Flesteparten av studentene fra norske moteskoler ender opp med å jobbe i andre bransjer enn motebransjen etter endt utdanning.
Det viser tall fra nettstedet utdanning.no.
I sin nye bok, «Avkledd», kritiserer motejournalisten Jorun Aartun de norske moteskolene for manglende vektlegging av fagene administrasjon og økonomi og for ikke å tilby studentene praksisplasser.
– Får ikke jobb
Dette fører til at flere ikke får jobb i bransjen, og bidrar til at motegründere taper konkurransen mot svenske og danske konkurrenter, mener hun.
- LES:
Hun får støtte av karriererådgiver Trude Kvamme Ekker.
Hun råder unge mennesker til å tenke seg om før de utdanner seg til å bli klesdesignere. Ekker tror motebransjen er for liten til å ta i mot alle studentene som utdanner seg til yrket.
– Mange har et urealistisk forhold til det å få seg jobb i bransjen, sier hun til NRK.
Hun mener det er my naivitet ute og går blant unge studenter.
– Jeg opplever at de unge er naive og vil inn i bransjen, spesielt etter alt fokuset på blogging og tv-programmer. Det er mye naivitet ute og går, sier hun.
- LES:
Hun sier videre til NRK at det er lite fokus på økonomi i utdannelsen, og at mangelen praksisplasser skader unge menneskers muligheter til å få seg jobb.
– Muligheter for talenter
Madeleine Ljunggren gikk ut av den private moteskolen Esmod i vår, og er en av de som har skaffet seg en fot innenfor bransjen.
Hun har fått en betalt praksisplass i Voice-gruppen som er et av de største mote-konsernene i Norge.
Esmod og de andre moteutdanningene i Norge gir ikke studentene praksisplasser under utdanningen.
Hun tror at hun hadde hatt bedre muligheter til å få seg en fast stilling hvis hun hadde fått praksisplass under utdanningen.
– Hadde jeg hatt praksisplass under utdannelsen, så kunne jeg kanskje gått direkte til en ordentlig jobb, sier hun.
Rektor ved moteskolen Esmod i Oslo, Geir Nordli, er i full sving med å hjelpe studentene sine med skolearbeidet.
- LES:
Han forteller at skolen hans ikke tilbyr praksisplass fordi de mener at studentene lærer mye av det samme i norske motebedrifter som de gjør på skolen.
Han syns tallet fra utdanning.no virker høyt, og mener jobbmulighetene i norsk motebransje er gode.
– Ingen er selvsagt garantert jobb, men hvis man søker på de jobbene som er, så er det store muligheter for å få jobb. Det er mye som skjer i bransjen nå, både i Norge og i motebransjen i Skandinavia.
Han sier det er store muligheter for jobb, hvis man skiller seg ut.
– Hvis man har talent og «passion for fashion», vil man få seg jobb innen rimelig tid.
– Vær realistisk
Nordli har vært i bransjen i mange år, og er enig med Jorun Aartun i at kunnskap om økonomi og markedsføring er viktig når man starter en motebedrift.
Men han mener det blir feil å fokusere for mye på økonomi, og at designerne enten bør alliere seg med partnere som kan dette hvis de ønsker å starte en bedrift.
Designutdanning bør dreie seg om å skape klær, mener han.
– Det blir litt å blande kortene. Det blir som at leger og sykepleiere skal ha markedsføring og økonomi, det blir litt utenfor spesialfeltet vårt.
Den tidligere Esmod-studenten Madeleine Ljunggren føler ikke hun lærte nok om økonomi og markedsføring til å kunne starte sin egen bedrift, men at hun nå lærer mye om det å drive en bedrift.
Hun oppfordrer unge klesdesignere til å ha realistiske forventninger.
– Man bør være litt realistisk, selv om det er en fin drøm å jobbe med mote.