I ”Sicko” tar han strupetak på helsevesenet og forteller de 250 millioner amerikanere som HAR sykeforsikring at de er lurt opp i stry av grådige og korrupte forsikrings-selskaper.
Folk får ikke den livsnødvendige behandlingen de har betalt for. Det gjelder rett og slett å holde seg frisk for å overleve i USA. Folk svindles og folk dør.
Som søppel
Syke mennesker dumpes på gaten som søppel. Uten blygsel bruker Michael Moore alle midler. Han klovner, spiller på nasjonal strenger og amerikansk sentimentalitet. På tårer og menneskelige sammenbrudd.
Mannen går langt over streken som troverdig dokumentarist, men lykkes fortreffelig med å få frem budskapet i en balanse mellom rettferdig harme, burleskerier og ren komedie. Som samfunnsrefser og sirkusartist.
Bagateller
Forsikringsselskapene, forteller Moore, tjener milliarder på systematisk å svindle kundene, godt assistert av profitt kyniske politikere.
Han intervjuer angrende leger som har fått store belønninger for å nekte folk operasjoner og gråtende forsikringsfolk som er tvunget til å avise sykeforsikringer av helt latterlige årsaker.
Folk kan nemlig ikke tegne sykeforsikring om man en gang har hatt et helseproblem, og da er det snakk om bagateller som underlivsopp!
Moore viser frem vanlige folk som har mistet hus og hjem og er drevet ut i fattigdom fordi de blir syke. Så stiller han inn de store kanonene i amerikansk nasjonalfølelse og sentimentalitet. Syke helter fra 11. september som er offre for helsesvindelen.
Frekt høgdepunkt
Provokatøren Moore laster et par motorbåter fulle av syke helter og setter kursen for Cuba hvor pasientene endelig får gratis og dyktig legehjelp av kommunistene! Det frekkeste høydepunktet i filmen. Og det minst troverdige.
Oppgjør
”Sico” er et oppgjør mot amerikanske fordommer mot en hver sosialisering. Og frykten for at sosialisering betyr kommunisme.
I USA er folk redde for Staten, og i Frankrike er staten redde for folk, sier Michael Moore og svinser rundt i land som har sosiale goder og gratis helsevesen uten tegn til kommunistiske spøkelser.
For oss tegner han et overdrevent rosenrødt bilde av Europas sosiale goder. På Cuba går han helt over styr i en rosenrød sky. Men uansett. ”Sicko” er en viktig film. Samfunnsrefseren Moore vet han også må være sirkusartist og underholder for å tenne en gnist for grunnleggende reform og ny tenkemåte.