Se bilder fra Øving med Trondheim Symfoniorkester
Hører Mozart og Mozell sammen? Eller biff og Beethoven, eller hva med Piazolla carbonara?
Kultursosiolog Lennart Rosenlund mener pakketilbudet henvender seg til den økonomiske overklassen. Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK.no/musikk.
Slike konstellasjoner kan bli virkelighet når Trondheim Symfoniorkester gir bort en gratis middag for to på fin restaurant til en verdi av 1000 kroner til alle som kjøper et konsertabonnement.
Mat er kultur
- Vi vil gjerne være unge og spreke. Mat er et utvidet kulturbegrep, og hvorfor ikke kombinere musikk og mat, sier produksjonsleder Brit Huse i Trondheim Symfoniorkester.
Kjøper du abonnement på 12 eller 14 konserter får du en helaften rundt en av konsertene.
- Du blir tatt i mot i Olavshallen, hvor vi spanderer et lite glass før konserten. Konserten blir en opplevelse i seg sjøl. Etterpå går du ut på restaurant som en dessert, for å si det på den måten, sier Huse.
Over halvparten
Abonnentene er viktige for Trondheim Symfoniorkester. Godt og vel halvparten av de 800 som i snitt løser billett til Olavshallen for å høre orkesterets klassisk musikktilbud er abonnenter.
Det billigste fullprisabonnementet koster 1140 kroner for 12 konserter. Det betyr 16,67 kroner per konsert, når verdien av maten er trukket fra. Ordinær billettpris er 190 for en enkeltkonsert.
- Du er ikke redd for å selge klassiske musikkopplevelser på billigsalg?
- Vi håper å nå nye grupper som ikke har besøkt oss før. Dette er et kortvarig vervetilbud. Dersom flere kommer for å høre klassisk musikk er vi bare glad til.
Elite-grupper
På Høgskolen i Stavanger sitter kultursosiolog Lennart Rosenlund. Han har studert nordmenns smaksdistinksjoner ut fra den franske sosiologen Pierre Bourdieus perspektiv. Rosenlund mener de som ofte går på symfonikonserter har mange fellestrekk som i en sosiologisk sammenheng gjør dem til en kulturelite
- Vi kan si at de som ofte på symfonikonserter utgjør en kulturelite. De har en høy sosial posisjon, og har en sterk kulturell kapital. De har gjerne høy utdannelse, og en oppdragelse hvor kulturelle verdier står sterkt.
Om du går for å se Eivind Aadland, sjefdirigent i Trondheim Symfoniorkester, tilhører du sannsynligvis Trondheims kulturelle elite. Foto: Arne Kristian Gansmo, NRK.no/musikk.
Økonomisk elite
Lennart Rosenlund mener denne kultureliten i Trondheim neppe må fristes med velkomstdrink og gratis middag for å oppsøke Olavshallen for å høre symfonier live. Derimot kan tilbudet om gratis middag være interessant for en annen del av byens elitesjikt.
- De fine resturantentes gjester kommer gjerne fra den økonomiske eliten. Detter folk som er mer opptatt av penger, og har godt betalte stillinger. De har gjerne arvet mye penger, og har god tilgang på økonomisk kapital.
Førsteamanuensis Lennart Rosenlund tror altså at pakketilbudet på symfonier og restaurantmat først og fremst er attraktivt for den økonomiske elite, som altså i seg selv ikke er spesielt opptatt av musikk.
- Musikk er ikke hovedsaken for disse gruppene, men de har sikkert en respekt for klassisk musikk.
- Vil det å gå å høre et symfoniorkester ha en høy terskel for folk flest?
- Ja. Helt klart. Det ser vi på publikumsprofilen.
Sosial arena
Vi kan altså si at det å gå i konserthus for å høre symfonier er en så spesiell kulturell aktivitet at de som går der kan defineres ut fra den aktiviteten. Olavshallen blir dermed en arena ikke bare for klassisk musikk, men for en kulturell elite i Trondheim.
I første etasje i Olavshallen sitter produksjonsleder Brit Huse og har håper at nye grupper vil fylle benkeradene.
- Det er en myte at det bare er damer med blått hår og de med stor og feit lommebøker som kan komme til oss. Vi har rimelige priser, god musikk, og alle er velkomne. Det er ikke viktig å vite hvor det er korrekt å klappe. Klapp der du har lyst, eller se hva de andre gjør, sier Brit Huse.
Etter ett døgn har én person benyttet seg av det nye -pakketilbudet med mat og musikk.