Mette Marit mer pop enn Angelina

Bistandsorganisasjoner som greier å kapre en kongelig har mye større sjanse for å få oppmerksomhet, mener professor i markedsføring.

Mette Marit og Angelina Jolie jobber med bistand

Både Mette Marit og Angelina Jolie låner ansiktet sitt til humanitære organisasjoner som trenger oppmerksomhet.

Foto: J. Tanner/Herwig Prammer / P Photo/UNHCR/Reuters/Montasje: NRK

Denne uka vandret superkjendisen Angelina Jolie gjennom en leir for Syriske flyktninger i Jordan.

– Det er ingen sammenheng mellom Syria og Jolie, så dette er et eksempel på dårlig bruk av kjendiseri, sier Tor Wallin Andreassen, som er professor i markedsføring.

Kongelige er de beste kjendisene

Tor Wallin Andreassen, professor i markedsføring

Jolie har vært FN ambassadør siden 2001 og donert en god del penger til en rekke prosjekter for flyktninger. Tidligere i sommer besøkte hun syriske flyktninger i Tyrkia. Hun har også besøkt flomofre i Pakistan og syke barn i Haiti som FNs goodwillambassadør.

Likevel er det ikke bare pressekorpset som følger henne rundt i verden, men også en gnagende mistanke om at Hollywoodkjendisen ønsker å promotere seg selv, mener Andreassen.

Syria er i dyp, dyp krise. Det har vist seg at FN ikke fungerer og politikerne er maktesløse. Så i denne saken mistenker jeg henne for å være der for å promotere seg selv, sier han.

Støtter «bistandskjendiser»

Han tror likevel at organisasjoner som vil ha oppmerksomhet rundt kriser og konflikter tjener på at kjendiser engasjerer seg.

– I store kriser må alle positive krefter som kan bidra få lov til å slippe til, sier Andreassen.

Og lista over norske og internasjonale kjendiser om har engasjert seg er lang: Mette-Marit, prinsesse Diana , Morten Harket, Sondre Lerche, Ole Paus, Bono, Bob Geldof og mange flere.

– Vi er jo bombardert av veldig mye informasjon om veldig mange som har det vondt over hele verden, sier Elin Aamodt, som var en av initiativtakerne til Dugnad for Haiti etter det tragiske jordskjelvet i 2010.

Røde Kors og Kirkens Nødhjelp organiserte aksjonen som blant annet ble frontet av musiker Ole Paus.

– Det at noen saker løftes opp og tas til hjertet av personer som pleier å snakke til hjertet til folk om andre ting, får man veldig effekt av, sier Aamodt.

– Kongelige er best

Den teorien bekrefter Andreassen.

– Det er en enorm mediejungel vi lever i. Hjernen begynner å beskytte seg mot alle inntrykkene. I den sammenhengen skjønner jeg at organisasjonene vil bruke kjendisene for å trenge gjennom, sier han.

Hvis «vanlige» kjendiser greier å overbevise folk om at de er genuint opptatt av saken, kan de gi organisasjonen et løft, mener Andreassen. Men han er overbevist om at det er de kongelige som er de aller beste kjendisene å ha på sin side fordi de er mer troverdige.

– Hvis man kan engasjere de kongelige, så er det et vanvittig bidrag for de har ingen personlig agenda for å bygge sitt eget merkevarenavn, mener Andreassen.

Kulturstrøm

  • Første sykehus-podkast

    «Diagnose» er St. Olavs hospital helse-podkast. Den havnet på topp fem i iTunes bare noen dager etter første episode, som handler om sinne. – Vi er ikke redde for å snakke om tabuer, sier kommunikasjonsdirektør Marit Kvikne til Medier24. – Vi har ca. 10.000 ansatte, og det finnes utrolig mye kompetanse her. Det er viktig å fortelle befolkningen om ny forskning og behandlingsmåter.

    Diagnose podkast fra St. Olavs hospital
    Foto: St. Olavs hospital
  • MOTE: Store samarbeider med små

    Ralph Lauren følger i fotsporene til Louis Vuitton og samarbeider med en gatemote-label. Ryktene om den overraskende mote-koblingen med London-baserte Palace Skateboards ble bekreftet på reklameboards i Tokyo nylig, skriver Business of Fashion. Kolleksjonen er for menn og består av topper, bukser og tilbehør. Det skate-inspirerte klesmerket har tidligere laget partnerkolleksjoner med Adidas, Umbro og Reebok.

    Fra Palace-butikken i New York
    Foto: Palace Skateboards
  • Dårlig plass til flere vikingskip

    Den planlagte utvidelsen av Vikingskipshuset på Bygdøy har ikke tatt høyde funn av nye store skip. Tegningene er klare og nå haster det å få penger, så byggingen kan starte, sier fagfolk. Til nå er det brukt 100 millioner kroner på det nye museet.

    Vikingskipshuset på Bygdøy
    Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK