Mener Youtube må punge ut for musikk

Nye tall viser at inntektene fra musikkstrømming øker. Men norske artister, plateselskaper og rettighetshavere er lei av at det nesten ikke kommer noen inntekter tilbake til dem når folk hører musikk på Youtube.

Youtube

Strømmeinntektene til norsk musikkbransje var på 619 millioner kroner i 2017, men bare 26,5 millioner av disse kom fra Youtube. Samtidig bruker halvparten av alle unge nordmenn Youtube til å lytte til musikk.

Foto: DADO RUVIC / Reuters

Inntektene for salg av musikk i Norge fortsetter å øke, viser tall fra IFPI Norge, som er en forening for norske og internasjonale plateselskaper i Norge.

Deres oppsummering viser at inntektene på musikksalg i 2017 økte med 26 millioner kroner fra året før, og er nå på 730 millioner kroner.

Halvparten av de unge bruker Youtube til musikk

Marte Thorsby

IFPI-direktør Marte Thorsby er glad for at inntektene på musikksalg øker, men mener at Youtube må betale mer i vederlag.

Foto: IFPI Norge

Hovedårsaken er at strømmetjenestene får stadig flere betalende kunder, og 85 prosent av alt salget av innspilt musikk i Norge skjer nå via slike tjenester.

Men IFPI Norge er kritiske til at Youtube ikke er med på å sikre større inntekter for norsk musikkbransje. Tallene deres viser nemlig at inntektene fra Youtube var på 26,5 millioner kroner i 2017 – altså bare i overkant av 4 prosent av de totale strømmeinntektene.

Samtidig er Youtube en av de aller mest brukte tjenestene til å høre musikk. I en undersøkelse fra Kantar Media kommer det fram at halvparten av alle nordmenn mellom 15 og 29 år bruker Youtube for å lytte til musikk.

– Påfallende lite penger

IFPI-direktør Marte Thorsby er meget kritisk til at Youtube ikke legger igjen mer penger til musikkbransjen når såpass mange bruker kanalen for å høre på musikk.

– Det går påfallende lite penger tilbake til musikere og opphavsmenn sett opp mot det enorme konsumet av musikk som skjer via Youtube, sier hun.

– Spotify og Youtube er helt åpenbart de to største tjenestene i musikkindustrien, men lever i to helt forskjellige markeder fordi Spotify må betale for hvert eneste sekund med avspilt musikk, mens Youtube ikke gjør det, sier Thorsby.

Hun sier at dette skyldes at Youtube kan gjemme seg bak et såkalt «safe harbour»-regelverk i EU.

– Det er ikke Youtube selv som laster opp musikken – det er det brukerne som gjør. Og da hevder Youtube at de ikke har et ansvar for å klarere rettigheter, forklarer Thorsby, som sier at det kan komme en endring på dette allerede i vår.

IFPI og en rekke andre organisasjoner har jobbet i lang tid opp mot EU for å få en slutt på at ulisensierte tjenester som Youtube kan tilby innhold gratis.

– Jeg tror og håper at Spotify og Youtube ender opp med å leve på like markedsmessige vilkår og at Youtube også er ansvarlig for å klarere bruk av innhold sånn at penger går tilbake til de som eier innholdet, sier hun.

– Vi samarbeider med musikerne

Også artistenes interesseorganisasjon GramArt støtter kritikken mot Youtube:

– Vår holdning er at Youtube ikke betaler nok for det innholdet de strømmer. Youtube er en viktig kanal for artistene å vise seg fram på, så vi vil ikke stoppe dem, men vi synes de skal betale for seg og følge åndsverkloven, sier daglig leder Elin Aamodt.

En talsperson for Youtube kommenterer kritikken på denne måten – i en e-post:

– Youtube samarbeider med musikkindustrien for å sikre mer inntjening til musikere, plateselskaper og utgivere. Bare de siste 12 månedene har Youtube brakt inn mer enn en milliard dollar til musikkindustrien gjennom reklameinntekter, og denne summen øker fra år til år takket være avtalene vi har fått på plass med den store majoriteten av plateselskap, utgivere og samarbeidspartnere.

Kulturstrøm

  • Bond-tittel avslørt

    Den 25. James Bond-filmen får tittelen «No Time to Die». Filmen, som har scener innspilt i Norge, får premiere i april neste år. Filmen har lenge bare gått under kallenavnet «Bond 25» (NTB).

    Daniel Craig
    Foto: Leo Hudson / AP
  • Leo Ajkic får Jonasprisen

    Han får prisen for sitt arbeid i og med seriene «Flukt», «Uro» og «U-landslaget». Prisen er den årlige æresprisen til Institutt for spesialpedagogikk og Universitetet i Oslo, oppkalt etter hovedpersonen i Jens Bjørneboes’ roman «Jonas». Et av hovedkriteriene for prisen er at prisvinneren skal ha «medvirket til å skape et romsligere og mer tolerant samfunn, hvor menneskelig variasjon og personlige særtrekk vurderes som en berikelse og ikke et problem.» Jonasprisen består av et diplom og et stipend på 30.000 kroner.

    Leo Ajkic
    Foto: Pandora Film
  • Tross litt fjas lykkes forestilling

    Ensemblet spiller frem en kjærlighetshistorie som strammer seg hardt og vakkert til, og som står igjen som en voldsom tragedie fortalt gjennom åpen tilnærming og vakre bilder, mener NRKs anmelder.