Så var igjen kjeft å få for Jan Erik og Autofil. Denne gangen er det Framtiden i våre hender som kaller Autofilsjefen en miljøversting og gir programmet skylda for at salget av motoriserte kjøretøy gikk til himmels i 2004.
Denne mannen er en miljøversting mener Framtiden i våre hender. (Foto: NRK)
- Programlederen elsker verstingbiler. Jo mer bensin, jo tyngre biler, jo mer ekstremkjøring – desto bedre, sier daglig leder i Framtiden i våre hender, Arild Hermstad til Vårt Land.
Kritikk - et vårtegn
Men Jan Erik Larssen tar kritikken med knusende ro.
- Dette er det sikreste vårtegnet. Like sikkert som om kabrioletene og motorsyklene fyller gata når solen steiker, kommer kritikken fra Framtiden i våre hender og Trygg Trafikk hver vår, flirer Jan Erik.
For helt siden programmet startet i 2001 har det haglet med kritikk rundt det populære bilprogrammet. Etter kun to programmer på lufta gav Trygg Trafikk Autofil skylden for at antall ulykker økte her i landet.
- Her har de jobbet med å få ned ulykkestallene i 35 år uten helt å lykkes, og så kommer de å legger skylda over på oss etter to programmer. Det morsomme var jo at vi fikk skylda får tallene året før, mimrer han.
Og det stopper ikke der.
Torild Skogsholm er en av flere som har kritisert Autofilgjengen opp gjennom årene.
Guttunge i mannskropp
- Vi har også fått skikkelig kjeft av Samferdselsminister Torild Skogsholm. Hun mente at jeg og Tommy var guttunger i mannskropper som oppfordret til hasardiøs kjøring. Og at vi hadde dårlig påvirkning på de unge.
I fjor ble det bråk da Jan Erik viste litt for stor begeistring for lukten av ekte teak i en norskprodusert båt. Også denne gangen var det Framtiden i våre hender som fikk stort oppslag i VG.
Noen dager tidligere hadde han igjen fått kjeft for det Trygg Trafikk mente var å oppfordre og legitimere til råkjøring i TV2-programmet Sone2.
Autofil påvirker
Men selv om Jan Erik mener mye av kritikken mot programmet er meningsløs, forstår han at noe av det han og Autofil driver med kan virke provoserende på folk. Og han skjønner at han sitter med makt.
- Ja, Autofil påvirker! Jeg husker da vi kjørte Dodge Ram SRT-10. Uka etter solgte forhandleren 6 eksemplarer av dette monsteret og alle henviste til Autofil. Så jeg skjønner jo Framtiden i våre hender litt.
Jan Erik innrømmer at tester av biler som Dodge Ram SRT-10 nok kan få folk til å ønske seg store og fine biler. (Foto: Bjørnar Fjeldvær)
Likevel mener han det kommer mye positivt ut av et program som Autofil.
Skaper bilglede
- Med Autofil har vi frigjort bilgleden som har ligget latent hos det norske folk. Det har på en måte blitt legalt å like bil, og det er nå like gøy å kjøpe bil som det er å kjøpe en sofa.
- Og hvis vi kan få folk til å bytte ut de gamle bilene er jo det supert. Nye biler er jo langt sikrere og mer miljøvennlige enn gamle, hevder Larssen som ikke har tro på at kritikerne vil ti still med det første.