Hopp til innhold

Mediehusenes omsetning falt med 500 mill

Schibsteds fem norske mediehus hadde 500 millioner kroner mindre i omsetning i 2015 enn året før. Samtidig faller de digitale inntektene til VG.

Rolv Erik Ryssdal konsernsjef i Shibsted

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted sier at fortsatte kutt er nødvendig.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

Mediehuset Schibsted la i dag fram tall for 4. kvartal, som viser at det er tøffe tider hos deres fem norske mediehus.

Endrede medievaner og fallende annonseinntekter gjør at både løssalgsavisen VG og abonnementsavisene Aftenposten, VG, Fædrelandsvennen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad sliter med inntektene.

120 millioner dårligere driftsresultat

For fjoråret sett under ett, var det en omsetningssvikt på 500 millioner kroner, eller ni prosent. Og om man bare ser på siste kvartal, var det en samlet omsetningssvikt på 150 millioner kroner på bare ett år.

Driftsresultatet for de fem avisene ble på 458 millioner kroner for fjoråret sett under ett, og dette er et fall på over 120 millioner kroner.

VG leverte best her med et driftsresultat på 272 millioner kroner, men dette er likevel 56 millioner kroner lavere enn 2014. Driftsmarginen er likevel lik med fjoråret, ifølge Kampanje.

Fall i digitale inntekter

For VG er det daglige avisopplaget nå nede i 112.000 i fjerde kvartal, en nedgang på over 25.000.

VG opplevde også fall i de digitale inntektene i fjor. Totalt falt de med 86 millioner kroner sammenlignet med året før. Abonnementsavisene opplevde også fall i online-inntektene i kvartal 3 og 4 i fjor.

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal forklarer utviklingen hos Schibsted-avisene med fall i annonsemarkedene.

– Utviklingen i mediehusene i Norge og Sverige er påvirket av store endringer i konsument- og annonsemarkedene. På tross av disse utfordringene fortsatte mediehusene å frembringe sterke journalistiske prestasjoner. Marginene var stabile sammenlignet med 4. kvartal 2014, men fortsatte kostnadskutt er nødvendig i tiden fremover, sier konsernsjefen i en pressemelding som følger kvartalsrapporten.

En vekst i digitale rubrikkannonser på nett ga Schibsted-konsernet som helhet økte inntekter i 2015. Fjorårets siste kvartal ga imidlertid et driftsresultat på minus 305 millioner kroner.

– Online rubrikk-virksomheten viste god vekst i inntekter og driftsresultat. Jeg er særlig fornøyd med utviklingen i våre franske og spanske virksomheter, sier Ryssdal.

Kulturstrøm

  • Bruce Willis nekter for å ha solgt ansiktet

    Den amerikanske filmstjernen og actionhelten Bruce Willis nekter for at han har solgt rettighetene til ansiktet sitt til et selskap som lager deepfakes, skriver BBC.

    Deepfake betyr at et bilde eller video forfalskes ved at en persons ansikt plasseres på en annens kropp. Metoden blir brukt ved produksjon av blant annet falske nyheter og i pornobransjen.

    Agenten til Bruce Wiilis avviser at noen slik avtale er inngått.

  • Justisministaren bruker Tiktok uten å spørre om råd

    Justisminister Emilie Enger Mehl har ikkje spurt norske tryggingsstyresmakter om råd før ho tok i bruk den kinesiske appen TikTok i september. Fleire ekspertar advarer om at appen er eit datainnsamlingsverktøy som vidaresender informasjon til Kina.

    Førsteamanuensis i informasjonssikkerheit ved NTNU, Gaute Bjørklund Wangen ved NTNU meiner mehls bruker problematisk.

    – Det er veldig uheldig at ho ikkje tar eit meir aktivt grep og spør om råd. Det er snakk om justisministeren vår, som har ei sentral rolle i den digitale tryggleiken vår, seier Wangen til NRK.

  • Paris presenterer vårmoten

    Under moteuken i Paris er flere kolleksjoner med vårmote presentert. Bildet viser et snasent forslag fra moteskaperen Comme des Garcons.

    Moteuken i Paris, Comme des Garcons vårkolleksjon for 2023
    Foto: GEOFFROY VAN DER HASSELT / AFP