En Youtube-video dokumenterer hvordan den tidligere Pantera-vokalisten Phil Anselmo (47) avsluttet en konsert i Los Angeles for snart to uker siden med å rope «white power» til publikum, samtidig som han kom med en «Sieg Heil»-gest.
Det rasistiske utbruddet kom på slutten av en minnekonsert for Pantera-gitarist Dimebag Darrell, som ble skutt og drept på scenen i 2004.
Anselmo bidro sterkt til at bandet var et av metalverdenens mest populære på 1990-tallet. Deres plate «Far Beyond Driven» debuterte som nummer én på albumlistene i USA da den ble gitt ut i 1994.
Asbjørn Slettemark, tidligere programleder for Lydverket og Pyro på NRK, sier at han ikke er veldig overrasket over Anselmos utbrudd.
– Det er veldig dumt og avskyelig. Anselmo er kjent for å være en idiot i fylla, i tillegg til at han har en historie med å komme med uttalelser fra ytre høyre fløy. Men samtidig har tatt avstand fra egne uttalelser, så han er ikke en person som går rundt med Ku Klux Klan-hette på fritida, sier Slettemark, som selv intervjuet Anselmo for 15 år siden.
Først ville ikke Anselmo si annet enn at det hele var en spøk, og at «white power» refererte til at de drakk hvitvin backstage. Men senere kom han med en video hvor han ber om unnskyldning for hva han gjorde.
– Alle som kjenner meg, vet at jeg ikke tror på noe sånt, og at jeg ikke vil være en del av en slik gruppe. Jeg beklager 1000 prosent overfor dem som ble støtte av dette, sier han.
Nettstedet Metalhammer kritiserer mediene for å ikke ha tatt ordentlig tak i uttalelsene da de falt, og frontfigur Robb Flynn i Machine Head har i en Youtube-video tatt tak i rasismeproblemer i metal:
Slettemark sier at uttalelsene kunne ha kostet Flynn mye, siden mange i metalverdenen mener at man ikke skal være så hårsåre.
– Men mange mener at nok var nok fra Anselmo, som har innsett at han fucka opp. Jeg hadde ikke trodd at han omsider skulle komme med en så klar unnskyldning som han gjorde.
Slettemark sier at de fleste ser et tydelig skille mellom band som Slayer og Motorhead, som har nazireferanser i både estetikk og tekster, og artister som åpenbart flørter med tankegods fra den brune delen av historien.
– Som Lemmy sa: «I collect the stuff, not the ideas». Det finnes en subsjanger for nazimetal, men jeg oppfatter ikke at den er veldig stor eller har noen særlig innflytelse på resten av scenen.