Barna blir både mer kreative, aktive og får større selvtillit, viser undersøkelsen som er laget av UNESCO.
- Kommuniserer gjennom estetiske fag
Gamlebyen skole i Oslo har satset mye på kultur i undervisningen, særlig siden 75 prosent av elevene har et annet morsmål enn norsk.
Rektor Karin Eger sier de bruker kunstneriske fag for å kommunisere bedre:
- Mange av våre elever har ikke verbalt språk som gir dem anledning til å uttrykke det som bor inni dem. Derfor bruker vi de estetiske fagene veldig bevisst for at de skal få anledning til å komme ut med det de har inni seg. Vi ser at de vokser på det. De blir stolte av det de får det til, og så blir dette overført til norsk og matematikk. Vi ser at de skriver penere. Det er utrolig hva slags utviklingspotensial det er, sier Eger.
Slås fast av UNESCO
Og det er akkurat det som nå er slått fast i en stor internasjonal undersøkelse i regi av FN-organet UNESCO. Resultatene er basert på forskning i 60 land i både Asia, Sør- og Nord-Amerika, Afrika og Europa. Undersøkelsen viser at elevene får bedre selvtillit, blir mer kreative og bedre også i andre fag.
Professor Anne Bamford har ledet prosjektet:
- Internasjonale undersøkelser viser at selvtilliten hos barna vokser. Bedre selvtillit gir mer positive holdninger til skolen, mindre fravær, og elevene blir bedre til å lese og skrive. Dramaundervisning har vist seg å ha en spesielt god effekt på elevene evne til å lære fremmedspråk.
- Det er ikke viktig om det er rap eller opera, men om undervisningen er god eller ikke, sier hun.
Dårlig undervisning verre enn ingen
Underveis i arbeidet har Bamford funnet et resultat som overrasker henne: Dårlig undervisning i kulturfag har en direkte negativ effekt på barnas kreativitet og selvtillit.
- Dårlig undervisning er ikke bare sløsing med tid og penger, men ødelegger for barna. Hvis de har en negativ opplevelse med kulturundervisningen ødelegger dette for kreativiteten, selvtilliten og trivselen på skolen generelt, sier hun.
- Må gi lærerne bedre undervisning
Og det er læreren det kommer an på. I sommer har det rast en debatt i norske avisspalter om kvaliteten på undervisninga i musikk, kunst og håndverk og andre kulturfag i den norske grunnskolen. Mer presist: om lærerne har gode nok kvalifikasjoner. Anne Bamford sier dette er en debatt hun kjenner igjen fra mange andre land:
- Først og fremst trenger lærerne kompetanse på feltet, og må få lærerutdanning som gjør dem til gode kultur- og formingslærere. Lærerne må få muligheten til å bli glad i musikk eller kunst, samt å formidle det. Lærerutdanningene må både la studentene både oppleve og skape, sier Bamford.
Ikke overrasket
Rektor Karin Eger på Gamlebyen skole synes ikke UNESCOS forskningsresultater er overraskene:
- Dette har jeg sett hos mange elever som kanskje ikke har gjort det så skarpt i de tradisjonelle fagene. Når de har fått utfolde seg i forming, ser vi at de får en selvbevissthet og en trygghet som gjør at de kan mestre også de andre fagene, sier hun.