"Mikrofonkåt" er en bok det er verdt å kjempe for. Grunnleggende sett forteller Fredrik Strage historie på samme måte som Rune Slagstad gjorde det i "Nasjonale strateger".
For dette er en historie om hiphop-musikk og hiphop-kultur i Sverige, fortalt gjennom livshistoriene til dem som har vært gründerne i den ennå svært unge svenske rap-musikken.
Følsom mikrofon
Men der slutter også likheten med Slagstad, for der Slagstad tar på seg oppgaven å fortelle OM alle de mennene (og noen få kvinner) som har stått sentralt i norsk historie, så er Strage "nede" med alle dem han skriver om. Som en sensitiv mikrofon tar han opp bruddstykker av samtaler mellom hiphopere, uansett hvor han treffer dem.
Som det står skrevet i forordet: det er mye avsindige dialoger i denne boken, men Strage har et helt klart grep, han vet hvor han vil med fortellingene sine.
Første gang jeg så Strage var i musikkvideoen "Saker och ting" til den store stjernen i svensk rap, Petter. Han sto fastbundet i lenker på en betongblokk i en av de mange kanalene i Stockholm. Petter skriver i innledningen til "Mikrofonkåt" at han tok strupetak på Strage en sen kveld etter at Strage hadde slaktet hans første cd.
Stort selvbilde
Men de ble venner senere, for kunstnerne har til alle tider levd side om side med sine kronikører. De er gjensidig avhengige av hverandre. Ingen har et så oppblåst selvbilde som svenske hiphopere. De er selv fullt klar over at de skaper svensk musikkhistorie, og derfor har de villig tatt forfatteren inn i sine leiligheter, i sine biler, i forstedene utenfor Stockholm og backstage på turnéer i avidesliggende småbyer.
Mange av rapperne i boken har foreldre fra fjernere himmelstrøk, og de har den nødvendige distansen til det samfunnet de er født inn i. De har tatt til seg en amerikansk hiphop-kultur, men i de siste årene er det blitt en slags uskreven lov at de skal rappe på svensk. I tekstene trer et moderne Sverige fram. Fredrik Strage har to egenskaper som dokumentarist, som gjør at denne boken bør ha interesse langt utover de av oss som liker musikken.
Usminket kulturhistoriker
For det første er han totalt usminket i sine fortellinger. I enkelte av de involverte ligger tragedien og lurer i bakgrunnen, som i portrettet av Leila K, som ble den første kvinnelige rap-stjernen i Sverige sent på åttitallet. Når Strage møter henne, går hun forvirret rundt i leiligheten sin, mens hun prøver forskjellige parykker. Hun skriker ut at hun fortsatt er den største, mens pakker med sentralstimulerende midler ligger strødd rundt henne.
For det andre er Fredrik Strage kulturhistoriker. Han følger ulike sider ved hiphop tilbake til USA, jazz og blues. Ta for eksempel hvite menn og kvinner som etteraper den svarte (hiphop) kulturen, såkalte "Wiggers". Denne rasen fantes det nok av også på femtitallet i USA, da hvite hipstere sto og hang utenfor svarte jazzklubber i New York.
Fredrik Strage er en intelligent "Wigger" i vår tid, men historiene han har skrevet handler om Sverige, og dermed også om Norge. Boken er utgitt på Atlas forlag, og om du ikke skulle være i nærheten av pocket-kiosken i Stockholm, finner du den sikkert i svenske bokhandler på Internett.