Hopp til innhold

Morten Ramm og TVNorge i full krangel om julekalender

Morten Ramm anklager TVNorge for å ha «rappet» ideen til kanalens nye julekalender, med Ylvis-brødrene i hovedrollen. – De er jo så flinke, hvorfor finner de ikke på noe eget, spør Morten Ramm.

Juleølkalenderen

Juleølkalenderen blir TV Norges storsatsing på kalenderfjernsyn i år.

Foto: Helene Kjærgaard Sviland / TV Norge

I dag lanserer TVNorge sin nye julekalender, juleølkalenderen, som begynner 1. desember.

Konseptet består i at Bård Ylvisåker, Vegard Ylvisåker, Calle Hellevang-Larsen, Magnus Devold og Ole Martin Alfsen har satt av én kveld til å drikke 24 juleøl.

«Det går som forventet», heter det i pressemeldingen, som tydelig sikter til at Ylvis & co. drikker seg fulle i løpet av de 24 episodene som skal vises på Dplay.

Men ifølge humorist Morten Ramm har denne ideen har allerede vært gjort i Norge. På sitt eget humornettsted, Humornieu, har nemlig Ramm en lignende julekalender.

Morten Ramm

Morten Ramm driver sitt eget humornettsted, Humornieu.no.

Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Serien heter «Kalendærn» og er laget av Martin Marki, som jobber for Humornieu. Den går også ut på at programlederen drikker én øl fra hver kalenderluke, og da selvfølgelig ender opp ganske full.

Morten Ramm har postet to innlegg på Instagram der han blant annet skriver «De er jo så flinke, hvorfor finner de ikke på noe eget?».

– Alle kan kjøpe konsepter som er like. Og kanskje i god tro. Men her er det en veldig tydelig humoridé i bunn, som man ikke kommer unna, at er laget av Martin i syv år nå, utdyper Ramm overfor NRK.

«Hemmelig» møte mellom TVNorge og Ramm

Han irriterer seg over at TVNorge har blitt gjort oppmerksom på det lignende konseptet, men at de likevel har laget serien.

Kanalen hadde faktisk et møte med Ramm etter den første Instagram-posten, men hverken Ramm eller TVNorge vil si hva som kom frem i møtet.

– Kommer du til å gjøre noe mer med dette enn å poste syrlige innlegg på Instagram?

– Tror ikke det. Vet aldri. Men syrlige instagramposter … det kan jeg nesten garantere, sier Ramm.

TVNorge: – Konseptene er ulike

TVNorge sier konseptet er kjøpt av et dansk underselskap av Banijay, som er en av verdens største medieprodusenter.

De sier de ikke var klar over Martin Markis julekalender da de ble presentert for konseptet. Men de var fullt klar over Humornieu-ideen da de kjøpte konseptet.

– Vi er blitt gjort oppmerksom på at formatet har en liknende grunnidé som en kalender gjort i sosiale medier i Norge. Men dette er en kalender som ikke var på vår radar da vi ble presentert for formatet vi har kjøpt. Vi har heller ikke sett grundig på den nå, og forholder oss til at formatet vi har kjøpt, er nettopp det, et format utviklet og eid av Banijay, sier Espen Skoland, nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks.

Espen Skoland

Espen Skoland, nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks. Han tror Morten Ramm er på jakt etter oppmerksomhet rundt sin egen julekalender.

Foto: TV Norge

Skoland og TVNorge mener ikke konseptene er så like som Ramm påstår.

– Det er ikke uvanlig med julekalender i Norge, og det er heller ikke uvanlig å tøyse litt med denne sjangeren. Så vi har ingen problemer med å legge ut denne serien nå, sier Skoland.

– Det er heller ikke uvanlig at TV-konsepter har likhetstrekk. Men disse to konseptene er også ulike.

Ramm om Ylvis-brødrene: – Jeg ville ikke gjort det selv

Kommunikasjonsdirektøren mener også at det blir helt feil av Morten Ramm å kritisere Ylvis-brødrene.

– Morten burde holde seg for god til å kritisere Ylvis-brødrene for dette. Det er vi som har kjøpt konseptet og det er vi som har bedt dem om å bli med. Dette vet Morten.

Til dette svarer Morten Ramm at han aldri hadde sagt ja til et program som er så likt et annet.

– Jeg ville ikke gjort det. Men folk har vel forskjellig mening om hva som er greit og ikke når det kommer til rapping av ideer. Alle klarer å argumentere for «ulikhetene» deres konsept har, sier Ramm.

TVNorge sender stikk til Ramm

TVNorge-representanten tror utspillet fra Ramm kommer fordi han vil promotere sin egen serie.

– Jeg tror nok Morten Ramm er på jakt etter litt oppmerksomhet rundt sin egen julekalender, sier Skoland.

Ramm svarer på syrlig vis.

– Jeg søker ikke oppmerksomhet for å promotere kalenderen min. Det er ikke vi som har lansering i VG og sender ut pressemeldinger til alle medier i Norge.

Det har ikke lyktes NRK å komme i kontakt med Ylvis-manager Jørgen Thue.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.