Hopp til innhold

Motekrig i Milano

Giorgio Armani hevder at designerduoen Dolce & Gabbana har blåkopiert en av hans bukser.

Giorgio Armani

- De har tatt en bukse fra den forrige kolleksjonen min, sier en sint Giorgio Armani.

Foto: ALESSANDRA TARANTINO / AP

Dolce & Gabbanas boblebukse

Dolce & Gabbanas boblebukse skal være designet i 16 ulike varianter.

Foto: ANTONIO CALANNI / AP

Det var under en motevisning av herrekolleksjonen til Dolce & Gabanna sist lørdag at likheten til Armanis bukse ble oppdaget.

Boblebukser

Et par boblebukselignende silkebukser ble presentert som noe av det stiligste i kolleksjonen, og designerduoen Dolce & Gabbana beskriver buksen som et slags portrett til Sicilia - og øyas skiftende farger og historiske faser.

Før årets moteuke begynte i Milano, ble det spekulert mye rundt finanskrisen, og hvorvidt denne kom til å føre til noe sparebluss på catwalken. Nå går ikke lenger spekulasjonene i om designerne har vært gjerrige på plagg og stoffer, men heller om de har vært gjerrige på egne ideer.

Hos Armanis visning dagen etter kunne man nemlig se et par bukser som var påfallende like de man hadde sett hos Dolce og Gabbana dagen før.

- Ren kopi

Georgio Armani sa til avisen Corriere della Sera at buksene var en ren kopi av hans egne. Og de hadde ikke bare laget et par – men hele 16 stykker, eller 32 ben i boblestoff spaserte nedover catwalken, kunne Armani påpeke.

Dolce & Gabbanas boblebukse for menn

Omstridt bukse.

Foto: DAMIEN MEYER / AFP

Og dermed begynte en uvanlig skarpt ordveksling mellom designtoppene.

Krangling

- De har tatt en bukse fra den forrige kolleksjonen min, og nå har de laget 16 av den. Jeg ville forstått det hvis det var noen ukjente hvemsomhelst som drev og kopierte. Men ikke når det er dem, uttalte en forbannet Armani.

Domenico Dolce og Stefano Gabbana var raske til å svare på Armanis beskyldninger.

- Armanistilen er og har aldri vært noen inspirasjon for oss, sier de - vi har sluttet å se hans moteshow for flere år siden. Vi har helt sikkert mye å lære - men ikke av ham, sier designerduoen.

Godt etablerte

Både Armani og Dolce og Gabanna er godt etablerte motehus, og har levd med rampelyset på seg i 20 år.

Spørsmålet videre er hvem som får størst glede av å ha relansert den gode gamle boblebuksen i en ekslusiv variant for menn med en hang til silke.

Dolce & Gabbana

Stefano Gabbana og Domenico Dolce på catwalken etter et av mange moteshow.

Foto: ANTONIO CALANNI / AP

Hva synes du om den omstridte herrebuksen? Diskuter her!

Kulturstrøm

  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)