Eurosong-finalen har en høy stjerne blant tv-seere i Norge. En oversikt over Eurosongs seertall og markedsandeler ellers i Europa viser at interessen for slager-konkurransen er desidert størst her til lands.
NRK1s Eurosong-sending hadde en markedsandel på 87 prosent. Det betyr at 87 prosent av alle som så på tv i Norge i det aktuelle tidsrommet så Eurosong-finalen.
På andreplass, langt bak Norge, finner vi Slovenia. 70 prosent av alle som så på tv i Slovenia denne lørdagskvelden, valgte Eurosong.
Populært i Tyskland
Blant de store landene i Europa er interessen for Eurosong størst i Tyskland. Her hadde ARDs sending en markedsandel på 38,8 prosent. Dermed kniper Tyskland 15. plassen på interesse-listen, foran Storbritannia og BBC der Eurosong fenget bare 38 prosent av tv-seerne.
I Frankrike fikk France TV en markedsandel på 27,5 prosent med sin Eurosong-sending.
Det er ikke godt å si hvorfor interessen for Eursong tilsynelatende er så mye høyere i Norge enn ellers i Europa. Men en mulig forklaring er at NRK1 som kanal har en enormt sterk posisjon i det norske tv-markedet.