NRK Meny
Normal

Mener det lages for få originale barnefilmer

Når barnefilmen «Et hav imellom» har premiere i 2017, vil den bli den første barnefilmen på seks år som ikke er basert på en allerede eksisterende idé.

Knutsen og Ludvigsen på en dresin

POPULÆR: I løpet av sine seks uker på norske kinoer, har over 185.000 sett «Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin». Den er en av mange barnefilmer som ikke er basert på en original idé.

Foto: Tordenfilm / Qvisten Animation / Norsk Filmdistribusjon

I disse dager forbereder produksjonsselskapet Original Film AS produksjonen av barnefilmen «Et hav imellom», som etter planen skal gå på norske kinoer i 2017. Da vil det ha gått seks år siden sist en norsk barnefilm basert på en originalidé hadde premiere, med «Amors baller» og «Til siste hinder».

Daglig leder og produsent i produksjonsselskapet, Mona Steffensen, mener seks år er altfor lenge.

Monica Boracco

TRIST: Monica Boracco i Dramatikerforbundet syns det er helt vilt at det er seks år mellom produksjonen av barnefilmer med en original idé.

Foto: Dramatikerforbundet

– Det vil jeg si, og det skulle kanskje blitt satset mer på originale filmer for barn, sier hun.

Steffensen får støtte av Monica Borraco i Dramatikerforbundet, som mener at seks år uten en original barnefilm er trist.

– Det er faktisk helt vilt, for jeg vet at det er veldig mange som jobber og skriver historier der ute. Derfor syns jeg det er fryktelig trist.

– Jeg er redd for at vi går glipp av viktige stemmer som forsøker å nå frem med historier, sier hun.

Populært med barnefilm

Barnefilm har blitt stort i Norge, og flere filmer basert på kjente historier er planlagt. De to mest populære barnefilmene på kino i disse dager er «Doktor Proktors tidsbadekar» og «Knutsen & Ludvigsen og den fæle Rasputin», som begge er basert på tidligere verker.

Sveinung Golimo

GODT NOK: Sveinung Golimo i Norsk filminstitutt mener det lages gode nok barnefilmer i Norge, og at de ikke trenger å være basert på en original idé.

Foto: NRK

Avdelingsdirektør for utvikling og produksjon i Norsk filminstitutt, Sveinung Golimo, mener at det norske publikummet trenger slike filmer.

– Jeg tror det er viktig at det lages barnefilmer med en viss variasjon, men det viktigste er å ha et godt tilbud til det norske publikummet, og sånn sett har det blitt lagd mye god barnefilm de siste årene også, sier han.

Kritisk til egen barnefilmkonsulent

Det er Norsk filminstitutt som bestemmer hvem som får støtte til produksjon, og et prosjekt for utvikling av barnefilmmanus er igangsatt, men Dramatikerforbundet ønsker seg en egen barnefilmkonsulent og øremerkede midler. Det stiller Golimo seg uforstående til.

– Det har vært signaler fra store deler av bransjen at man ønsker mindre oppdeling av midlene og at konsulentene får et større handlingsrom til å prioritere prosjekter, så det er jo et forslag som går imot mange av de andre forslagene som er blitt lagt frem, sier han.

«Et hav imellom» vil uansett møte hard konkurranse når den har premiere, og Steffensen er spent på hvordan filmen blir tatt imot av norske barn.

– Jeg vil ikke si at vi er bekymret, men vi ser jo at det kommer til å bli en konkurranse med de barnefilmene som lages ut ifra et kjent univers, sier hun.