Hopp til innhold

Medieekspert om TV 2-kuttene: – Alvorlig og dramatisk

TV 2 varsler kutt på 350 millioner kroner innen 2020. Det er det mest alvorlige kuttprogrammet som kanalen har gjennomført i sin levetid.

Olav Terjeson Sandnes er ny sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2.

KUTTER: TV 2-sjef Olav Terjeson Sandnes holdt i dag et allmøte med sine ansatte.

Foto: Paul S. Amundsen / NTB scanpix

Knut Kristian Hauger, Kampanje

DRAMATISK: Ansvarlig redaktør i Kampanje, Knut Kristian Hauger, karakteriserer kuttene som dramatisk.

Foto: Kampanje

Tirsdag formiddag ble de ansatte informert om konsernets strategiplan fram til 2020 i et allmøte i Bergen.

Sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes opplyser at selskapet ser behovet for en «lønnsomhetsforbedring» på 350 millioner kroner de kommende fire årene.

Det er foreløpig ikke klart hvor mange årsverk dette eventuelt tilsvarer, men ifølge NTB vil konkrete tiltak bli varslet i midten av september. Samtlige ansatte vil også få tilbud om å søke om sluttpakker.

Kuttet i hundremillionersklassen er både stort og alvorlig, sier Knut Kristian Hauger, ansvarlig redaktør i bransjenettstedet Kampanje.

– Dette er det mest alvorlige kuttprogrammet som TV 2 noensinne har gjennomført i sin 25-årige historie. Det er alvorlig og dramatisk. Samtidig skjer det i alle andre medihus, det være seg Schibsted, NRK eller A-media. Alle kutter og forbereder seg på en ny konkurransesituasjon, sier Hauger til NRK.

– Hvordan vil det påvirke seerne?

– Det de sier, er at de skal satse tyngre på TV 2 Sumo. Implisitt betyr det kanskje at man vil se en gradvis nedskalering av tilbudet som kommer fra TV 2 på vanlig TV. Det er ikke endringer som kommer over natten, men på sikt vil vi nok få et bredere og sterkere på strømmetjenesten TV 2 Sumo. Mens den lineære TV-tjenesten vil trappes litt ned.

Må konkurrere mot Youtube og Netflix

Gard L. Michalsen

MÅ LAGE GODT INNHOLD: TV 2 må lage godt nok innhold til at folk ønsker å betale for det på TV 2 Sumo, sier Gard Michalsen i Medier24.

Foto: Ove Aalo

Knut Kristian Hauger i Kampanje peker på at TV 2 tar grep for å møte en stadig hardere konkurranse fra internasjonale aktører.

Dette skjer samtidig som seerne flytter seg fra den vanlige TV-en til strømmetjenester.

– TV 2 skal inn i en helt ny konkurransehverdag og en ny virkelighet. Utfordrerne heteer ikke lenger NRK, men Youtube, Netflix og Facebook, sier Hauger.

Han får støtte fra ansvarlig redaktør for medienettstedet medier24, Gard Michalsen.

– TV 2 er allerede litt bakpå. Resten av mediebransjen har kuttet store beløp og mange stillinger, mens de store har havnet bakpå. I sum er det fornuftige grep. De må prioritere bort det de har gjort før for å bli mer digitale.

Får løfte om en ryddig prosess

De ansatte har også fått beskjed om at kuttprosessen skal være ryddig. Det er også noe klubblederen i TV 2 forventer.

– Det er dramatisk for vår organisasjon. Men det er samtidig et prosjekt som skal rigge oss for framtiden. Vi har ikke fått vite på hvilke områder kuttene skal gjøres. Det ble sagt tydelig at man ikke kan sette likhetstegn mellom antall stillinger og antall millioner som skal kuttes, sier Henrikke Helland, klubbleder i TV 2.

Hun sier de ansatte stort sett er positive til at mediehuset går i en ny retning, samtidig som det ligger kutt foran dem.

– På allmøtet ble det kommunisert at vi fremdeles skal ta samfunnsoppdraget på alvor. Vi skal virkelig dyrke nyhetene og sport, og skal fortsette være tydelige aktører, sier Helland.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober