Med sans for lyder.

Hørselen er den siste sansen vi mister, så klart den er en sterk sans, sier Synnøve Rognlien.

Synnøve Rognlien

Foto: Rune Kongsro

Foto: Rune Kongsro

Plateaktuelle Synnøve Rognlien samlet lyder fra barndomsgården på Toten. De ble brukt som elektroakustiske elementer på debutplata "undr".

Lyder i system

- Lydene er filtrert, bearbeidet elektronisk og satt i et system, så å identifisere hver lyd på plata, det skal godt gjøres, sier Synnøve.

Synnøve Rognlien kan fortelle at plateprosjektet kom igang ved at hun viste Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted en del lydopptak som hun hadde gjort tidligere, både på kassett, minidisk og i studio. Han fikk lyst å ta turen til barndomsgården på Toten for å gjøre noen ordentlig gode lydopptak.

- Han gikk rundt på stabburet med en mac og gjorde opptak i seksten kuldegrader. Vi eksperimenterte litt, det var ikke så mye som var planlagt på forhånd, sier Synnøve.

Synnøve forteller at hun kan bruke dager på å bare finne lyder.

- Jeg syns det blir mer og mer facinerende. Jo flere lyder jeg finner, jo flere lyder blir jeg oppmerksom på er der, som jeg ennå ikke har hørt. Jeg blir nysgjerrig på å finne de. Noen gjenstander ligger bare der, tilsynelatende helt uten mening, men de kan gjemme utrolige skatter, sier Synnøve.

Fra gården

- Jeg har vokst opp på en gård med mye plass til å leke og gjemme seg bort, så vi møtte mye lyd som barn. Men jeg oppdaga etterhvert at jeg ikke hørte som jeg skulle, så jeg ble sendt til hørselssentralen på Gjøvik sykehus. Jeg fikk på meg et headset og skulle identifisere lyder. Å skulle høre forskjell på frekvenser, dybder og styrker på de lydene var spennende. Det var magisk for meg som lita jente, sier Synnøve.

- Når noen sanser svekkes, forsterkes andre. Akkurat som når vi er ute og det er mørkt, oppleves lydene mer nyansert og sterkere.

Hør Synnøve på Nitimen her!