Hopp til innhold

Mediehusenes omsetning falt med 500 mill

Schibsteds fem norske mediehus hadde 500 millioner kroner mindre i omsetning i 2015 enn året før. Samtidig faller de digitale inntektene til VG.

Rolv Erik Ryssdal konsernsjef i Shibsted

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted sier at fortsatte kutt er nødvendig.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Mediehuset Schibsted la i dag fram tall for 4. kvartal, som viser at det er tøffe tider hos deres fem norske mediehus.

Endrede medievaner og fallende annonseinntekter gjør at både løssalgsavisen VG og abonnementsavisene Aftenposten, VG, Fædrelandsvennen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad sliter med inntektene.

120 millioner dårligere driftsresultat

For fjoråret sett under ett, var det en omsetningssvikt på 500 millioner kroner, eller ni prosent. Og om man bare ser på siste kvartal, var det en samlet omsetningssvikt på 150 millioner kroner på bare ett år.

Driftsresultatet for de fem avisene ble på 458 millioner kroner for fjoråret sett under ett, og dette er et fall på over 120 millioner kroner.

VG leverte best her med et driftsresultat på 272 millioner kroner, men dette er likevel 56 millioner kroner lavere enn 2014. Driftsmarginen er likevel lik med fjoråret, ifølge Kampanje.

Fall i digitale inntekter

For VG er det daglige avisopplaget nå nede i 112.000 i fjerde kvartal, en nedgang på over 25.000.

VG opplevde også fall i de digitale inntektene i fjor. Totalt falt de med 86 millioner kroner sammenlignet med året før. Abonnementsavisene opplevde også fall i online-inntektene i kvartal 3 og 4 i fjor.

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal forklarer utviklingen hos Schibsted-avisene med fall i annonsemarkedene.

– Utviklingen i mediehusene i Norge og Sverige er påvirket av store endringer i konsument- og annonsemarkedene. På tross av disse utfordringene fortsatte mediehusene å frembringe sterke journalistiske prestasjoner. Marginene var stabile sammenlignet med 4. kvartal 2014, men fortsatte kostnadskutt er nødvendig i tiden fremover, sier konsernsjefen i en pressemelding som følger kvartalsrapporten.

En vekst i digitale rubrikkannonser på nett ga Schibsted-konsernet som helhet økte inntekter i 2015. Fjorårets siste kvartal ga imidlertid et driftsresultat på minus 305 millioner kroner.

– Online rubrikk-virksomheten viste god vekst i inntekter og driftsresultat. Jeg er særlig fornøyd med utviklingen i våre franske og spanske virksomheter, sier Ryssdal.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober