I ettermiddag åpner Munch-museet for første gang dørene etter å ha vært stengt siden ranet av «Skrik» og «Madonna» i august i gjor. For å komme inn på museet må man nå gå gjennom den nye metalldetektoren for å se Munch bak skuddsikre glass. Kunsthistoriker Holger Kofoed har vært å sett på utstillingen og Munch-museet før åpningen.
- Man har nå tapt muligheten for å virkelig se og være nær bildene på en usensurert måte. Man har på en måte tapt en slags jomfruelighet, en uskyldsdimensjon. Den er definitivt borte, sier Kofoed.
Trist
Ett år etter ranet av «Skrik» og «Madonna» har Oslo kommune brukt 40 millioner kroner på å sikre en av Norges største nasjonalskatter, Edvard Munchs unike malerisamling.
- Det er trist at man må sikre museene på denne måten, men det er et faktum at slik har verden blitt, og det er rett og slett nødvendig.
Etter tre sikkerhetssluser kommer man inn i selve museet. Derfra loses man fra rom til rom i en bestemt rekkefølge for å se Edward Munchs viktigste verker bak skuddsikre glass. Her er kunsthistorikerens dom.
- Jeg synes anordningen er gjort estetisk så bra som mulig når det først er slik. Men utgangspunktet er trist men realistisk, sier Kofoed.
Munch-museet åpner for publikum fra og med lørdag 18. juni.
Kulturnytt, NRK P2, 17. juni 20