Hopp til innhold

Marius Roth Christensen er ute av Stjernekamp: – Jeg er absolutt ikke en hiphoper

Etter å ha sunget hiphop og gjenskapt ikoniske Eurovision-låter var det Marius Roth Christensen som måtte forlate Stjernekamp i kveld.

Marius Roth Christensen Stjernekamp 02.10.21 (foto tatt på generalprøven).

I kveld ble det Marius Roth Christensen som måtte ut av Stjernekamp.

Foto: JULIA MARIE NAGLESTAD / NRK

I kveld var det både hiphop og Eurovision som sto på Stjernekamp-menyen, og deltakerne har vært innom alt fra Tungtvann til Dschinghis Khan. Dette var første gang alle artistene fikk prøvd seg på rapp.

Men til tross for en aften med glede og godt humør var det Marius Roth Christensen som måtte ut av Stjernekamp i kveld.

Roth Christensen fikk sammen med Carina Dahl og Jorun Stiansen færrest stemmer i kveld.

– Jeg er absolutt ikke en hiphoper, sa han på kveldens sending da han gikk ut.

Han er likevel fornøyd med egen innsats og stolt av å ha fått være med i Stjernekamp.

– Klart det er kjipt å ryke ut, men jeg har kommet halvveis og jeg er fornøyd med det. Dette var sjansen hvor jeg skulle vise at jeg kunne noe jeg ikke kunne, men det fikk jeg ikke helt gehør for, sier Roth Christensen til NRK.

Selv om hiphop-delen ikke gikk helt som ønsket for gitaristen, fikk han sekser i gruppeoppgaven.

– Kanskje vi kan gjøre det som et pauseinnslag neste gang det er Eurovision i Norge, ler han.

Høye terningkast

Hiphop-kvelden er ofte en pinlig affære for flere av stjernene, men i år var både dommerne og anmelder imponert over kveldens innsats.

– Det ble faktisk veldig mye bra hiphop i kveld, og til slutt ble det slik at Marius Roth Christensen røk ut. Det føles egentlig ganske riktig, men han skal ha skryt for en formidabel innsats i konkurransen, sier NRK NRKs anmelder, musikkritiker Espen Borge.

Han har gitt høye terningkast i kveld, men kun en sekser, til Alexandra Rotan. Carina Dahl, Heidi Ruud Ellingsen og Bjørn Tomren fikk terningkast fem. Marius Roth Christensen og Jorun Stiansen fikk kveldens laveste terningkast som var fire.

Alexandra Rotan traff rett i hjerterota forrige uke og åpnet kveldens hiphop-fest med å erklære seg selv for en vinner med låten «All I Do Is Win» av Khaled, T-Pain, Ludacris, Rick Ross og Snoop Dogg.

Den største utfordringen for Rotan i forkant at kveldens program var om hun skulle klare å rappe og danse samtidig, men dommerne var imponerte.

– Du er helt rå, sa ukens mentor og dommer, André Hadland, også kjent under artistnavnet Son of Light.

Hiphoper nummer to ut var Jorun Stiansen som fikk sin «freak on» i hennes tolkning av Missy Elliott sin hit fra 2001, «Get Ur Freak On».

Stemmen til Stiansen var fortsatt preget av «basselusker», som hun selv kaller det, så i kveld skulle hun bare fokusere på «flow» og god stemning.

– Dette var som en musikkvideo og jeg er helt med. Dette var rått, sa dommer Mona B. Riise.

– På dypest vann

Programleder Kåre Magnus Bergh presentere tredjemann ut, Marius Roth Christensen, som artisten på dypest vann i kveld. Det samme sa rockegitaristen selv tidligere denne uka.

I kveld tok han oss med til «the wild wild west» med sin versjon av «California Love» av 2Pac, Dr. Dre og Roger Troutman.

– Du er tøff som stiller opp i baris og gjør dette her. Det føltes ut som om du gikk litt inn i en rolle, men det var veldig bra innsats, sa dommer og rapper Jørgen Nordeng fra gruppa Tungtvann.

Mentor Hadland var enig med Nordeng i valget av låt, men var likevel imponert over innsatsen.

– Dette var Marius som sang hiphop og jeg er så glad for at jeg har fått oppleve det, sa Roth Christensen selv om opptredenen.

Full klaff for jodleren

Bjørn Tomren var endelig på plass med sin tolkning av den 90-talls inspirerte låten til A-F-R-O og Marco Polo «Long Time Coming». Ifølge mentor Hadland hadde han valgt den vanskeligste låten og kalt han «klin-gæren». Til tross for vanskelig valg ble likevel full klaff.

– Alt stemte, ifølge dommer B. Riise.

– Du er et unikum av et menneske og artist, sa Hadland.

– Du er den kuleste artisten jeg har sett i kveld, fikk Nordeng sneket inn.

Den eneste norske hiphop-låten ble presentert av narvikingen, Heidi Ruud Ellingsen. Ikke overraskende valgte hun å tolke den nordnorske hiphopgruppa Tungtvann og deres «(Æ gir mæ nu) Faen».

– Jeg må bare gå «all in», hvis ikke blir det pinlig, sa Ruud Ellingsen før hun gikk på scenen og ifølge dommerne var denne opptredenene alt annet enn pinlig.

– Dette var utrolig bra og det var deg. Du gjorde det til din låt og jeg syns det var skikkelig kult, sa Nordeng som har lagd låten.

Kveldens hiphop-del ble avsluttet med Carina Dahls tolkning av Eminem og Rihannas «The Monster» fra 2013. Låten handler om å bekjempe indre demoner, noe Dahl sier hun selv har erfaring med. For henne var denne låten utfordrende og hun gruet seg veldig i forkant.

– Jeg hadde ikke regnet med at du skulle eie denne låten så mye som du gjorde, sa dommer B. Riise.

– Det beste jeg har sett i hele mitt liv

Det var også duket for gruppeoppgave i kveld, og artistene skulle tolke to ikoniske Eurovision Song Contest låter.

Første gruppe ut var Marius, Bjørn og Carina som tok oss tilbake til 1979 og den historiske låten «Dschinghis Khan» av tyske Dschinghis Khan.

Her var det mye tysk tekst å lære seg, og gruppen var litt usikre på både uttale og innhold i forkant, men med løsbart, parykk, litt strupesang og jodling ble det både latter og hoppende applause fra dommerne.

– Dette er det beste jeg har sett i hele mitt liv, ifølge gjestedommer Marte Stokstad.

– Et inferno i sølv

Alexandra, Heidi og Jorun gjenskapet den elleville sangen «Dancing Lasha Tumbai» av ukrainske Verka Serduchka i 2007. En låt som er innom tre språk og med mye koreografi. Ikledd sølvdrakter og diskokuler var det mildt sagt god stemning i studio under denne opptredenen.

Dommerne var målløse etter det intense showet og alle ville se på det nytt.

– Et inferno i sølv, ble det kalt av Mona B. Riise.

Gjestedommer TIX ønsket å se det i reprise for det ble for mye å følge med på.

Neste lørdag er det latinopop og viser som står for tur. I mellomtiden kan du følge med på «Tett på stjernene»:

I «Tett på stjernene» følger vi hverdagslivet og forberedelsene til artistene som uke etter uke får stadig nye utfordringer i Stjernekamp.

I «Tett på stjernene» følger vi hverdagslivet og forberedelsene til artistene som uke etter uke får stadig nye utfordringer i Stjernekamp.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.