NRK Meny
Normal

Nye milliontall for Mesternes mester

I snitt fulgte over en million mennesker med på årets utgave av Mesternes mester. – Vi har knekt familiekoden, sier Dag Erik Pedersen.

Mesternes mester finalen

1.077.000 SÅ PÅ: Marco Elsafadi (til venstre) slår Johan Remen Evensen i den spennende finalen av Mesternes mester. Dette var det avgjørende øyeblikket.

Foto: Skjermdump / NRK

Finalen av Mesternes mester lørdag kveld samlet igjen over en million seere foran skjermen.

1.077.000 seere fulgte med da Marco Elsafadi sto igjen som vinner etter duellen med Johan Remen Evensen.

Se hele topplista over helgas tv-titting nederst i saken.

– Serien ender da med et snitt denne sesongen på 1.109.000. Det er imponerende, særlig når tre av sendingene gikk på fredagskvelder under OL, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen.

Snittall for Mesternes mester

Sesong

Vinner

Antall seere i snitt

Vår 2009

Dag Otto Lauritzen

1.172.000

Vår 2010

Daniel Franck

902.000

Vår 2011

Finn Christian Jagge

993.000

Vår 2012

Tor Arne Hetland

956.000

Vår 2014

Marco Elsafadi

1.109.000

– Stolt av å være lokfører

Dag Erik Pedersen

– Jeg har aldri opplevd maken, sier en stolt programleder Dag Erik Pedersen om Mesternes mester seertall.

Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

Programleder Dag Erik Pedersen er storfornøyd med det høye sesongsnittet.

– Det virker som hele Norge sitter med tommelen opp og er superengasjerte. Vi er stolte over å ha knekt familiekoden, og det er veldig gøy for meg å være lokfører på det lokomotivet som Mesternes mester har blitt, sier han.

Han vektlegger den tøffe konkurransen NRK1 har hatt den siste måneden.

– Vi har de fire siste gangene gått mot henholdsvis finalen i hopp stor bakke fra Sotsji, en Thomas og Harald-sending fra en gull-lørdag under OL, og de to første sendingene av «Hver gang vi møtes». At vi da likevel går over millionen er helt fantastisk! Jeg har aldri opplevd maken, sier han.

LES OGSÅ:

Lave tall for «Hver gang vi møtes»

TV 2 har i vinter merket konkurransen fra NRKs lørdagsflaggskip. Kanalens storsatsing «Hver gang vi møtes» har hittil hatt lavere seertall enn tidligere sesonger.

Lørdagens sending samlet 425.000 foran skjermen, mens premieren forrige lørdag trakk 533.000 seere.

Hver gang vi møtes sesong 3

Denne «Hver gang vi møtes»-gjengen har ennå ikke fristet tv-seerne på lørdagskveldene i like stor grad som foregående sesonger.

Foto: Vegard Breie / TV 2
Jenny Skavlan og Erik Solbakken

Jenny Skavlan og Erik Solbakken ledet helgas tre semifinaler i Melodi Grand Prix. Sendingene samlet 611.000 seere i snitt.

Foto: Tom Øverlie / NRK
Stian Malme

– Vi er glade for at mange unge valgte å se på Melodi Grand Prix, sier prosjektleder Stian Malme.

Foto: Geir Evensen / NRK

– Det er adskillig lavere enn tidligere år, men som ventet. Vi har vært forberedt på denne konkurransen. Vi har tro på at flere ser «Hver gang vi møtes» neste lørdag, selv om det da også er konkurranse fra finalen i Melodi Grand Prix. Det er tøff kamp om seerne, sier TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl.

Han er fornøyd med at «Norske talenter» trakk flere seere enn den første semifinalen i Melodi Grand Prix.

MGP-semifinalen fredag ble sett av 639.000. I samme tidsrom så 689.000 på TV 2s talentkonkurranse.

– Vi er særdeles godt fornøyd med «Norske talenter», som har blitt det store samlingspunktet for familier fredager. Over femti prosent i den såkalte kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 ser på TV 2 i det tidsrommet, sier han.

Jevnt for MGP

For første gang gikk semifinalene i Melodi Grand Prix over tre dager samme helg. Sendingene fra Folketeateret i Oslo fikk jevne seertall.

Fredag valgte 639.000 å se Melodi Grand Prix, mens 645.000 så lørdagens semifinale. Den siste på søndag ble sett av 551.000.

– Det er alltid ei utfordring å endre på et konsept som er norsk kulturarv. Vi er fornøyde med tallene, men de kunne gjerne vært litt høyere, sier MGP-prosjektleder Stian Malme.

Snittet for årets semifinaler er omlag 100.000 dårligere enn fjorårets. Snittet var da 709.000.

– Delfinalene i fjor gikk alle tre på lørdager, mens disse har vært spredt over ei helg med sterk konkurranse fra de kommersielle kanalene, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen.

– Finalen blir mer overdådig

Årets MGP-sendinger har også slått an blant de yngste.

I snitt valgte en tredjedel av de mellom tolv og 19 år som så på tv i tidsrommet sendingene gikk, Melodi Grand Prix over konkurrentene.

– Vi har ikke bevisst prøvd å forynge konseptet, men vi har gitt mange unge og friske artister en sjanse. Vi er glade for at mange unge velger å se på det, sier prosjektleder Stian Malme.

– Vi ønsket å gjøre semifinalene til en intim arena hvor låtskriving og musikk er i fokus, uten ekstra staffasje, legger han til.

– Hvilke endringer blir det til finalen i Spektrum lørdag?

– Da legger vi til elementer. Det blir større, mer overdådig, flere effekter – alt det vi er vant til fra Melodi Grand Prix. Da er vi nesten i København, så da må vi gasse på litt!

– Så da blir det både paljetter og pyro?

– Ja, det blir nok å henge fingrene i, flirer Malme.

Helgas mest sette programmer (unntatt nyheter)

 

Dato

Program

Kanal

Seertall

Seerandel (%)

1

7. mars

Nytt på nytt

NRK1

1.054.000

59,6

2

8. mars

Mesternes mester

NRK1

1.044.000

59,9

3

7. mars

Skavlan

NRK1

826.000

46,7

4

9. mars

Sportsrevyen

NRK1

777.000

49,4

5

7. mars

Norske talenter

TV 2

714.000

42,4

6

7. mars

Norge rundt

NRK1

702.000

50,2

7

9. mars

Verdenscup langrenn: 30 km

NRK1

683.000

75,5

8

9. mars

Verdenscup skiskyting: fellesstart kvinner

NRK1

676.000

76,6

9

8. mars

Melodi Grand Prix: semifinale

NRK1

645.000

41

10

7. mars

Melodi Grand Prix: semifinale

NRK1

639.000

39,1

11

8. mars

Lindmo

NRK1

611.000

40,1

12

7. mars

Senkveld med Thomas og Harald

TV 2

597.000

38

13

9. mars

Melodi Grand Prix: semifinale

NRK1

551.000

31,3

14

9. mars

Verdenscup hopp: Holmenkollrennet

NRK1

545.000

64,2

15

9. mars

Neste sommer

TVNorge

535.000

30,2

16

8. mars

Verdenscup langrenn: 50 km

NRK1

521.000

75,5

17

9. mars

Verdenscup skiskyting: fellesstart menn

NRK1

519.000

67,3

18

9. mars

Jakten på Norge 1814 - 2014

NRK1

455.000

25,6

19

8. mars

Verdenscup skiskyting: jaktstart kvinner

NRK1

452.000

66,9

20

8. mars

Finnmarksløpet

NRK1

434.000

33,8

 

8.mars

Hver gang vi møtes

TV 2

425.000

24,8

 

9. mars

71 grader nord - kjendis 2014

TVNorge

409.000

23

 

7. mars

Tause vitner

NRK1

407.000

28,1

 

9. mars

Helt perfekt

TVNorge

399.000

25

LES OGSÅ: