Hopp til innhold

Måtte skrive om åpningen av «Kampen om Narvik» på grunn av korona

Koronakrisen førte til store forsinkelser og ekstrakostnader for mange norske filmproduksjoner. For krigsfilmen «Kampen om Narvik» har det ført til ett års forsinkelse, og en ny åpningsscene.

En ung gutt ser på at slaget om Narvik utfolder seg foran ham

«Kampen om Narvik» har måttet få en ny åpning av filmen, fordi korona-krisen satte en stopper for den opprinnelige planen.

Foto: Nordisk film

– Dette overgår alt jeg har vært med på, det har vært veldig tøft. Veldig tøft for prosjektet i seg selv og tøft for staben vår som mistet jobben over natta, forteller produsent av «Kampen om Narvik», Aage Aaberge.

Da sju dager med opptak av storfilmen var unnagjort stengte Norge, og ett år med planlegging gikk i vasken:

– Den fikk umiddelbart store konsekvenser. Det er klart at når det blir avbrutt etter sju dager opptak så ligger egentlig alle planene våre i grus, så vi må begynne helt på nytt.

Måtte skrive ny åpning av filmen

Opptakene til filmen skulle vært ferdig 7. mai, men de måtte som mange andre stoppe produksjonen i mars og var ikke i gang igjen før for to uker siden. Og det har kostet:

Aage Aaberge er ansvarlig produsent for animasjonsfilmen "Pelle Politibil på Sporet".

Produsent av «Kampen om Narvik», Aage Aaberge, sier han aldri har opplevd lignende som under koronakrisen.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Vi har finregnet på det og kommet opp i 10,5 millioner kroner, så det er mye penger. Det griper inn overalt. Den ene dagen vi mistet på Rjukan var åpningsscenen i filmen. Den måtte vi skrive om, forklarer Aaberge.

Hva skyldes de ekstrakostnadene?

– Når vi stenger er vi forpliktet til å betale stab og skuespillere for både den dagen som forsvant, pluss at vi følger regel- og lovverk med tanke på permitteringsregler.

I tillegg har de hatt kostnader knyttet til selve produksjonen, som leie av utstyr, leie av lokasjoner til filming og ekstrakostnader knyttet til smitteverntiltak.

– Bare det i seg selv er faktisk snakk om flere hundre tusen. For med de strenge rutinene vi har lagt opp nå, må vi forlenge opptakstiden, fordi vi får ikke så effektiv arbeidstid, forklarer Aaberge.

Carl Martin Eggesbø og Kristine Cornelie Margrete Hartgen skal spille hovedrollene i filmen «Kampen om Narvik»

Carl Martin Eggesbø og Kristine Cornelie Margrete Hartgen skal spille hovedrollene i filmen «Kampen om Narvik».

Foto: Azad Razaei / NRK

34 filmer har søkt om krisepenger

Men det er ikke bare Aaberges produksjon som har møtt utfordringer på grunn av koronakrisen.

34 filmer som var i produksjon har søkt Norsk filminstitutt (NFI) om penger fra deres hjelpepakke. Søknadene er på mellom 500.000 og 5 millioner kroner.

Kjersti Mo overtok jobben som direktør for Norsk filminstitutt i november i fjor.

Kjersti Mo, direktør i Norsk filminstitutt, mener deres hjelpepakke redder mange fra filmproduksjoner.

Foto: NFI

– Med denne løsningen har vi løst det mest prekære for dem som var i produksjon. Vi har klart å sikre aktivitet og arbeidsplasser gjennom denne krisesituasjonen, sier direktør ved NFI, Kjersti Mo.

– Er midlene nok?

– De midlene vi har fått tror jeg vil være nok til å dekke de behovene som har oppstått. Men nå ser vi også på en del andre tiltak rettet mot de filmene som skal lanseres i markedet, for å se på hele næringskjeden som filmbransjen utgjør.

For Aaberge var pengene fra NFI helt avgjørende for at filmen i det hele tatt skulle bli noe av.

– Det er klart det er en kolossal lettelse. Jeg kan vel si såpass at uten det hadde ikke dette prosjektet her overlevd. Vi var egentlig helt avhengig av det.

Premiere skulle være 25. desember i år i forbindelse med 80 års markeringen. Nå må de utsette den til neste år, men det er usikkert når det blir.

– Da vi satte opp den opprinnelige premieren hadde vi veldig god oversikt over konkurransesituasjonen. Det har vi ikke nå, vi vet ikke hva vi skal konkurrere mot av for eksempel store amerikanske Hollywood-filmer. Så vi får ikke låst den datoen før vi kommer godt utpå høsten og kanskje nærmere jul, sier han til NRK.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.