Moteeksperter om Kygo-kolleksjonen: Jordnært og enkelt

Nøkternt, kommersiell, kvalitetspreget og erkeskandinavisk. Slik beskriver moteekspertene Kygos første kleskolleksjon etter debutvisningen onsdag kveld.

Kygo
Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

Onsdag kveld inviterte Kyrre Gørvell-Dahll, bedre kjent som Kygo, til motevisning på taket av Steen og Strøm i Oslo.

Artisten, som på kort tid har blitt Norges største musikalske eksportartikkel, utvider virksomheten til også å omfatte klær og hodetelefoner under navnet Kygo Life.

– Nøktern og kommersiell

Jorun Sofie Aartun

ERKESKANDINAVISK: DN-journalist og moteekspert Jorun Sofie Aartun mener Kygo Life plasserer seg i samme landskap som andre skandinaviske merker.

Foto: Truls Qvale

– Førsteinntrykket er at dette er en kolleksjon som er veldig i tråd med hans stilsans og hvordan han ser ut. Kolleksjonen består av romslige T-skjorter, smale joggebukser, capser og øretelefoner; ting vi ofte ser ham selv gå med, sier DN-journalist og moteekspert Jorunn Sofie Aartun til NRK etter Kygo Life-visningen onsdag.

– Det er nøkterne farger og ikke veldig unikt eller spennende. Mange av disse plaggene ser vi også blant andre skandinaviske merker, og uttrykket er veldig erkeskandinavisk.

Selv om Aartun ikke synes Kygo-kolleksjonen sprenger grenser, tror hun likevel artisten kan lykkes i moteverdenen.

– Hvis du ser deg rundt på gata, er det veldig mange unge som har den klesstilen allerede. Jeg vil ikke si at kolleksjonen er direkte fashion forward, jeg vil heller si at den er veldig kommersiell. Men det trenger ikke nødvendigvis være en dårlig ting.

Men selv om Kygo har et kjent merkenavn, er det ikke gitt at han oppnår suksess på catwalken, advarer Aartun.

– Det finnes mange eksempler på at det har gått galt. Et ganske nytt eksempel er Kanye West, som lanserte en kolleksjon i New York. Den ble ikke spesielt godt mottatt, hverken blant kritikere eller fans. Og Lindsay Lohan har vært viklet inn i mange skandaler, som har gjort at satsingene hennes ikke har gått veldig bra.

– Gjennomtenkt og jordnær

Celine Aagaard

SORT/HVITT: Moteblogger og -redaktør Celine Aagard sier Kygo-kolleksjonen preges av rene linjer og enkle farger.

Foto: NRK

Moteblogger og -redaktør Celine Aagard var imponert over designerdebutanten etter å ha fått en sniktitt på kleskolleksjonen onsdag ettermiddag.

– Her har Kygo trukket tydelige linjer, der du ser elementer av musikken i plaggene, med lydbølger og lett gjenkjennbare effekter, sier Aagard.

Hun beskriver Kygo-kolleksjonen som gjennomtenkt og jordnær.

– Dette er basisplagg for både dame og herre, det er cleane linjer, det er sort, mye hvitt, enkelt. Ikke minst har de tenkt på kvalitet, det er økologisk bomull og bambus.

Aagaard tror ikke artisten Kygo løper noen stor risiko ved å sette navnet sitt på kleskolleksjonen.

– Han bruker sitt eget navn, så skulle det floppe er det synd med tanke på merkevaren. Men dette er plagg som ikke er vanskelige å forstå eller bruke.

Også Aartun har tro på at Kygo-kolleksjonen kan bli en suksess.

– Jeg tror denne kolleksjonen har et stort kommersielt potensial. Den er ikke kjempeunik i formen, men jeg tror den kommer til å slå an blant mange, og ikke bare blodfans.

Kulturstrøm

  • – Oppriktig og personlig portrett

    – Et fengende rot av en dokumentarfilm, skriver Filmpolitiet i anmeldelsen av «MATANGI / MAYA / M.I.A.». Filmen forteller historien om hvordan artisten Maya ble rapper og popstjerne. Hun er immigrant fra Sri Lanka og datter av en sentral skikkelse i den tamilske motstandsbevegelsen. Det har gitt henne drivstoff i karrieren i den kommersielle popbransjen, skriver anmelder Sigurd Vik.

    Artisten Maya
    Foto: Another World Entertainment
  • Norske 3D-klær først i verden

    Den norske digitale kleskolleksjonen «Neo-Ex» er de første klærne som kun kan brukes digitalt. – Vi ønsker å utforske hvordan mote kan eksistere i den digitale fremtiden, sier Ingeline Gjelsnes, markedssjef i Carlings til Melk & Honning. Alle inntektene fra den digitale kolleksjonen går til den veldedige stiftelsen WaterAid for å rette søkelyset på det store vannforbruket i moteindustrien.