Nok er nok, mener lederen av kulturutvalget i det danske Folketinget. For ikke før har mediestormen etter overtredelsen av sponsorreglene i DRs nye serie "Spekulanten" mildnet noe i heftighet, før DR igjen bryter reglene, skriver Berlingske Tidende.
Gratis
Denne gang er det merkevareprodusenten Adidas, som, uten å betale en krone har fått vist logoen sin under innslag fra OL i Sydney i fjor.
Den engelske komikeren Lee Evans, iført Adidas-tøy hadde det moro på skjermen med forskjellige idrettsstjerner, alle iført samme Adidas-dress. Innslagene fikk DR vise uten å betale en eneste krone for det - for reklamen Adidas fikk på denne måten, var betaling god nok.
Ulovlig
En gratis fornøyelse, men klart ulovlig. Ikke bare ble det unnlatt å opplyse om at innslagene var sponset av Adidas, men logoene ble vist om og om igjen.
- En skikkelig overtredelse av sponsorreglene fra DRs side, konkluderer kulturutvalgsleder Hanne Andersen i Folketinget. Og da hjelper det lite at fungerende generaldirektør i DR, Bjørn Erichsen uttrykker sin fortvilelse og forsikrer at han har gitt sportsredaksjonen en nesestyver.
Hanne Andersen vil ha saken opp for kulturministeren. For nok er nok, som hun sier.
- Politikerne har annet å gjøre enn å holde utkikk med hvordan DR forholder seg til sponsorreglene.
Av Brit Poulsen