Hopp til innhold

Musikk laget av algoritmer utfordrer musikkbransjen: – Det er klart vi er bekymret

Frank Sinatra har kommet med en ny sang 22 år etter sin død. Eller, har han egentlig det?

7hQ15OS3_L4

Frank Sinatra fra en konsert i 1974.

Foto: Richard Drew / Ap

– Vi er ganske nærme at det kommer en stor hit som utelukkende er laget av datamaskiner.

Det mener Alexander Refsum Jensenius, musikkteknolog ved Universitetet i Oslo.

Han er positiv til at kunstig intelligens kan ta over deler av musikkindustrien.

– Jeg er ikke så bekymret for at datamaskinene tar over alt, for det er jo mennesker som har laget og programmert maskinene. Her er det mange muligheter for musikkindustrien, sier Jensenius.

Plateselskap har signert med algoritme

Musikk laget av kunstig intelligens, som The Guardian i forrige uke omtalte som «deepfakes», har vært en teknologi i bransjen lenge. Men den har nå blitt så velutviklet at deler av bransjen er bekymret for utviklingen, mens andre omfavner den.

Plateselskapet Warner Music signerte i fjor en kontrakt med en algoritme.

Vurder selv teknologien ved å høre på denne «nye» Frank Sinatra-låten, laget av datamaskinene til forskergruppa OpenAI:

Laster SoundCloud-innhold

Forskerne har matet den kunstige intelligensen med tidligere utgitt musikk, blant annet Sinatra-låter, og så har datamaskinene selv laget en ny sang.

NRK har bedt om et intervju med OpenAI som har laget Sinatra-låten og mange andre «deepfakes», men de har ikke besvart NRKs henvendelse.

Kan overta jobben til komponistene

– Jeg er rimelig fortvilet over utviklingen, sier artist Bjørn Eidsvåg.

Bjørn Eidsvåg

Bjørn Eidsvåg har laget mye musikk uten hjelp fra datamaskiner.

Foto: Terje Pedersen / Terje Pedersen

Han understreker at han ikke kjenner teknologien godt, men bekrefter at det er et tema i bransjen:

– Slik jeg har forstått det kan selskaper ved hjelp av algoritmer lage musikk som ligner på andre og så ta betaling for det, sier Eidsvåg til NRK.

– Vi er selvfølgelig bekymret, sier Ole Henrik Antonsen.

Han er styreleder i Nopa, foreningen for komponister og tekstforfattere. En utsatt gruppe hvis datamaskiner kan ta over jobben deres.

– Det kan føre til mindre inntekt til våre medlemmer hvis algoritmer kan gjøre jobben. Mange er redde, men vi føler oss trygge på at det et stykke igjen før datamaskiner utkonkurrerer mennesker, mener han.

– Det er også utfordringer knyttet til rettigheter, for datamaskinene bruker i stor grad musikk som allerede er laget av ekte mennesker og som eier de rettighetene, sier Antonsen.

Så hvor langt unna er vi en megahit?

Daniel Nordgård er førsteamanuensis i musikk ved Universitetet i Agder. Han tror ikke algoritmer alene kan lage listetopper, men mener kunstig intelligens kan skape problemer for inntekten til deler av musikkbransjen.

Daniel Nordgård

Daniel Nordgård forsker på musikk.

– Det kan bli en utfordring når det gjelder bakgrunnsmusikk på kjøpesentre, frisører, restauranter og andre offentlig steder, sier han.

Nordgård er også nestleder i Gramo, et selskap som samler inn penger til musikere når verkene deres blir spilt.

– På slike steder kan algoritmene ta over, fordi de kan produsere billigere musikk som kan gjøre samme nytten, sier han.

Men når det gjelder musikk andre plasser er Nordgård tydelig:

– Musikk laget av en ekte person vil alltid ha et konkurransefortrinn.

Kulturstrøm

  • To priser til Karpe i P3 Gull

    Karpe ble kåret til årets artist og og årets låt med melodien «paf.no» under NRKs prisutdeling P3 Gull.

    Karpe har med dette vunnet syv priser i «P3 Gull»-pris totalt.

    Bandet benyttet muligheten til å ta med produsentene bak låta opp på scenen: Thomas Kongshavn og Aksel Axxe Carlson.

    I 2022 har Karpe gitt ut EP-en «Omar Sheriff» og hatt ti utsolgte konserter i Oslo Spektrum. I 2023 skal rapduoen på europaturné.

    Karpe stakk av med prisen årets artist under NRKs prisutdeling P3 Gull, lørdag 26. november 2022
  • Stor pris til bandet Fieh

    Det unge norske soulfunk-bandet Fieh får Arne Bendiksens talentpris for 2022.

    Kulturminister Anette Trettebergstuen delte ut pris og statuett på jazzscenen Victoria i Oslo lørdag kveld.

    En del av prisen er 100.000 kroner.

    Fieh er et groove-sentrert band med funk og eksperimentelle låter. De har spilt på scener over hele Europa og har to ganger spilt på hovedscenen på Øyafestivalen.

    Arne Bendiksens talentpris er en gave fra Kulturdepartementet til norske artister, og formålet med prisen er å bidra til talentutvikling innen norsk populærmusikk.

    Fieh spilte på Øya-festivalen i Oslo i sommer foran et begeistret publikum. Foto: Eskil Olaf Vestre, NRK

    Fieh på Øya 2022
    Foto: Eskil Olaf Vestre / NRK