater i år – iberegnet alle de internasjonale utgivelsene som
Den store trenden: 2004 ble iPodens store år. Foto: Koji Sasahara, AP Photo.
kom i 2004. Det er altså ingen utdatert, rusten herre vi snakker om her.
Teknologi:
2004 var iPodens år – Apples lille bærbare musikkfilavspiller med plass til opptil 10.000 sanger i lommeformat. iPod er årets julegave; bare i desember ble det solgt 4 millioner iPoder på verdensbasis.
Da den nye iPod mini ble lansert i USA 20. februar hadde over 100.000 amerikanere satt seg opp på venteliste. Uavhengige eksperter mener iPoden har en global markedsandel på 92 prosent for harddiskbaserte musikkavspillere.
Det amerikanske analyseselskapet Merrill Lynch spår at Apple kan fordoble fortjenesten på iPod’en i 2005. Det ser ut som det bare er
Snart verdensherredømme? Det er bare et tidsspørsmål før brukere i Norge også kan kjøpe musikk via Steve Jobs og Apples iTunes. Foto: Jim Watson, AFP Photo.
produksjonskapasiteten som begrenser salget.
Med iPoden og musikkfilprogrammet iTunes har Apple satt en standard for hvordan vi kommer til å bruke musikken i tida fremover. Med sin nettbaserte musikksalgtjeneste iTunes Music Store har Apple også tatt rollen som den viktigste musikkdistributør av musikk i 2004. 16 desember passerte Apple 200 millioner solgte sanger over internett siden oppstarten i april 2003.
Den eneste skyen på Apple-himmelen er begrensningene som ligger i Apples musikkfilformat. iTunes har en innebygget sperre som gjør at du bare kan kopiere sanger til tre datamaskiner. Dette for å unngå ulovlig kopiering. Men også når du oppgraderer operativsystemet leser iTunes dette som at du har skaffet deg en ny datamaskin.
Det gjenstår å se hvordan iPod-
Markedsføringsscoop: Alle som kjøpte denne U2-iPoden i USA kunne også laste ned alle U2s 446 sanger og 100 liveopptak til sterkt redusert pris. Foto: Paul Sakuma, AP.
brukerne vil reagere når de opplever at de ikke lenger får tilgang til den iTunes-musikken de har kjøpt og betalt på pcen sin.
At musikk og teknologi smelter mer og mer sammen ser vi et eksempel på med U2s siste album ”How to dismantle an atomic bomb”. Da U2 lanserte albumet i november lanserte Apple samtidig en egen svart U2-iPod. Alle som kjøpte denne U2-iPoden i USA kunne også laste ned alle U2s 446 sanger og 100 liveopptak til sterkt redusert pris. Slike markedsføringsavtaler mellom artister og teknologileverandører kan vi kanskje få se mer av i 2005.
Platebransjen:
I 2004 ble den globale musikkindustrien samlet på enda færre hender. I august gikk japansk-amerikanske Sony og musikkdelen til tyske Bertelsmanns
Måtte nedbemanne: Den britiske musikkgiganten EMI annonsert at de måtte kutte 1.500 jobber. Foto: Scanpix.
group sammen til Sony/BMG; dermed er de fem såkalte "multiene" redusert til fire: EMI, Universal, Warner og Sony-BMG. Disse fire selskapene står for 95 prosent av verdens samlede lovlige platesalg.
Den viktigste drivkraften bak sammenslåingene i platebransjen er behovet for å kutte kostnader. EMI/Virgin sa opp 11 prosent av staben i 2003. Like før jul begynte Sony BMG å kutten en fjerdedel av sine ansatte verden over. I Norge måtte 13 av 43 gå.
Når de multinasjonale selskapene
Stadig bedre salg: Norske plater selger stadig bedre. 22 av de 50 mest solgte cd-albumene i 2004 var med norske artister. Foto: Gorm Kallestad, Scanpix.
nedbemanner, reduserer de også evnen til å selge like mange internasjonale artister i Norge. I 2004 er hver fjerde plate vi kjøper her til lands norsk. Det er 50 prosent mer enn i år 2000.
22 av de 50 mest solgte cd-albumene i 2004 var med norske artister. Den norske økningen skjer samtidig som platesalget har gjort et lite hopp på fire prosent fra året før.
Den plata det må sies å ha ligget mest arbeid bak er uten tvil ”Vuggesanger fra ondskapens akse” – som kom ut på Kirkelig Kulturverksted. Plata er spilt inn i land som Nord-Korea, Iran, Irak og Cuba.
I august la platebutikken Feedback i Tromsø inn årene. Dermed mistet byen sin siste uavhengige platebutikk. I 2004 står Tromsø, Bergen, Trondheim eller Stavanger
Klaget: Kirkelig Kulturverksted-sjef Erik Hillestad klaget over at klager over at kjedebutikkene ikke lenger fører plater fra katalogen til hans selskap. Foto: Per Løchen, Scanpix.
og Kristiansand uten breddebutikker. Kjeder som Platekompaniet og Free Record Shop har tatt over med sitt standardiserte tilbud. Dermed minsker også utvalget av musikk.
Platedirektør Erik Hillestad klaget over at kjedebutikkenes ikke lenger fører plater fra katalogen til hans selskap Kirkelig Kulturverksted. KKVs plater går jevnt og trutt ut av hyllene, men det holder ikke for kjedenes krav om raske og store salg på kampanjealbum.
Da er det en trøst at den nettbaserte musikkhandelen gir plass til flere artister ved siden av bestselgerne. I USA tilbyr iTunes Music Store over 100.000 ferske låter fra uavhengige artister og plateselskaper. Og forbrukerne finner fram til den nye musikken. Indie-selskapene, eller de uavhengige og små selskapene, rapporterer at en økende andel av
Tidlig med sperre: Bertine Zetlitz vant spellemannspris i mars. I november kom hennes plate «Rollerskating», som var første norske plate med såkalt kopisperre. Foto: Terje Bendiksby, Scanpix.
deres omsetning kommer fra iTunes.
Men foreløpig må vi vente noen måneder til før vi får være med på moroa her i Norge. I 2004 åpnet Apple sin nettbutikk for musikk i 10 Europeiske land, men Norge ble et for lite marked for å få bli med i 2004.
Juss:
var den første norske artisten som ga ut en plate med såkalt kopisperre – som skal gjøre det vanskelig å laste musikken over i en pc. I 2004 så vi en folkeaksjon mot denne praksisen hos EMI. Da andre plateselskapene har mer eller mindre gitt opp å bruke slike avspillingssperrer på sine utgivelser, men fortsatt hold EMI stand.
Kanskje vil kopisperre forsvinne helt i 2005?
De siste årene har det pågått en maktkamp mellom plateindustrien og forbrukerne. Det vil si;
Maktkamp: Maktkampen mellom plateindustrien og forbrukerne om hva du skal ha lov til å laste ned og kopiere, blir til dels avgjort i 2005. Foto: Julie Jacobson, AP Photo.
forbrukerne har ikke visst at de har vært gjenstand for forsøk på kraftige innskrenkninger i sin omgang med musikk. Hadde platebransjen fått det som den ville hadde det meste av det vi foretar oss på en datamaskin som ha med musikk å gjøre vært ulovlig.
På den annen side har forbrukere verden over lastet ned og kopiert musikk til en ufattelig verdi uten å skjenke en tanke at de faktisk stjeler musikken ut av rettighetshavernes lommer.
Forskningsrapporter og motekspertise har kranglet om den utbredte musikkfildelingen har ført til mindre eller mer platesalg. Ville unge musikkpirater kjøpt plata dersom de ikke hadde kunnet laste denne gratis? Eller skaper det utbredte musikkdelingen en ny interesse for artister vi ellers aldri ville ha hørt om?
I 2004 skulle avgjørelsen falle om hva som er lovlig og hva som er ulovlig når det gjelder digital musikk. Men den nye Åndsverkloven har latt vente på seg. Først i 2005 kommer regjeringen med sitt forslag til nye regler.
Men noe vet vi. Stortinget har allerede satt av 32,5 millioner kroner på statsbudsjettet til å kompensere for folks lovlige kopiering. Dermed blir det lovlig å kopiere den musikken vi selv har kjøpt – innefor visse grenser. Samtidig får platebransjen et styrket vern om alle teknologier som skal beskytte musikken mot ulovlig kopiering.
Det gjenstår å se om plateselskaper vil få utbetalt kompensasjon for plater med såkalte kopisperrer – når disse sperrene samtidig gjør det umulig for en forbruker å kopiere musikken lovlig. Staten vil neppe kompensere for ulovlig kopiering.