Den hytta finnes knapt, som ikke beltevogna tar seg fram til.
- I Norge finnes det mange ulike entusiaster, og jeg tror ikke det er mange andre land du finner beltevogner med hvite skilter, sier Jan Erik Larssen.
Infernalsk bråk
Han har nylig testet beltevogn både i ulendt terreng og på veien. Det er nemlig mulig å registrere beltevogna med hvite skilter, og til og med som personbil.
- Det betyr at du prinsippet kan kjøre beltevogn til barnehagen eller butikken, ler Jan Erik. Imidlertid kan det godt hende du mister lysten hvis du prøver: Til tross for at beltene er av gummi, lager de et infernalsk bråk når man kjører på asfalt, og de blir dessuten fort slitt ned (og beltene er svært dyre).
Jan Erik Larssen trives i terrenget
Når man tar i betraktning at toppfarten kun er 52 km/t, skjønner man raskt at dette kjøretøyet trives best i terrenget. Der trives beltevogna til gjengjeld utmerket - den er spesialbygd for å ha best tenkelig framkommelighet.
- Beltevogna er kjempemorsom å kjøre i terrenget, mener Jan Erik Larsen.
Amfibiekjøretøy
Hydraulikken mellom de to vognene er konstruert slik at bakvogna følger nøyaktig samme spor som den fremre. Dermed er du garantert at den ikke hekter seg fast. Et særegnet trekk er at beltevogna er et amfibiekjøretøy - det vil si at den tar seg like godt fram til vanns som til lands. Kjør den rett i elva eller til sjøs, og beltevogna vil holde seg flytende mens beltene skuffer vann, selv om hastigheten på 4 km/t kanskje ikke er noe å skryte av.
Kommer fra Forsvaret
Beltevognene har navnet BV 206 og ble innkjøpt av det norske Forsvaret på 80-tallet til en million kroner stykket. Imidlertid fant man ut at alle Forsvarets kjøretøyer skulle være dieseldrevne, og valgte å selge unna flere hundre bensindrevne beltevogner til under en femtedel av innkjøpsprisen.
BV 206 har en V6-motor fra Ford på 136 hk, er sju meter lang og veier ca. 4,5 tonn totalt.