Det er tydelig at det norske folk priser sommeren og det tradisjonsrike programmet Reiseradioen.
En gjennomsnittsdag i uke 26 hadde NRKs sommerklassiker over én million lyttere.
Påkostet radio
- Dette er fantastiske tall. Jeg synes det er interessant, og fremfor alt gledelig, at man er så raskt på plass etter NRK-streiken. Jeg tror det skyldes et behov i befolkningen for radioprogrammer som inneholder mer enn musikk og studioprat, sier Wilhelm Haagensli, som er prosjeksjef for Underholdningsavdelingens radioprogrammer.
Reiseradioen dekker hele landet med reisereportere og direktesendinger fra land og strand, i tillegg til å gi lytterne sommerkonserter.
Haagensli forklarer sukessen med mye godt innhold.
- Reiseradioen er påkostet direktesendt radio med veldig flinke programledere som har noe på hjertet og som sprer sommerstemning uansett vær. «Reiseradioen» er programmet som folk forbinder med sommer, sier Haagensli.
Tårer i øynene
Prosjektleder Karin Wetlesen er blank i øynene av begeistring!
- Her blir det jordbær og is til redaksjonen, det er helt sikkert! Selv om jeg vet at vi har en utrolig fin gjeng i Reiseradioen i år, er det alltid spennende å få de første ordentlige måltallene på hvor mange lyttere vi har, sier Wetlesen.
Også radiosjef Øyvind Vasaasen i NRK gleder seg over at lytterne er kommet tilbake til NRK og Reiseradioen.
- Det at Reiseradioen og P1 når nye høyder er også veldig gledelig i forhold til at NRK P1 skal være den samlende kanalen for lyttere i Norge, sier Vasaasen.