I juryens begrunnelse heter det blant annet at prisvinneren har som regissør for fire spillefilmer vist at han mestrer både det historiske dramaets og samtidsfilmens særlige utfordringer. Selv om flere av filmene hans har preg av kammerspill har han også vist å beherske det store formatet.
Videre bemerker juryen at Moland har et usedvanlig godt grep om personinstruksjonen, og at filmene hans gjennomgående er befolket av interessante og sammensatte karakterer som gjør inntrykk ved sin menneskelighet.
Ikke minst er mannsrollen i sine ulike avskygninger framstilt på en spennende måte. Prisvinneren er internasjonal i sin orientering både når det gjelder filmspråk og samarbeidspartnere, og er lett tilgjengelig som historieforteller men aldri likegyldig eller banal, heter det.
Carlmar-prisen ble etablert i 2003 for å hedre Norges første kvinnelige filmregissør, Edith Carlmar (1911-2003). Prisen gis til en norsk regissør eller produsent som gjennom sitt virke har vist sterk integritet og vilje til å bryte barrierer i Edith Carlmars kunstneriske ånd.
Juryen for 2003-2005 har bestått av Siss Vik, kulturjournalist, NRK, Tore Helseth, førsteamanuensis ved avdeling for TV-utdanning og filmvitenskap, Høgskolen i Lillehammer og Vigdis Lian, direktør ved Norsk filminstitutt.