Tirsdag formiddag ble de ansatte informert om konsernets strategiplan fram til 2020 i et allmøte i Bergen.
Sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes opplyser at selskapet ser behovet for en «lønnsomhetsforbedring» på 350 millioner kroner de kommende fire årene.
Det er foreløpig ikke klart hvor mange årsverk dette eventuelt tilsvarer, men ifølge NTB vil konkrete tiltak bli varslet i midten av september. Samtlige ansatte vil også få tilbud om å søke om sluttpakker.
Kuttet i hundremillionersklassen er både stort og alvorlig, sier Knut Kristian Hauger, ansvarlig redaktør i bransjenettstedet Kampanje.
– Dette er det mest alvorlige kuttprogrammet som TV 2 noensinne har gjennomført i sin 25-årige historie. Det er alvorlig og dramatisk. Samtidig skjer det i alle andre medihus, det være seg Schibsted, NRK eller A-media. Alle kutter og forbereder seg på en ny konkurransesituasjon, sier Hauger til NRK.
– Hvordan vil det påvirke seerne?
– Det de sier, er at de skal satse tyngre på TV 2 Sumo. Implisitt betyr det kanskje at man vil se en gradvis nedskalering av tilbudet som kommer fra TV 2 på vanlig TV. Det er ikke endringer som kommer over natten, men på sikt vil vi nok få et bredere og sterkere på strømmetjenesten TV 2 Sumo. Mens den lineære TV-tjenesten vil trappes litt ned.
Må konkurrere mot Youtube og Netflix
Knut Kristian Hauger i Kampanje peker på at TV 2 tar grep for å møte en stadig hardere konkurranse fra internasjonale aktører.
Dette skjer samtidig som seerne flytter seg fra den vanlige TV-en til strømmetjenester.
– TV 2 skal inn i en helt ny konkurransehverdag og en ny virkelighet. Utfordrerne heteer ikke lenger NRK, men Youtube, Netflix og Facebook, sier Hauger.
Han får støtte fra ansvarlig redaktør for medienettstedet medier24, Gard Michalsen.
– TV 2 er allerede litt bakpå. Resten av mediebransjen har kuttet store beløp og mange stillinger, mens de store har havnet bakpå. I sum er det fornuftige grep. De må prioritere bort det de har gjort før for å bli mer digitale.
Får løfte om en ryddig prosess
De ansatte har også fått beskjed om at kuttprosessen skal være ryddig. Det er også noe klubblederen i TV 2 forventer.
– Det er dramatisk for vår organisasjon. Men det er samtidig et prosjekt som skal rigge oss for framtiden. Vi har ikke fått vite på hvilke områder kuttene skal gjøres. Det ble sagt tydelig at man ikke kan sette likhetstegn mellom antall stillinger og antall millioner som skal kuttes, sier Henrikke Helland, klubbleder i TV 2.
Hun sier de ansatte stort sett er positive til at mediehuset går i en ny retning, samtidig som det ligger kutt foran dem.
– På allmøtet ble det kommunisert at vi fremdeles skal ta samfunnsoppdraget på alvor. Vi skal virkelig dyrke nyhetene og sport, og skal fortsette være tydelige aktører, sier Helland.