NRK Meny
Normal

Mediehusenes omsetning falt med 500 mill

Schibsteds fem norske mediehus hadde 500 millioner kroner mindre i omsetning i 2015 enn året før. Samtidig faller de digitale inntektene til VG.

Rolv Erik Ryssdal konsernsjef i Shibsted

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted sier at fortsatte kutt er nødvendig.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Mediehuset Schibsted la i dag fram tall for 4. kvartal, som viser at det er tøffe tider hos deres fem norske mediehus.

Endrede medievaner og fallende annonseinntekter gjør at både løssalgsavisen VG og abonnementsavisene Aftenposten, VG, Fædrelandsvennen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad sliter med inntektene.

120 millioner dårligere driftsresultat

For fjoråret sett under ett, var det en omsetningssvikt på 500 millioner kroner, eller ni prosent. Og om man bare ser på siste kvartal, var det en samlet omsetningssvikt på 150 millioner kroner på bare ett år.

Driftsresultatet for de fem avisene ble på 458 millioner kroner for fjoråret sett under ett, og dette er et fall på over 120 millioner kroner.

VG leverte best her med et driftsresultat på 272 millioner kroner, men dette er likevel 56 millioner kroner lavere enn 2014. Driftsmarginen er likevel lik med fjoråret, ifølge Kampanje.

Fall i digitale inntekter

For VG er det daglige avisopplaget nå nede i 112.000 i fjerde kvartal, en nedgang på over 25.000.

VG opplevde også fall i de digitale inntektene i fjor. Totalt falt de med 86 millioner kroner sammenlignet med året før. Abonnementsavisene opplevde også fall i online-inntektene i kvartal 3 og 4 i fjor.

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal forklarer utviklingen hos Schibsted-avisene med fall i annonsemarkedene.

– Utviklingen i mediehusene i Norge og Sverige er påvirket av store endringer i konsument- og annonsemarkedene. På tross av disse utfordringene fortsatte mediehusene å frembringe sterke journalistiske prestasjoner. Marginene var stabile sammenlignet med 4. kvartal 2014, men fortsatte kostnadskutt er nødvendig i tiden fremover, sier konsernsjefen i en pressemelding som følger kvartalsrapporten.

En vekst i digitale rubrikkannonser på nett ga Schibsted-konsernet som helhet økte inntekter i 2015. Fjorårets siste kvartal ga imidlertid et driftsresultat på minus 305 millioner kroner.

– Online rubrikk-virksomheten viste god vekst i inntekter og driftsresultat. Jeg er særlig fornøyd med utviklingen i våre franske og spanske virksomheter, sier Ryssdal.

Kulturstrøm

  • «Mamma Mia»-oppfølger slo original

    Kinopremieren for «Mamma Mia! Here We Go Again» er den sterkeste åpningshelgen for en kinofilm i Norge siden 2015, skriver Dagbladet. Da besøkte over 170.000 kinogjengere James Bond-filmen «Spectre». «Mamma Mia! Here We go Again» ble sett av over 140.867 kinogjengere I helgen, viser tall fra Filmweb. Originalen «Mamma Mia» ble til sammenligning bare sett av drøyt 64.000 publikummere i åpningshelgen i 2008. Jeg rekker å lure på om alle de store hitene ble brukt opp i originalen, mente NRKs anmelder om den nye filmen.

    Lily James
    Foto: United International Pictures
  • Soulmusikk-fotografier utgis i bok

    Nær 300 fotografier som den amerikanske musikk-fotografen Bruce W Talamon tok av de største R & B-, funk- og soulartistene i USA på 1970-tallet og tidlig 1980-tall, utgis i en samlebok. De fleste bildene er aldri tidligere blitt publisert. Blant artistene som Talamon fikk komme nært inn på dagliglivet til, er Jackson 5, James Brown, Stevie Wonder og Diana Ross. Talamon sier til The Guardian at han aldri planla å bli fotograf, og mangler formell utdannelse. Det første bildet han tok var av Isaac Hayes på musikkfestivalen Wattstax i 1972. Konserten var en veldedighetskonsert til minne om det afroamerikanske opprøret i i bydelen Watts sør i Los Angeles.

    Diana Ross
    Foto: STR / REUTERS