NRK Meny
Normal

Miljøvernere misliker plasttrenden

Kunstige juletrær er svært populært i norske hjem, men miljøorganisasjonene er skeptiske. – Vi anbefaler heller et ekte tre, sier nestleder i Natur og Ungdom.

Kunstig juletre

I Norge kommer mange falske juletrær til å bli pyntet til jul.

Foto: Kristine Sterud / NRK

De siste årene har flere og flere nordmenn valgt å heller ta et plasttre inn i stua, enn et ekte tre. Tall fra Ipsos og organisasjonen Norsk Juletre antar at om lag 350 000 norske hjem har plasttre.

På Plantasjen i Oslo er Fabian og Hanne Kristin Rohde på jakt etter et juletre av plast. Det vil de ha fordi de synes det er mest praktisk.

– De ser jo nesten like fine ut, og da er det greit å ha et plastjuletre som kan brukes flere ganger, sier Fabian Rohde.

Hanne Kristin Rohde er tidligere seksjonsleder for vold- og seksualforbrytelser i Oslo, nå er hun forfatter. Hun synes det er enklere når man slipper vanning og barnåler fra et grantre, og ønsker å ha et tre som ser fint ut hele desember.

– Unødvendig miljøproblem

Miljøpartiet De Grønne legger frem satsningene for høsten.

Rasmus Hansson vil heller dra ut i skogen og felle sitt eget juletre enn å kjøpe et laget av plast.

Foto: Mariam Butt / NTB scanpix

Rasmus Hansson, talsperson for Miljøpartiet de Grønne, er derimot ikke like begeistret for juletrær av plast.

Han sier oljebruk og fraktkostnader gjør dem lite miljøvennlige.

– Det er et unødvendig miljøproblem med plastjuletrær, fordi vi har rikelig med fine, levende, norske og kortreiste julegraner. De drysser riktignok litt, men folk har jo feiebrett og støvsuger, sier Hansson.

Også Natur og Ungdom anbefaler å droppe plastjuletreet.

– Det beste er å hogge juletreet selv, eller kjøpe et norsk ekte juletre. Plasttrærne er produsert av olje, og vi er nødt til å produsere mindre plast, sier nestleder Gaute Eiterjord.

Plast juletre

Miljøorganisasjonene er mot det, men likevel velger mange å kjøpe juletrær laget av plast. Her fra Hageland Skoger i Drammen.

Foto: Rushda Syed / NRK

Sverige er ikke fan av plasten

Gartner Hilde Poppe i Plantasjen sier de har sett en stor økning av plasttrær de siste årene, men at det er på vei til å flate litt ut.

Og selv om trærne har vært en hit i Norge, er de ikke særlig populære i Sverige.

– Vi ser generelt at i Sverige er de glad i å lage ting selv, og drive det frem, mens vi er nok kanskje litt kjappere og vil ha ting ferdig. For for eksempel eldre, er det helt genialt å slippe alt med ekte juletrær, sier hun.

Håkon Lindahl, fagrådgiver i Fremtiden i våre hender, sier klimasparingen i jula ikke står og faller på juletreet.

Håkon Lindahl

Håkon Lindahl i Fremtiden i våre hender sier det er flere måter å være klimavennlig på i juletiden.

Foto: Pressebilde

– Vi har sett på studier, og hovedkonklusjonen er at ekte juletrær er litt bedre enn plast. Men forskjellene er veldig små, og skal man tenke miljø i jula er det ikke der kampen står.

–Det har mer å si om man tar bilen til butikken eller ikke. Ekte juletre er bedre, men det man kjøper og legger under treet er viktigere, sier han.

Kulturstrøm

  • Kagge Forlag henter Fotland

    Forlaget melder at de har fått en ny redaktør på plass: Maiken Grønning Fotland. Hun kommer fra stillingen som reportasjeleder i Dagbladet Magasinet. Forlaget melder at de har fått inn en redaktør med teft for ideer – og evne til å sette dem ut i livet (NTB).

  • "Ny" Guns N' Roses-video fra 1989

    I 1989 spilte Guns N' Roses inn en musikkvideo til låten «It's So Easy» på nattklubben Cathouse i Los Angeles. Videoen ble aldri sluppet, i stedet ble den liggende i et skap i nesten 30 år. Men nå er den altså å se i en digitalt restaurert versjon på Apple Music, melder Billboard. Slippet av den ukjente musikkvideoen inngår i feiringen av bandets nyutgave av debutalbumet «Appetite for Destruction» fra 1987, skriver TT (NTB).

    Guns N' Roses
  • Sony kjøper EMI

    Japanske Sony kjøper musikkforlaget EMI for drøyt 15 milliarder kroner og sikrer seg dermed rettighetene til noen av verdens mest populære band og artister. I henhold til avtalen verdsettes EMI Music Publishing til drøyt 38 milliarder kroner (NTB).