Hør:
Hva betyr det å være moralsk?
- Jo, det betyr, sier Kant; - å spørre seg selv foran et skjebnevalg: - Kan jeg ville handle slik at jeg tåler at et annet menneske som befinner seg i det samme dilemma som jeg - handler på samme måte som jeg akter å gjøre nå? Hvis jeg kan svare ja på dette spørsmålet - så OK - kjør i vei. Må jeg svare nei - så følger det at jeg også må avstå fra å handle slik jeg hadde planlagt å gjøre.
Fornuften høyeste appellinstans
Slik ser det ut inne i hodet på en kantianer som anvender det kategoriske imperativ
- Det nytter ikke, sier Kant, - å bruke følelsene som rettesnor for rett og galt. Det er naturligvis vemmelig å tenke på enkelte umoralske handlinger, men vemmelse, kvalme eller glede kan ikke garantere for hva som er rett. Her er det morralloven i oss som må være rore. Mange mennesker har levd et langt liv uten å ane det minste om at vi har en morallov liggende inne i bevisstheten et sted, og kanskje ligger den ikke der inne heller - men i språket vårt.
Men saken er, sier Kant, -at ved hjelp av vår fornuft kan vi oppdage handlingsregler som er tvingende nødvendige å følge, hvis vi skal kunne kalle oss fornuftsvesener, selvstendige og selvdefinerende frie individer, og det vil vi jo gjerne være.
Det kategoriske imperativ
Ikke kall meg en legende - kall meg Miles Davis
Et eksempel på slike handlingsregler kaller Kant kategoriske (uten unntak) imperativ, (du skal), altså "Du skal uten unntak handle slik at regelen for din handling kan være en regel for alle fornuftige vesener". Sier du "ja" til å lyve i en bestemt situasjon så har du samtidig tillat alle andre å lyve i den samme situajonen. Kan du tolerere det - og samtidig si om deg selv at du er et fritt, fornuftig og selvdefinerende individ? Eller må du fuske med den moralfilosofiske kabalen? Tenk sjøl. Har du en kommentar kan du sende en e-post til: Studio Sokrates.
Instinkter og begjær
Å legge trompetlegenden og mennesket Miles Davis ut i lyset av Kants moralfilosofi bidrar både til avklaring og utdyping.
- Var Miles all right? spør trompetisten Clark Terry i en fjernsynsdokumentar vist i NRK2 før jul. Og han svarer; - Ja, han var all right. Men han kunne være en djevel mot folk han ikke likte eller respekterte. Og vi skal huske at Miles avvente seg selv fra heroinen - ved en såkalt Cold Turkey: Han flyttet hjem til prestefaren sin, låste seg inn i kjelleren - og kom ikke ut før giften og lysten hadde sluppet taket. Deretter skapte han banebrytende musikk. Her handlet Miles, uten å vite det, naturligvis - helt i tråd med Kants forståelse av moral og ansvarlighet.
Følg kallet!
Den unge Kant, morsom og galant
er jo et ibsensk moralpåbud, og at Miles fulgte kallet fra musikken er det ingen tvil om. Men var dette moralsk gjort, i en kantiansk forstand av Miles? - Nei, sier professor i filosofi, Vigdis Songe-Møller. Selv om han ofret, forsaket, led og var skuffet - å følge kallet i den forstand Miles fulgte utviklingen av jazzen - er ingen kantiansk dyd. For viljen til trompetspill er for nært knyttet opp til Miles lyst, begjær, drift. Gjorde han det av pliktfølelse overfor jazzens musikalske framdrift? - Neppe. Han søkte et stort publikum, han strevet etter ære og berømmelse. Det er ikke moralsk i Kants forstand. Her kan du høre Miles Davis i intervju med Jools Holland i BBC.
Musikken
1:
Tittel : IT NEVER ENTERED MY MIND
Kompon. : RODGERS, RICHARD (USA)
Utøver : DAVIS, MILES (USA) (TROMPET)
Genre : JAZZ
Besetn. : TROMPET + INSTR
Innspilt: 1954 Utgitt: / 1996 Spor: 0008 Tid: 0401
Merknad : FOR UTØVERE SE OMSLAG
Platetit: BALLADS & BLUES
Merke-nr: BLUE NOTE 8 36633 2
Medium : CD Antall: 1 Epoke: 1950
2:
Tittel : SUMMERTIME
(FRA) PORGY AND BESS (OPERA)
Kompon. : GERSHWIN, GEORGE (USA) (1898-1937) + EVANS, GIL (CAN) (ARR)
Komp-år : 1935
Utøver : DAVIS, MILES (USA) +
EVANS, GIL (CAN) (DIR)
Genre : JAZZ
Besetn. : TROMPET + STORBAND
Innspilt: 19580818 Utgitt: Spor: 0006 Tid: 0317
Platetit: MILES DAVIS - 1 HEURE AVEC
Merke-nr: CBS CDCBS 57110
Medium : CD Antall: 1
Studio Sokrates fra 26.01.02. Musikken er redigert bort.