Hopp til innhold

Massiv økning i TV-reklame for utenlandske pengespill

Mengden reklame for utenlandske spillselskaper på norske TV-skjermer er i sterk økning. Medietilsynet vil forskåne TV-seere fra reklame for spillselskaper uten lisens i Norge.

TV-reklame for Betsson

TV-reklame for Unibet er et kjent syn for dem som har kanaler som Viasat og Max hjemme. Medietilsynet vil ha en slutt på at spillreklame sendt fra utlandet kan vises på norske skjermer.

Foto: Skjermdump av TV-reklame for Unibet

Medietilsynet vil nå trappe opp kampen i å forhindre at det vises reklame for utenlandske pengespill på norske TV-skjermer.

En lang rekke TV-kanaler som sender fra utlandet viser reklame for pengespillselskaper som det er ulovlig å markedsføre i Norge, som Betsson og Unibet.

Det er kun to selskaper som har lisens til å sende pengespillreklame på TV her i landet, og det er Norsk Tipping og Rikstoto.

Problemet for norske myndigheter er at TV-kanaler som sender fra utlandet, som TV3, Max og Viasat4, ikke trenger å forholde seg til norsk lov på dette området. Derimot er det lovgivningen i landet det sendes fra som gjelder.

Likevel varsler Medietilsynet at de nå vil ta kontakt med mediemyndighetene i Storbritannia, Spania og Nederland for å hindre at pengespillreklamen vises på norske TV-skjermer.

Reklamemengden øker

Medietilsynet har avdekket at omfanget av pengespillreklame rettet mot Norge er sterkt økende, og viser til to undersøkelser utført av Nielsen Media Research i 2014 og 2015.

– Markedet for ulovlig pengespillreklame har økt fra 423 millioner i 2014, til 609 millioner kroner i 2015. Dette er en økning på 44 prosent på de siste ti månedene. Økningen har vært størst fra de tv-kanalene som sender fra Storbritannia, forteller Medietilsynet.

De peker spesielt på TV3, som sender fra London, og omtaler dem som den kanalen som har mottatt flest reklamekroner fra spillselskaper uten norsk lisens.

– Kanalen sendte pengespillreklame til en markedsverdi av 159 millioner kroner fra 2014 til 2015. Kun 9 millioner av disse var for spillselskaper med tillatelse, opplyser tilsynet.

Vil bevisstgjøre seerne

Medietilsynets direktør Tom Thoresen

Medietilsynets direktør Tom Thoresen vil gjøre norske seere oppmerksomme på at reklamen fra spillselskapene er med på å bryte norsk lov.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Direktør Tom Thoresen i Medietilsynet er bekymret over at noen av disse selskapene framstår som norske selskaper for forbrukerne, mens de i virkeligheten er registrert i andre land.

– Mange norske TV-seere blir villedet til å tro at dette er norsk reklame som følger norsk lovgivning, sier Thoresen til NRK.

Han innrømmer at det er lite de kan gjøre for å unngå at reklamen vises på norske skjermer, i og med at det er lovverket i landet det sendes fra som er avgjørende.

– Medietilsynet ber mediemyndighetene om å oppfordre TV-kanalene til å etterkomme norsk regelverk. Men det er vel så viktig å gjøre norske TV-seere oppmerksomme på at reklamen de møter for disse selskapene i disse sendingene ikke er tillatte ifølge norsk lov, sier Thoresen til NRK.

IP-blokkering kan være virkemiddel

Torbjørn Almlid

Norsk Tippings administrerende direktør Torbjørn Almlid synes IP-blokkering er et interessant alternativ.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Torbjørn Almlid, administrerende direktør i Norsk Tipping, sier til NRK at de ikke har muligheter til å matche reklamebudsjettene til de utenlandske aktørene.

– VI står for under 10 prosent av den samlede reklamen som sendes mot norske forbrukerne, og vi kommer ikke til å ta opp konkurransen der, sier han.

En av virkemidlene som har blitt lansert for å stoppe utenlandske spillselskaper, er IP-blokkering. Det betyr at norske kunder som befinner seg i Norge ikke kommer inn på nettsiden til spillselskapet man vil spille hos.

Almlid er åpen for at dette kan være et bra virkemiddel:

– IP-blokkering på utenlandske aktører kan være et aktuelt spor. Noen land har tatt det i bruk med vekslende hell. Det er et kraftig tiltak, men det bør vurderes, mener vi.

Vil ha lisens

Kim Rud Petersen i Betsson

Kim Rud Petersen i Betsson tilbakeviser at de driver ulovlig på noe vis, og etterlyser innføring av en egen lisens for utenlandske spillselskaper.

Foto: NRK

Kim Rud Petersen, som er talsmann i Betsson, mener det er fullstendig feil å omtale deres reklame som ulovlig.

– Vi sender reklame fra utlandet, og Medietilsynet skriver selv på sine hjemmesider at sendelandsprinsippet er et grunnprinsipp i europeisk kringkastingslovgivning. Vi sender fra der vi har lov til å gjøre det – og det er fra utlandet, sier han til NRK.

Han sier at norske myndigheter har forsøkt å stoppe slik reklame også tidligere, men tviler på at forsøkene vil føre fram. Han tror heller ikke det blir aktuelt å stenge verken internett- eller TV-signaler fra utlandet.

– IP-blokkering fungerer ikke. Som man ser etter Pirate Bay-dommen, så ble det startet opp en ny nettside dagen etterpå. Det man bør gjøre er å innføre en lisens slik at også utenlandske spillselskaper kan konkurrere på like vilkår med de norske spillselskapene. Man får regulert spilltilbudet i Norge, det blir mer penger til kultur og idrett, samt bedre kontroll på spillmarkedet, sier Rud Petersen til NRK.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober