Hopp til innhold

Moods-sjef blir ny direktør i Operaen

Nils Are Karstad Lysø går fra sjefsstilling i designsuksessen Moods of Norway til å bli ny direktør for Den Norske Opera og Ballett.

Nils Are Karstad Lysø og Ellen Horn

Nils Are Karstad Lysø går fra en suksess til en annen. Administrerende direktør i Moods of Norway skal nå ta over som direktør i Den Norske Opera og Ballett etter Tom Remlov. Her sammen med styreleder i Operaen, Ellen Horn.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Nils Are Karstad Lysø

Nils Are Karstad Lysø er ny direktør for Den Norske Opera og Ballett.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix
Operaen i Bjørvika

Det er nok av utfordringer å ta tak i ved Den Norske Opera og Ballett.

Foto: Terje Rakke / Nordic Life
Tom Remlov

Tom Remlov går til sommeren av som operadirektør etter åtte år.

Foto: Erik Berg/pressebilde den norske opera & ballett

Kanskje dropper han den rosa traktoren når han går fra jobben som administrerende direktør i Moods of Norway til direktør ved Den Norske Opera. Det spås i alle fall en helt annen fart på den kommersielle driften av operahuset når Nils Are Karstad Lysø (45) nå tar over som direktør.

– Jeg har hatt rik anledning til å dykke ned i denne mannens CV og mener å påstå at han er en av de mest ettertraktede lederne i Norge. Han har en unik kombinasjon av kvalifikasjoner og vi mener han er rett person til å videreutvikle Den Norske Opera og Ballett, sier styreleder i Operaen, Ellen Horn.

– Jeg er fantastisk begeistra og ser enormt frem til å få være med på å lede et ensemble i toppklasse. Da jeg fikk henvendelsen tok det meg kun to sekunder å bestemme meg for at denne jobben ville jeg ha, sier Nils Are Karstad Lysø, og fortsetter:

– Jeg har vært så heldig å få jobbe i sterke fagmiljøer også i mine tidligere jobber, og vet hvor inspirerende det er.

– Interessant navn

Ingrid Lorentzen

Ingrid Lorentzen er fornøyd med valg av ny direktør for Den Norske Opera og Ballett.

Foto: Erik Berg

Kulturkommentator i NRK, Agnes Moxnes, mener en viktig jobb for den nye direktøren blir å holde budsjettene oppe.

– Det er ingen grunn til å tro at Operaen kommer til å være den store budsjettvinneren også i årene framover. Derfor blir hans utfordring å øke egeninntektene uten at det går utover innholdet, sier hun.

Moxnes mener Lysø er et både dristig, overraskende og interessant navn.

– Ikke minst fordi han ikke er en del av det litt klaustrofobiske, innforståtte, kulturelle fellesskapet i Norge. Der alle kjenner alle. Og bare det kan jo bringe inn nye måter å tenke på, sier Agnes Moxnes.

– Bakgrunnen kan komme godt med

Han har bakgrunn fra konsernledelsen i Aker og dessuten McKinsey. En ganske annerledes leder enn det Tom Remlov med sin teaterutdanning- og bakgrunn med andre ord.

– Det kan komme godt med, sier tidligere sjef for Den Norske Opera, Bjørn Simensen til NRK.

Agnes Moxnes mener at dette er en synliggjøring av hvordan operaen er organisert; med en administrativ leder på toppen, og så tre likestilte kunstneriske sjefer – opera, ballett og musikk – under der.

– Tom Remlov har nok hatt både lyst til og kunnskap nok til å mene noe om det kunstneriske innholdet på Operaen. Han har jo tidligere vært både teatersjef og sjef for Norsk Film. Men med Nils Are Karstad Lysø blir skillet mellom administrativ og kunstnerisk ledelse mye tydeligere, sier Moxnes.

– En av de mest ettertraktede

Jakten på en ny operadirektør har pågått siden man fikk vite at Tom Remlov går av sommeren 2014 etter åtte år som direktør.

– Vi har lett etter en samlende og drivende leder og det har vi fått. Nils Are har en unik erfaring, og har vist mot og evne til å tenke stort og internasjonalt, samtidig som han er godt rotfestet her hjemme, sier styreleder Ellen Horn.

– Han er en utpreget teambygger som følger hjerte- og magefølelsen, sier hun og fortsetter:

– Hans kulturelle kapital finner vi i hans glødende og lidenskapelige musikkinteresse.

Lorentzen: Jeg tror han er en bra fyr

Flere kaller Nils Are Karstad Lysø for et spennende valg til stillingen som direktør for Den Norske Opera og Ballett. Ballettsjef Ingrid Lorentzen er en av dem.

– Et spennende valg. Han er en person som har lyktes enormt godt med det han har prøvd seg på i livet og som har den ekstra dimensjonen at han inngir en form for tillit. Jeg tror han er en bra fyr, sier Ingrid Lorentzen.

– Nå skal vi bygge et forhold. Jeg tenker vi får gode arbeidsvilkår med en slik mann bak spakene, sier hun og legger til at hun også har samarbeidet svært godt med Tom Remlov.

Den nye direktøren er ikke så bevandret i ballettverden, men det ser ikke ballettsjefen på som noen hindring.

– Det er jo jeg. Jeg hadde vært mer bekymret om han selv syntes han hadde veldig god peiling og sa at han danset litt på si, sier hun og ler.

– Han kan gi oss støtte til det vi trenger for å fokusere på det vi kan.

Nils Are Karstad Lysø begynner som administrerende direktør i Den Norske Opera & Ballett 1. august 2014.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober