Les også: Flipper ut i Stavern
- Faktisk er dette den første ordentlige samleplata mi. Jeg har vært involvert i utvalget. Man skal ha med et livsløp, et karriereløp fra A til Å. Jeg kom med en ønskeliste på hva jeg ville ha med. Først var det snakk om bare de 20 beste. Det syntes jeg ikke var
Inger Lise Rypdal har selv vært med på utvelgelsen av de 40 låtene på dobbelt-CDen «I mitt liv», sanger som spenner over de meste av hennes karriere. Foto: Bjørn Sigurdsøn, Scanpix.
noen ting i forhold til hvor mye jeg har gjort. 40 er minimum, sier hun og ler hjertelig.
«Fru Johnsen»
«Inger Lise Rypdal - I mitt liv» starter med «Get Closer» av Geir Wentzel som var hennes første single i 1967 før det tok av med «Romeo og Julie» og «Fru Johnsen» året etter. Da var hun 18 år.
- Det var tøft å bli kastet inn i en situasjon med folk som mente veldig mye. Jeg var jo vant med å ha styringa sjøl. Jeg fikk nok lov til å si nei til veldig mye av det jeg skulle synge inn, men det var mer hvordan jeg skulle gå kledd og oppføre meg. Derfor hoppet jeg av en periode, men kom på banen igjen rimelig fort.
Da «Fru Johnsen» kom, ble det oppstyr grunnet den samfunnskritiske teksten.
- Jeg syntes egentlig bråket rundt den var ganske morsomt, og forsto vel ikke helt grunnen til alt oppstyret, men det er jo dobbeltmoralen da. Sånn sett er den jo ganske aktuell i dag og.
Så aktuell at hennes sønn Marius Rypdal har lagt på bass på discoversjonen som ble laget av låta i 1989. Den ble fremført live til stor jubel under sommerrevyen «Vi flipper ut 2005» i Stavern. I tillegg har hun sunget inn en versjon med Folk & Røvere, som trolig kommer med på deres neste plate.
Inger Lise og Jahn
Plateprodusenten Arve Sigvaldsens navn dukker ofte opp når hun snakker om karrieren. Så var det da også han som oppdaget henne. Da sang hun på klubber i Oslo og en av dem som gjorde det samme var Jahn Teigen.
I 1976 var de ett poeng fra å vinne den norske Melodi Grand Prix-finalen med Terje Rypdals «Voodoo», hun i engledrakt, han i det mye omtalte skjelettkostyme.
- Vi har kjent hverandre fra før vi fikk noen karriere. Vi ble kjent på klubber rundt i byen hvor vi fløy og jamma sammen. Da fant vi ut - det var før noen av oss hadde hatt noen hitlåter - at vi syntes det var for lite i Norge og vi skulle reise utenlands, sier hun og smiler ved tanken.
Da var det soul som sto i høysetet som hun sang sammen med bandet Wentzel. Fortsatt er det den musikkformen som ligger hennes hjerte nærmest.
- Det var jo der jeg startet, og jeg har nok alltid dratt med meg mye av den musikken. Jeg er født og oppvokst med musikk rundt øra, far spilte trekkspill hjemme, men det var soulmusikken som gjorde at jeg fikk lyst til å bli artist. Ikke minst Aretha Franklin - the queen.
Musikk og scene
Overgangen fra analog til digital plateinnspilling betyr lite for Inger Lise Rypdal, rett og slett fordi hun uansett ikke synes det er særlig morsomt å være i studio.
- Jeg er ikke sånn som luller meg inn i min egen verden der. Jeg synes heller det er morsomt å stå på scenen og jobbe med publikum. Det er vel derfor det har passet så godt for meg å jobbe med ting som både er musikk og teater samtidig.
Og hennes mest krevende rolle på scenen var som Edith Piaf.
- Det har vært den sterkeste opplevelsen. Også fordi det var så vanskelig å få til, både fysisk og psykisk. Masse skriking og hyling, synging i fullt trøkk og så må du få den der råskapen fram. Det var veldig slitsomt å hente opp sånn galskap hver dag.
Men dette har ikke skremt henne vekk fra scenen. Søndag kom hun hjem fra Stavern etter fem uker med sommerrevy og onsdag begynner oppkjøringen til «Fruen på Losby» på Losby Gods i Lørenskog. I det historiske musikkspillet som har premiere 26. august, spiller hun rollen som stedets eier, Kathrine Boeck.
- Jeg har vel aldri vært så aktiv som det siste året, sier hun sommerblidt.