NRK Meny
Normal

Mediehusenes omsetning falt med 500 mill

Schibsteds fem norske mediehus hadde 500 millioner kroner mindre i omsetning i 2015 enn året før. Samtidig faller de digitale inntektene til VG.

Rolv Erik Ryssdal konsernsjef i Shibsted

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted sier at fortsatte kutt er nødvendig.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Mediehuset Schibsted la i dag fram tall for 4. kvartal, som viser at det er tøffe tider hos deres fem norske mediehus.

Endrede medievaner og fallende annonseinntekter gjør at både løssalgsavisen VG og abonnementsavisene Aftenposten, VG, Fædrelandsvennen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad sliter med inntektene.

120 millioner dårligere driftsresultat

For fjoråret sett under ett, var det en omsetningssvikt på 500 millioner kroner, eller ni prosent. Og om man bare ser på siste kvartal, var det en samlet omsetningssvikt på 150 millioner kroner på bare ett år.

Driftsresultatet for de fem avisene ble på 458 millioner kroner for fjoråret sett under ett, og dette er et fall på over 120 millioner kroner.

VG leverte best her med et driftsresultat på 272 millioner kroner, men dette er likevel 56 millioner kroner lavere enn 2014. Driftsmarginen er likevel lik med fjoråret, ifølge Kampanje.

Fall i digitale inntekter

For VG er det daglige avisopplaget nå nede i 112.000 i fjerde kvartal, en nedgang på over 25.000.

VG opplevde også fall i de digitale inntektene i fjor. Totalt falt de med 86 millioner kroner sammenlignet med året før. Abonnementsavisene opplevde også fall i online-inntektene i kvartal 3 og 4 i fjor.

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal forklarer utviklingen hos Schibsted-avisene med fall i annonsemarkedene.

– Utviklingen i mediehusene i Norge og Sverige er påvirket av store endringer i konsument- og annonsemarkedene. På tross av disse utfordringene fortsatte mediehusene å frembringe sterke journalistiske prestasjoner. Marginene var stabile sammenlignet med 4. kvartal 2014, men fortsatte kostnadskutt er nødvendig i tiden fremover, sier konsernsjefen i en pressemelding som følger kvartalsrapporten.

En vekst i digitale rubrikkannonser på nett ga Schibsted-konsernet som helhet økte inntekter i 2015. Fjorårets siste kvartal ga imidlertid et driftsresultat på minus 305 millioner kroner.

– Online rubrikk-virksomheten viste god vekst i inntekter og driftsresultat. Jeg er særlig fornøyd med utviklingen i våre franske og spanske virksomheter, sier Ryssdal.