"Jeg er Dina" har et budsjett på 141 millioner kroner, men har i løpet av de drøyt fire ukene den har gått på kino spilt inn under 20 millioner kroner, skriver VG. Først og fremst er det det svenske kinopublikummet som svikter.
- Sverige er det største kinomarkedet i Skandinavia, og vi hadde håpet det skulle gå bedre der, sier produsenten Axel Helgeland i Northern Lights til VG.
Norge og Danmark lukrative
Inntjeningen i Norge og Danmark har vært svært god, og Helgeland mener det er alt for tidlig å si hvordan sluttresultatet for filmen blir.
- Filmen vil ha et langt liv i Skandinavia og verden, sier han.
Vil til Cannes
Helgeland håper nå utenlandssalg og salg av videorettigheter skal berge inntektene. Filmen er solgt til 50 land, og nå krysser Helgeland fingrene for en Cannes-deltagelse.
- Cannes er et fokuspunkt for utenlandssalget. Vi venter med å selge filmen til USA, England og Japan til det er klart om det blir en Cannes-deltagelse, sier han.
Håpet er at han skal kunne forhandle om bedre pris for filmen.