I dag presenterte ledelsen for ski-VM i Oslo planene for den kulturelle delen av skimesterskapet.
Spesialdesigna klær
Stjernedesignerne i Moods of Norway spiller en sentral rolle - med spesialdesigna kolleksjon, og utforminga av antrekkene som medalje- og premiebærerne har på seg.
– Det er strålende å få vist fram plaggene våre til 62 land og 2000 journalister, sier designer Simen Staalnacke til NRK.
Se Moods of Norway fortelle om VM-engasjementet:
Stargate-låt
Ti millioner kroner har blitt brukt på kultur- og designinnslag til mesterskapet. I tillegg til kleskolleksjon fra Moods of Norway står blant annet følgende på programmet:
- Åpningsshow 24. februar på Universitetsplassen.
- Offisiell VM-låt framført av Maria Haukaas Mittet og produsert av Stargate, presenteres første gang under Idrettsgallaen 8. januar.
- Utstilling av isskulpturer inspirert av Edvard Munchs kunst i et avstengt Karl Johans Gate.
- Vamp, Polkabjørn & Kleine Heine og Katzenjammer skal opptre under mesterskapet. Flere artister presenteres senere.
– Mangler ski
Førstelektor ved Norges Markedshøyskole, Karl-Fredrik Tangen, savner fokus på ski og vinter i kulturprogrammet.
– Det virker som de frykter at mesterskapet ikke har egenkraft nok til å nå ungdommen kun ved å presentere vinter og ski, sier han.
Se Karl-Fredrik Tangen og Stig Hjerkinn Haug fra idéutviklingsselskapet Stig og Stein kommentere kulturdelen av VM:
– VM er mer enn et skirenn
Kultur- og protokollsjef for Ski-VM 2011, Tove Ingjerd, avviser kritikken fra Tangen. Hun mener det er viktig å få fram at VM er mer enn bare et skirenn.
– Vi skal ta vare på tradisjonene, men samtidig være framtidsretta. Og det synes jeg vi har klart, sier hun til NRK.
Se intervju med Tove Ingjerd:
Hva synes du om ski-VMs kulturprofil?