Hopp til innhold

Munchs moderne øye

Etter nærmere en halv million besøkende står Edvard Munch-utstillingen i Paris som en av de største suksesser i Pompidousenterets historie. Utstillingen viser oss nye sider ved Munchs kunst og kan nå sees i Oslo.

Edvard Munch: Arbeidere på hjemvei. 1913-14. (E.Munch/BONO/2012).
Foto: Nina Skurtveit / NRK

Plakat for den store Munch-utstillingen i Paris

Plakat for den store Munch-utstillingen i Paris.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Da den store Edvard Munch-utstillingen stengte dørene i Centre Pompidou i Paris den 23. januar i år, hadde 450.000 mennesker vært innom. Køen sto gjennom mange etasjer til langt ut på plassen. Gjennomsnittlig var 4.200 innom hver dag de fire månedene utstillingen varte. Deretter ble den vist i Schirn Kunsthalle i Frankfurt am Main (9.2. - 13.5.12) og i Tate Modern i London (28.6. - 14.10.12). Nå (31.10.12 - 17.02,13) kan du se utstillingen i Munch Museet i Oslo. Om du har tenkt deg dit, kan du jo gjenoppleve Kunstreisens besøk i Paris som en forberedelse? Programmet er en reprise fra 28. januar i år.

Det moderne øyet

"Edvard Munch - l'æil moderne" (det moderne øyet) er utstillingens tittel. Og det nye er at utstillingens kuratorer, Angela Lampe og Clément Chéroux, ser Edvard Munchs arbeider ut fra et moderne forskningsblikk der de viser oss i hvor stor grad Munch hadde et moderne blikk på sin samtid. Det gjør de ved å gå ut over tradisjonell kunsthistorie og se på i hvilken grad den moderne medieverden har spilt inn på kunsten. Dermed viser de oss mer av det som opptok Munch og hvor moderne han egentlig var i sitt tenkesett.

Bruker film og foto

Selvportrett med Rosa Meissner. Utsnitt. (8,05 x 8 cm) 1907. (Edvard Munch/BONO/2012).

Dobbelteksponert selvportrett med Rosa Meissner. Utsnitt. (8,05 x 8 cm) 1907. (Edvard Munch/BONO/2012).

Foto: Georges Meguerditchian Centre Georges Pompidou 2011

Her ser vi hvordan Edvard Munch brukte film og foto aktivt som en "skissebok". Med andre ord, der man tidligere har understreket kunstnerens stadige gjentagelser av traumatiske barndomsopplevelser og problematiske forhold til kvinner og eget liv, understrekes her hans interesse for samtidens uttrykk og hendelser. Edvard Munch brukte film og fotografi - ja, også røntgen - og uttrykkene herfra som hjelpe- og virkemidler i sin egen kunst. Ikke minst i selvportrettene. Også avisutklipp han hadde samlet på, henger her side om side med bildene hans. Dermed ser vi hvordan alt dette inspirerte til perspektivbruk, "gjennomsiktighet" og valg av motiv.

Modernismens kunstner

Også tidligere er Edvard Munch blitt knyttet til modernismen i den forstand at han tok opp modernismens ideer i bildene sine. Som storbyens fremmedgjøring av menneskene. Her kunne det problematiske forholdet mellom mann og kvinne være tema. Døden likeså - og det å la angst og ensomhet komme sterkt til uttrykk i kunsten. På denne utstillingen har man i større grad valgt å fokusere på kunstnerens interesse for "det moderne øyet", altså foto, film og samtidens vitenskap og visuelle eksperimenter. Her gikk Munch så langt at han også malte undersøkelser av sitt eget øye den gang han hadde problemer med det.

Andre bilder viktige

Dette betyr at mens man før har ansett de tidligste bildene til Munch som viktigst, blir nå bildene han laget etter 1908 interessante utfra andre perspektiver. Mens "Skrik", "Angst", "Sjalusi" og flere andre er bilder vi forbinder mest med Munch, tenker vi ikke på "En steilende hest", "Huset brenner" eller "Arbeidere på vei hjem" som så typisk ham. Men stilt sammen med foto, filmer og annet som inspirerte ham i arbeidet med dem, ser vi disse bildene på en annen måte. Med blikket fra moderne mediaforskning åpnes det opp for flere måter å oppleve Edvard Munchs kunst på. Og det er viktig.

Edvard Munch: Kamp mot døden (utsnitt). 1915 (E.Munch/BONO/2012).

Edvard Munch: Kamp mot døden (utsnitt). 1915 (E.Munch/BONO/2012).

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober