Formel:
”Refrenget skal komme innen ett minutt og låten skal ikke vare mer enn 3 til 4 minutter.”
”Første vers skal være roligere enn andre vers.”
”Etter andre refreng skal det komme et parti som skiller seg ut fra resten av låten. Det kalles gjerne en bro, og den skal få oss til å få lyst til å høre refrenget en gang til. ”
Dette er noen av virkemidlene de to danske musikkviterne og forfatterne, Morten Jaeger og Henrik Marstal, som står bak boka ”Hitskabelonen”, har funnet ut blir brukt når man lager popmusikk i dag.
Flere medier
- Man ser også en ensretning i hvilke lyder som blir brukt. En hitsingel skal fungere like godt på radio og fjernsyn som på hjemmeanlegget, sier Morten Jaeger.
Smaker det Big Mac av popmusikk?
- Derfor bruker man ofte de samme frekvensområdene og den samme kompresjonen. Man finner altså minste fellesnevner.
Jaeger og medforfatter Marstal har skapt debatt i Danmark med boka si hvor de i skjemaform har gått gjennom låter som Alanis Morissettes ”Ironic”, Saybias ”The Second You Sleep”, ”Empty Space” med Jupiter Day, Jons ”Right Next To You”, Justin Timberlakes ”Rock Your Body” og Linkin Parks ”In The End”.
Eksperimenter!
- Vi forsøker å gjøre folk mer bevisst som forbrukere, akkurat som at man kan være bevisst på at det man spiser ikke nødvendigvis er sunt. Det er en slags du-er-hva-du-lytter-til-kampanje der vi vil gjøre forbrukerne kritiske til produktet, og forhåpentligvis tvinger plateselskapene til flere eksperimenter. Det er muligens en litt naiv strategi, men det er i hvert fall en begynnelse, mener Jaeger.
McDonalds
Han hevder blant annet at det har foregått en ”McDonaldisering” av populærmusikken, og at mye av dagens musikk lages på samlebånd.
- Når man rasjonaliserer og effektiviserer for mye, så oppstår noe man kaller rasjonalitetens irrasjonalitet. Samlebåndet er hurtig og effektivt. Samtidig finnes det et enormt menneskelig potensial som man ikke får utnyttet.
Danske Popstar-Jon fikk beskjed om at han ikke kunne endre utseende på fem år. Foto: Promo.
McDonaldiseringen gjelder ikke bare i låtproduksjon, men handler også om hvordan man skaper artister, sier Jaeger.
- Stjernene produseres jo nesten som medarbeidere på McDonalds. Ta realityserien ”Popstars” for eksempel. De får utlevert en slags ”human dresscode” på hvordan man skal se ut og oppføre seg. Og som på McDonalds har de ofte en kort karriere.
Bestemmer utseende
Jaeger er kritisk i forhold til kontrakter som stjernene må inngå med plateselskapene, og peker blant annet på at Jon Gade Nørgaard, som var den danske vinner av ”Popstars” i 2002, måtte skrive under på at han ikke fikk endre utseende i løpet av de fem neste årene.
- Det er fullstendig urimelige, avslutter medforfatteren av ”Hitskabelonen - Imod popmusikkens ensretning.”
Skabelon er dansk for mal, sjablon eller blåkopi.