Hopp til innhold

Måtte regissere skuespillerne med walkietalkie

Da Saudi-Arabias første spillefilm Den grønne sykkelen ble lansert var det ikke lov for kvinner å sykle. Det er det nå.

Filmregissør Haifaa Al Mansour

Filmregissør Haifaa Al Mansour måtte sitte i en varebil og gi instruksjoner via walkietalkie under innspillingen av filmen «Den grønne sykkelen».

Foto: Arthaus

I Saudi-Arabia har ikke kvinner lov til å kjøre bil. Det har heller ikke vært lov til å sykle. Eller oppholde seg i det offentlige rom med menn. Det hersker også stor tvil om kvinner egentlig har lov til å lage film.

Haifaa Al Mansour hoppet bukk over disse hindrene, og lagde den første spillefilmen som noen gang er spilt inn i sin helhet i Saudi-Arabia.

Og Den grønne sykkelen har allerede ført til forandring i landet.

Filmen ble et viktig bidrag i en offentlig debatt om kvinners rett til å bruke sykkel. Tidligere i år ble forbudet mot kvinnesykling opphevet og nå har kvinner lov til å sykle. I alle fall så lenge de har med seg en mannlig verge og er iført abaya (tildekkende muslimsk drakt).

Walkietalkie som mellomledd

Haifaa Al mansour

Filmregissør Haifaa Al Mansour hadde liberale foreldre, og hadde selv en sykkel. Men hennes tre brødre er ikke særlig glad for at hun er Saudi-Arabias første kvinnelige spillefilmregissør.

Foto: Cathrine Elnan/NRK

Nå er Den grønne sykkelen også blitt saudiarabernes Oscar-kandidat i kategorien «beste utenlandske film». Det er første gang landet har nominert en film til den prestisjefulle prisen.

For den kvinnelige filmregissøren førte innspillingen med seg en rekke utfordringer.

Det finnes ingen infrastruktur for filmproduksjon i Saudi-Arabia, og heller ingen filmindustri. Under innspillingen av filmen hadde heller ikke Haifaa Al Mansour mulighet til å oppholde seg sammen med de mannlige skuespillerne.

Noe som innebar at regissøren måtte sitte i en varebil og gi instruksjoner via walkietalkie. Og ikke alle ville ha produksjonsteamet i nærheten.

– Det var svært vanskelig å spille inn filmen i Saudi-Arabia. Vi hadde fått tillatelse, men folk flest er veldig skeptiske til kameraer. Vi endte opp med å bli jaget ut fra en rekke nabolag. Samtidig var det andre som var veldig imøtekommende, de kom med mat og kaker til oss, forteller Al Mansour til NRK.no.

Inspirert av egen familie

Hun har reist til Norge fra Bahrain, hvor hun bor sammen med sin amerikanske ektemann og deres felles barn. Al Mansour er i Oslo, byen hun beskriver som «avslappet» og «åpen», for å promotere Den grønne sykkelen, som får sin norgespremiere i kveld under Film fra Sør-festivalen.

Som tittelen avslører handler filmen om en sykkel. Hovedkarakteren Wadjda ønsker å sykle om kapp med nabogutten. Til tross for at jenter hverken kan eller skal sykle, gjør den munnrappe tiåringen alt i sin makt for å skaffe nok penger til å kjøpe sykkelen.

Det involverer blant annet å profittere på ulovlige armbånd og arrangering av høyst forbudte møter mellom kvinner og menn. Wadjda melder seg også på en korankonkurranse, hvor den beste til å resitere koranen vinner penger.
Karakteren Wadjda er inspirert av filmregissørens unge niese.

– Som barn hadde hun en helt unik personlighet, var tøff i trynet og kranglet med guttene i gata.

Men faren, Haifiaa Al Mansours bror, likte ikke holdningene eller oppførselen til datteren.

– Min strenge bror ba henne om å bli mer konform, og det har hun også blitt. Nå er hun 18, og hun er en helt annen person enn den hun var som barn. Det er veldig synd, for hun hadde veldig mye å tilby, forteller filmregissøren.

Men den nå 18 år gamle inspirasjonskilden har sett filmen.

– Hun likte den. Noe hun innrømmet en smule motvillig, sier Al Mansour og ler.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Wadjda (Waad Mohammed) med sykkelen

Den ellers så rampete tiåringen Wadjda, spilt av Waas Mohammed, melder seg på koranskole for å vinne penger til å kjøpe en grønn sykkel.

Foto: Arthaus

Blir ikke vist på kino

Filmregissørens tre brødre, som alle bor i Saudi-Arabia, har heller ikke mye til overs for filmene hennes, og de ser helst at hun slutter med arbeidet sitt.

Ettersom Den grønne sykkelen tar for seg den klaustrofobiske virkeligheten og en rekke kontroversielle tema, har den skapt debatt i hjemlandet.

For selv om det er forbudt å se på kino i landet, har filmen blitt både vist og sett.

– Det har vært flere arrangerte visninger, blant annet på universiteter, og filmen skal komme ut på DVD i Saudi-Arabia. Jeg har fått mange tilbakemeldinger fra kvinnelige studenter som har sett og likt filmen, forteller Al Mansour.

Finansiert av milliardærprins

LEBANON-SAUDI-PRINCE WALEED LEBANON-SAUDI-PRINCE WALEED

Prins og milliardær Al-Waleed bin Talal var viktig for å få realisert filmen 'Den grønne sykkelen'.

Foto: AFP PHOTO/DALATI AND NOHRA/HO / Afp

Selv om en rekke konservative krefter har kritisert Al Mansour og filmen for dens tema, har den også blitt løftet fram av mer liberale, noe som blant annet har gjort at Saudi-Arabia ønsket å nominere filmen til Oscar.

Finansieringen er et annet eksempel på at filmen får støtte fra mer reformvennlige saudiarabere.

Rotana, et produksjonsselskap eid av den saudiarabiske prinsen Al-Waleed bin Talal, er med på å betale for filmen. Magasinet Arabian Business har kåret prinsen til verdens mektigste araber, og ifølge Forbes er han klodens 26. rikeste mann, med sine 20 milliarder dollar på bok.

– Det var prinsen som reddet filmen. Uten finansieringen fra ham hadde vi ikke fått det til. Al-Waleed bin Talal er kjent for å støtte opp under kvinner, og han ønsket å se filmen ferdig laget av en kvinnelig regissør, forteller Al Mansour.

Vil få mer makt

Selv om det saudiarabiske samfunnet legger hemmende begrensninger på nasjonens kvinner, tror 39 år gamle Al Mansour at endringene er på vei.

– Saudi-Arabia begynner sakte å åpne seg opp. Det har vært en positiv utvikling i det siste. Man ser et lite vindu som åpner seg for kvinnene, og det bør man utnytte på det sterkeste.

Tidligere i år vedtok landets kong Abdullah at kvinner for første gang kunne utnevnes til Shura, et råd som bistår kongen i utformingen av lover og andre spørsmål. I dag sitter det 30 kvinner og 130 menn i rådet. Samtidig er det bestemt at kvinner skal få stemme under lokalvalgene i 2015.

– Det er bare et spørsmål om tid før kvinner får mer makt. Jeg vet ikke når eller hvordan det vil skje, men vi ser at kvinners rettigheter blir et stadig større tema. Og flere kvinner uttrykker seg i offentligheten, det gjelder særlig i media.

Men det er enda en stund til det er like rettigheter for kvinner og menn i Saudi-Arabia. Inntil det skjer vil landet gå glipp av viktige stemmer og ressurser, mener filmregissøren. Blant annet hennes niese, virkelighetens Wadjda, som nå holder seg innendørs og kun gjør som mannen krever av henne.

– Dette er jenter som kan være med på å redefinere Saudi-Arabia. Istedenfor må de holde seg hjemme, hvor de er gjemt unna og beskyttet. Det finnes så mye disse kvinnene kan gi, innenfor absolutt alle områder i samfunnet.

DEN GRØNNE SYKKELEN: Wadjdas mor (Reem Abdullah)

Reem Abdullah spiller Wadjdas mor, som gjør sitt beste i å hindre ektemannen fra å skaffe seg kone nummer to.

Foto: Arthaus

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober