– Vi har aldri for­holdt oss til arbeids­miljø­loven

Mangeårig filmarbeider Tormod Fuglestad forteller om en kultur der lange arbeidsdager er normen og respekten for arbeidsmiljøloven liten.

Tormod Fuglestad

BEKREFTER: Rekvisitør Tormod Fuglestad forteller om lange dager og liten respekt for arbeidsmiljøloven i norsk filmbransje.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK

– De forholdene vi har sett på «Snømannen» er helt vanlig i norsk filmkultur. Det er slik våre arbeidsdager er. Det er ikke noe spesielt med «Snømannen» på noen måte, dette har skjedd så lenge jeg har jobbet med dette, sier Tormod Fuglestad til NRK.

Han har jobbet som rekvisitør for norske film- og TV-produksjoner i en årrekke, og mener forholdene på «Snømannen»-innspillingen er typiske for norsk filmbransje.

Forholder seg ikke til loven

Forrige uke avslørte NRK at filmarbeidere som jobbet på innspillingen av «Snømannen» jobbet opp mot 190 timer overtid på en måned, langt mer enn det arbeidsmiljøloven tillater.

Fuglestad beskriver en kultur som sjelden forholder seg til arbeidsmiljøloven.

– Mine normalarbeidsdager begynner på 11-12 timer. Så går det opp til 18, 20, 25.

Den erfarne filmarbeideren forteller om en kultur der det å få opptakene i boks og filmen ferdig går fremfår alt annet, også arbeidsmiljøloven.

– Arbeidsmiljøloven forholder vi oss på en måte ikke til. Vi forholder oss til filmen, å få produktet ferdig og bildene tatt. Det trumfer alt annet, det trumfer familie, venner, sosialt liv.

Fuglestad forteller hvordan intense arbeidsøkter på filmsettet kjennes tydelig på kroppen.

– Hvis du jobber 30 timer i strekk, da er uka kjørt. Da er du ikke menneske igjen før neste helg. Du går rundt i en tåke på det verste. Det ødelegger jo hele sosiallivet ditt, fordi når helga kommer, vil du være helt alene under dyna eller i et mørkt rom.

Kjenner seg ikke igjen

Direktør Torbjørn Urfjell i Virke Produsentforeningen kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen av en norsk filmkultur der arbeidsdager på over tolv timer er regelen heller enn unntaket.

Han tror ikke beskrivelsene av brudd på arbeidsmiljøloven handler om produsenter som er medlemmer hos ham.

– Dette stemmer ikke helt overens med inntrykket fra den organsiserte bransjen som jeg representerer. Det kan godt hende det finnes produsenter som går over tolv timer, men hvis det skjer, må Arbeidstilsynet varsles, slik at lovverket følges opp.

Urfjell mener hans medlemmer holder seg innenfor rammene i loven, og at norske produsenter så langt det er mulig unngår utstrakt bruk av overtid fordi det er dyrt.

Han medgir likevel at forholdene på norske filminnspillinger kan være tøffe for mange.

– Å være på filmsett er tøft. Det tar tid, det er arbeidskrevende, og det er store investeringer i sving. Men det er overkommelig å jobbe på norske filmsett, og det skal ikke være brudd på arbeidsmiljøloven, sier Urfjell.

Kulturstrøm

  • Ynskjer betalt for teater-strøyming

    Skodespelarforbundet vil ha teater-strømming inn i tariffavtalen med arbeidsgjevarforeninga Spekter. Ny hovudforhandling er neste år. Førebels er det NRK og nyoppstarta Applaus Scene som tilbyr strøyming av teater, skriv Klassekampen. (NTB)

  • Legger ned nesten alle butikkene

    Platekompaniet tapte 55 millioner kroner de siste fem årene. Nå legges nesten alle butikkene ned. Kun tre får bestå. De siste ni årene har inntektene falt hvert eneste år. I fjor var salget 345 på millioner kroner, mot 657 millioner i toppåret 2009.

  • Til topps på bestselgerliste

    Få dager etter at Jo Nesbøs nyeste Harry Hole-krim «Kniv» ble lansert i Storbritannia, gikk den til topps på den britiske bestselgerlisten. Det melder NTB. – Det er veldig stas, sier Jo Nesbø i en kommentar. Det er ikke første gang Nesbø har gått rett hjem hos sine britiske lesere: I 2014 toppet han blant annet den generelle listen med «Politi».

    Jo Nesbø
    Foto: Marianne Rustad Carlsen / NRK