Finalen av Mesternes mester lørdag kveld samlet igjen over en million seere foran skjermen.
1.077.000 seere fulgte med da Marco Elsafadi sto igjen som vinner etter duellen med Johan Remen Evensen.
Se hele topplista over helgas tv-titting nederst i saken.
– Serien ender da med et snitt denne sesongen på 1.109.000. Det er imponerende, særlig når tre av sendingene gikk på fredagskvelder under OL, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen.
– Stolt av å være lokfører
Programleder Dag Erik Pedersen er storfornøyd med det høye sesongsnittet.
– Det virker som hele Norge sitter med tommelen opp og er superengasjerte. Vi er stolte over å ha knekt familiekoden, og det er veldig gøy for meg å være lokfører på det lokomotivet som Mesternes mester har blitt, sier han.
Han vektlegger den tøffe konkurransen NRK1 har hatt den siste måneden.
– Vi har de fire siste gangene gått mot henholdsvis finalen i hopp stor bakke fra Sotsji, en Thomas og Harald-sending fra en gull-lørdag under OL, og de to første sendingene av «Hver gang vi møtes». At vi da likevel går over millionen er helt fantastisk! Jeg har aldri opplevd maken, sier han.
LES OGSÅ:
Lave tall for «Hver gang vi møtes»
TV 2 har i vinter merket konkurransen fra NRKs lørdagsflaggskip. Kanalens storsatsing «Hver gang vi møtes» har hittil hatt lavere seertall enn tidligere sesonger.
Lørdagens sending samlet 425.000 foran skjermen, mens premieren forrige lørdag trakk 533.000 seere.
– Det er adskillig lavere enn tidligere år, men som ventet. Vi har vært forberedt på denne konkurransen. Vi har tro på at flere ser «Hver gang vi møtes» neste lørdag, selv om det da også er konkurranse fra finalen i Melodi Grand Prix. Det er tøff kamp om seerne, sier TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl.
Han er fornøyd med at «Norske talenter» trakk flere seere enn den første semifinalen i Melodi Grand Prix.
MGP-semifinalen fredag ble sett av 639.000. I samme tidsrom så 689.000 på TV 2s talentkonkurranse.
– Vi er særdeles godt fornøyd med «Norske talenter», som har blitt det store samlingspunktet for familier fredager. Over femti prosent i den såkalte kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 ser på TV 2 i det tidsrommet, sier han.
Jevnt for MGP
For første gang gikk semifinalene i Melodi Grand Prix over tre dager samme helg. Sendingene fra Folketeateret i Oslo fikk jevne seertall.
Fredag valgte 639.000 å se Melodi Grand Prix, mens 645.000 så lørdagens semifinale. Den siste på søndag ble sett av 551.000.
– Det er alltid ei utfordring å endre på et konsept som er norsk kulturarv. Vi er fornøyde med tallene, men de kunne gjerne vært litt høyere, sier MGP-prosjektleder Stian Malme.
Snittet for årets semifinaler er omlag 100.000 dårligere enn fjorårets. Snittet var da 709.000.
– Delfinalene i fjor gikk alle tre på lørdager, mens disse har vært spredt over ei helg med sterk konkurranse fra de kommersielle kanalene, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen.
– Finalen blir mer overdådig
Årets MGP-sendinger har også slått an blant de yngste.
I snitt valgte en tredjedel av de mellom tolv og 19 år som så på tv i tidsrommet sendingene gikk, Melodi Grand Prix over konkurrentene.
– Vi har ikke bevisst prøvd å forynge konseptet, men vi har gitt mange unge og friske artister en sjanse. Vi er glade for at mange unge velger å se på det, sier prosjektleder Stian Malme.
– Vi ønsket å gjøre semifinalene til en intim arena hvor låtskriving og musikk er i fokus, uten ekstra staffasje, legger han til.
– Hvilke endringer blir det til finalen i Spektrum lørdag?
– Da legger vi til elementer. Det blir større, mer overdådig, flere effekter – alt det vi er vant til fra Melodi Grand Prix. Da er vi nesten i København, så da må vi gasse på litt!
– Så da blir det både paljetter og pyro?
– Ja, det blir nok å henge fingrene i, flirer Malme.
LES OGSÅ: