Kåre Magnus Bergh, Ingrid Gjessing Linhave og Ronny Brede Aase

PROGRAMLEDERE: Kåre Magnus Bergh, Ingrid Gjessing Linhave og Ronny Brede Aase.

Hør låtene, og les om artistene her: MGP 2020

Sondrey - «Take My Time»

Tekst og melodi: Ola Frøyen, Eric Lumiere og Terchi Pippuri

Sondrey

Sondre Mulongo Nystrøm stod igjen som undertegnedes favoritt etter fjorårets Stjernekamp, selv om han ikke nådde helt til topps. Heldigvis får han en ny sjanse i MGP. Vokalen til Sondrey er som skapt til å mykgjøre enhvers øreganger, og leverer en funky og urban låt til musikkonkurransen. Det er utfordrende å ha en såpass «vanlig» låt i dette sirkuset, noe som fører til at mye av Sondreys genialitet forsvinner i dette bidraget blant de mer utpregede låtene.

Terningkast: 4

Mens Sondrey allerede har kvalifisert seg til finale sammen med fire andre artister, må artistene under konkurrere om en finaleplass i Trondheim Spektrum, 15. februar.

Geirmund Hansen - «Come Alive»

Tekst og melodi: Eric Lumiere, Jonas H. Jensen og Niklas Rosström

Melodi Grand Prix 2020

Det er oppfostret mange artister fra sangkonkurransen The Voice. I 2013 var Geirmund Hansen en av artistene som kom seg til live-rundene uten å komme helt på pallen, men som ikke har latt seg stoppe av den grunn. Krigerske «Come Alive» er Hansens bidrag til MGP, men etterlater ingen store spor i særklasse, selv etter flere lytt. Jeg venter tålmodig på at noe skal skje i produksjonen, men dette er en flat affære som ikke fører noen vei.

Terningkast: 2

Kim Rysstad - «Rainbow»

Tekst og melodi: Kim Rysstad og Knut Bjørnar Asphol

Melodi Grand Prix 2020

Under fjorårets Stjernekamp viste kvederen Kim Rysstad at han kunne mestre flere sjangre enn den kjære folkemusikken. Under MGP går han bort fra det mest bekvemme, med strykere tatt rett ut ifra en hvilken som helst James Bond-film i en storslått orkestral poplåt. I «Rainbow» synger Rysstad om å overkomme hindringer, og den største hindringen her er at den er en trenger et par lytt for å høre potensialet. Den sjansen finnes ikke på scenen, men med modulasjonen på slutten kan alt skje.

Terningkast: 4

Lisa Børud - «Talking About Us»

Tekst og melodi: Jimmy Jansson, Anderz Wrethov, Maia Wright og Laurell Barker

Melodi Grand Prix 2020

Multitalentet Lisa Børud gjenkjennes best som barnestjerne og Stjernekamp-deltaker. «Talking About Us» er en fengende pop-sak med reggaeton-rytmer. Oppbygningen er ganske standard, men uten noe høydepunkt som skiller seg ut fra en midt på treet-låt som muligens passer seg bedre som bakgrunnsmusikk fra radioen fremfor en MGP-scene.

Terningkast: 3

Raylee - «Wild»

Tekst og melodi: Andreas Stone, Anderz Wrethov og Laurell Barker

Melodi Grand Prix 2020

Da Raylee deltok i MGP 2015, ble hun slått ut av vinnerlåten «A Monster Like Me». Nå er artisten fra Arendal tilbake med pop-perlen «Wild», som kan være akkurat dét som sørger for at hun kommer lenger i konkurransen denne gangen. Det ligger et stort potensiale til å bli et fyrverkeri på scenen, med lik euforisk stemning som i brennheite «Fuego» (Kypros, 2018). Med mindre Europa er lei av sommerlige festlåter, kan dette være en skatt vi får sett i Nederland i mai.

Terningkast: 5

• Fire semifinalevinnere i Virtuos

Ti musikktalenter konkurrerte fredag om fire finaleplasser i NRKs klassiske solist-konkurranse Virtuos 2020. Vinnerne som går videre til finalen er Nikita Khnykin, piano, Daniil Letiagin, slagverk, Balder Hella Mikkelsen, cello og Mathias Rugsveen, trekkspill. Finalen avholdes lørdag 21. mars.

Vinnere av semifinalen i Virtuos
  • Tor Obrestad er død

Forfatter Tor Obrestad er død, 82 år gammel. Det melder Jærbladet. Obrestad ble kjent som del av Profil-kretsen på 60-tallet. På 70-tallet skrev han politiske romaner, blant annet «Sauda! Streik!». Den allsidige forfatteren uttrykte seg i flere ulike genre, særlig lyrikk. Obrestad var også en produktiv gjendikter og aktiv i flere litterære organisasjoner. Han døde fredfullt lørdag kveld.

Tor Obrestad