Streken mellom kjørebanene slik vi kjenner den i dag vil etter hvert kunne komme til å bli en saga blott. For istedet for den gamle streken innfører Statens vegvesen et malt midtfelt som måler en meter i bredden.
Og de gir seg ikke med malingen. Mellom midtlinjene vil det bli frest slik at det blir en rumleeffekt hvis man krysser feltet. Dette skal hindre folk i å komme over i motgående trafikk.
Det nye midtfeltet skal hindre trafikantene i å komme over i motsatt kjørefelt. (Foto: Sindef)
- Dette skal brukes på nye stamveier og andre hovedveier med årsdøgntrafikk på mellom 4-8.000 kjøretøy og en fartsgrense på 80 km/t, forteller Randi Eggen i Statens Vegvesen til Vegen og Vi.
Gode testresultater
Vegvesenet har gjort tester med brede malte midtfelt, og resultatet har vert oppløftende. 15 personer har i kjøresimulator hos Sintef kjørt samme veistrekning med den gamle streken og det nye midtfeltet.
- Resultatet viser at testpersonene hadde høyere gjennomsnittsfart når det ikke var visuelle midtfelt, og i snitt kjørte bilistene nesten en halv meter lenger fra midten hvis det var midtfelt, sier Eggen.
Ingen av testpersonene kunne heller tenke seg å foreta forbikjøringer når det var midtfelt i veien.