Hopp til innhold

Mener sexscener i film påvirkes av mannlige regissører

Ny rapport viser at kun 22 prosent av regissørene av europeiske kinofilmer var kvinner. Det påvirker hvilke sexscener vi får se i film, mener regissør Erik Poppe.

Bilde fra TV-serien Normal People.

TV-serien «Normal People» hylles for realistiske sexscener. Store deler av serien er laget av kvinner.

Foto: BBC/Hulu

Bak rapporten står The European Audiovisual Observatory. De har sett på hvor mange kvinner som står bak film og TV-serier produsert i årene fra 2015 til 2018 og vist i 2018 og 2019.

Mangelen på kvinner bak kamera, i roller som regi, manus og fotografer kommer tydelig frem blant annet i sexscener, ifølge regissør Erik Poppe.

– Det at det er færre kvinner gjør på mange måter at vi har fått mannens blikk på sex, så det er det bildet vi har hatt med oss og langt på vei det bildet som kanskje har bedøvet oss i vår opplevelse og kanskje forventning av å se sex beskrevet på film.

Den erotiske kvinnekroppen

Anne Gjelsvik, professor i filmvitenskap ved NTNU trekker frem at kvinnekroppen vises mer og at det er lengre og flere scener med nakne kvinner i film, enn nakne menn. Det gjelder ikke bare sexscenene.

– Amerikanske forskere har gjort flere studier hvor de ser på hvor mye nakenhet det er i filmer. For eksempel en kvinne som tar en dusj, så får man en litt erotisert scene som egentlig ikke betyr noe i selve handlingen.

Anne Gjelsvik

Professor i filmvitenskap, Anne Gjelsvik trekker frem at blant filmregissører, manusforfattere og fotografer er kjønnsbalansen veldig skjev.

Foto: NTNU

Hun sier at det er lang tradisjon for å hevde at mange filmer lages gjennom det mannlige blikket.

– Det betyr at kvinnen og kvinnekroppen veldig ofte er det erotiske objektet i film. Det er hennes nakenhet og bryst som sensualiseres og tradisjonelt har mannskroppen vært mindre erotisert på film.

Hvordan man viser sex på film henger sammen med hvor godt teamet er satt sammen med tanke på antall kvinner og menn, mener regissør Erik Poppe.

– Jeg tror nok på mange måter at menn skildrer sex på film mer teknisk og kanskje mer pågående, mens kvinner opplever jeg skildrer det mer sanselig og mer nært, sier han.

Streng sensur

At man får se flere nakne kvinner enn menn i film, handler også om sensurordninger i ulike land, forklarer Gjelsvik.

– Det gjør at en naken mann har vært mer tabu å vise på lerretet og skjermen, enn en helt naken kvinne.

Poppe påpeker at det ikke bare er menn som fokuserer på kvinnekroppen.

Erik Poppe

Større kjønnsmessig balanse bak kamera og muligheten til å fortelle historiene sammen, mener regissør Erik Poppe vil gi det beste resultatet.

Foto: Hanna Huglen Revheim / NRK

– Om menn gjør det ofte, så har jeg en opplevelse også av at kvinner som skildrer sex også ofte har en tendens til å objektivisere kvinnekroppen. Enten det er menn eller kvinner som har regi så tror jeg det ofte er kvinnekroppen som blir objektivisert.

Både Gjelvis og Poppe påpeker at det er store forskjeller mellom land når det gjelder hvor mange kvinner og menn som jobber i produksjonen av filmer.

Og at mange filmer vi ser på kino eller gjennom strømmetjenester kommer fra USA, hvor gapet mellom antall kvinner og menn i produksjonen er større enn i Norden.

Tradisjonelle sexscener

Skuespiller Petronella Barker sier at man av og til kan se noen som på alvor har forsøkt å lage en sexscene realistisk, men at det ikke er ofte.

– Nei, altså hvor mange sånne har du sett? Det er jo nesten ingen, legger hun til.

Petronella Barker

Skuespiller Petronella Barker sier at det er noe hun tenkt på gjennom hele karrieren sin, nettopp at det er et problem at kvinner ikke får lage mer film.

Foto: Øyvind Eide

Fokuset på den nakne kvinnekroppen og urealistiske sexscener er både kvinner og menn med på å videreføre, mener hun.

– Noen ganger tenker jeg at kvinner også er vant til den måten å se det på, så vi holder fast ved det som forventes, det bildet som allerede er skapt.

Hun mener det er en endring på gang, men at det går sakte.

– Det er klart at dette her må menn være bevisst på hvis vi skal forandre på det. Og så må man begynne å få gitt disse damene flere muligheter til å lage film, så man får en slags balanse i det.

Kulturstrøm

  • Sjette førsteplass på albumlisten for Ariana Grande

    Ariana Grande sikrer seg sin sjette førsteplass på den amerikanske albumlisten med sitt sjuende studioalbum.

    – En uke med evig solskinn, skrev Ariana Grande i helgen på Instagram – og siktet til suksessen som hennes sjette album, kalt nettopp «Eternal Sunshine», har.

    Utgivelsen solgte det som tilsvarer 227.000 albumenheter i sin første uke, noe som er årets beste hittil, ifølge Billboard. Blant annet ble låtene strømmet 195 millioner ganger. Den nye platen, som også topper VG-lista her hjemme, er laget i samarbeid med svenskene Max Martin og Ilya Salmanzadeh.

    Grande har tidligere toppet albumlisten med «Positions» (2020), «Thank U, Next» (2019), «Sweetener» (2018), «My Everything» (2014) og «Yours Truly» (2013). 2016-platen «Dangerous Woman» kom «bare» til en andreplass.

    Ariana Grande
    Foto: AFP
  • Fem land vil ha «Cammo»

    NRK har inngått opsjonsavtale med Tyskland, Frankrike, Spania, Belgia og Nederland om nyinnspillinger av dramakomedien «Cammo».

    Over 700.000 så første sesong av «Cammo». Serien handler om influenseren Cammo, som går konkurs og må ta på seg jobben som støttekontakt for Kamilla med Downs syndrom.

    – Dette er helt surrealistisk! At humoren og historien i «Cammo» kan treffe både spanjoler og tyskere er skikkelig gøy. Jeg gleder meg til å se hvordan de forskjellige landene tolker manus, og er så takknemlig og glad for at historien om Cammo og Kamilla potensielt skal bli fortalt til så mange millioner mennesker, sier Caroline Glomnes, serieskaper og hovedrolleinnhaver.

    Katelyn Garbin og Caroline Glomnes i rollene som Kamilla og Cammo.
    Foto: NRK

Flere kulturnyheter