Hopp til innhold

Marias møte med Maud

For Maria Bonnevie innebar innspillingen av Harry & Charles å sitte høyt på hesteryggen, sidelengs, og med korsett. Litt skummelt, men viktig for å vise villskapen til Maud, mener Bonnevie.

Maria Bonnevie

Samtaler med prinsesse Astrid har hjulpet Maria med rollen.

Foto: Hege Fagerheim / NRK

København, 7. mai i år: Et filmteam har rigget opp utstyret sitt utenfor et vakkert, gammelt slott. Trafikken av turgåere er stengt av, nysgjerrige samler seg bak sperrebånd som er satt opp mellom trærne.

- Og vær så god!

Innspillingsleder Roar Fjørtoft gir klarsignal, og alle retter blikket mot et punkt litt høyere opp i den staselige skogen. En sortkledd skikkelse sitter på en høy, brun hest, med bena tekkelig samlet på en side. Kniplingskjolen tillater ikke en mer praktisk ridestilling.

Et rykk med tømmene, og ekvipasjen stormer nedover bakken, rett mot kamera. Når hesten svinger følger kamera etter, helt til regissør Marit Moum Aune roper et fornøyd ”takk!!”.

Bildet sitter som et skudd. Alt flyttes og gjøres klart til neste sekvens.

- Fantastisk å jobbe med dyr

Imens justeres sminke både på rytter og hest. Maria Bonnevie skal ha friske roser i kinnene, som om det er hun som nettopp har frest gjennom skogen på hesteryggen. Men de mest spektakulære scenene er det en erfaren rytter, slående lik Maria, som tar seg av.

Maria Bonnevie og Siw Järbyn

Maria skal snart opp på hesteryggen og maskør Siw Järbyn sørger for at hun får sminke og hatt på plass.

Foto: Hege Fagerheim / NRK

Nå skal Maria opp på hesten for å krysse en bro i ro og mak.

- Ah. Det er fantastisk å jobbe med dyr. Og så er det så fint å være ute, det er en helt annen ting enn å jobbe i studio, sier Maria. Hun sitter blid og fornøyd mellom grønne løvtrær på en liten krakk. Fuglekvitteret bidrar til stemningen, mens maskør Siw Järbyn sørger for at kinnene får den rette rosafargen.

Fri på hesteryggen

- Disse ridebildene er kjempeviktige. De sier mye om personligheten til Maud, den tosidigheten hun hadde. Det var på hesteryggen hun kunne føle seg fri, hun trivdes jo ikke godt her i Danmark, sier Maria.

- Hvordan er det å ri med korsett da?

- Egentlig bare bra. Det er ikke på det strammeste nå, smiler Maria.

- Du skal ikke tenke på at du har det travelt nå. Bare gå, klapp hesten, og så rir du videre, instruerer regissør Marit Moum Aune, når hun kommer bort for å forberede Maria på den scenen som står for tur.

Maria Bonnevie og Marit Moum Aune

Dette blir bra, sier regissør Marit Moum Aune.

Foto: Hege Fagerheim / NRK

Filmet på Stortinget

Opptakene i Danmark i mai var de siste som ble gjort, etter at innspillingen av «Harry & Charles» startet i Norge i februar. Både et spesialbygget studio på Marienlyst, Stortinget, Theatercaféen og eksteriører i Fredrikstad ble tatt i bruk for å sette den korrekte 1905-stemningen.

Og etter iherdig arbeid er de tre episodene som NRK skal vise i jula nå ferdige.

- Det er rart at det snart er over, sier Maria, som har satt seg grundig inn i den historiske karakteren hun spiller, inkludert samtaler med prinsesse Astrid, som er Mauds barnebarn.

- Jeg liker Maud veldig godt, liker å være i rollefiguren, fordi hun har så sterke kontraster i seg. Og så var hun et raust menneske, forteller Maria.

Fra tiger til hest

Litt lenger borte har sminkøren stilt seg foran hesten. Det er brukt to forskjellige dyr til opptakene i Norge og Danmark, men det skal se ut som om det er den samme. Danske Chagall har en bred hvit stripe i ansiktet, så den må gjøres smalere ved hjelp av svart farge.

Chagall får sminke før opptak

Eier Jeanette Mikkelsen, Chagall og Siw maskør Järbyn før opptak.

Foto: Hege Fagerheim / NRK

- Jaja. Jeg har sminket dyr før. Det mest spennende var en tiger i Thailand som skulle ha et kulehull, forteller Siw Järbyn, mens hesten får en grundig omgang med kosten.

Klart for prøve

Klar for opptak

Maria konsentrerer seg, det er klart for prøve.

Foto: Antonia Pambou / NRK

Så er det klart for prøve. Kjappe beskjeder høres gjennom walkie talkier, mens teamet er plassert bak busker, ved elvebredden, i en kran og ved hver ende av broen Maria skal krysse.

Maria setter hælene i hestesiden og beveger seg prøvende framover, og over broen. Konsentrerer seg, det er viktig at hesten ikke begynner å løpe når hun sitter sånn.

- Ja! Vi kunne gjort opptak på dette her. Det var så bra, Maria! Fantastisk, gjør sånn, kommer det begeistret fra regissøren.

Guttejente

Det er kanskje litt vanskelig å forestille seg at den litt stive, velkledde og elegante damen vi er vant til å se på bilder av vår kongefamilie etter unionsoppløsningen trivdes både i full galopp eller susende ned en snøkledd bakke, med ski på beina.

Men Maud var en guttejente helt fra barndommen i England, og derfor fikk hun klengenavnet Harry. Da hun forelsket seg i sitt søskenbarn, den danske prins Carl, beholdt han navnet på henne. Mens hun kalte sin mann Charles. Harry og Charles.

Sammen skulle de skape historie da de i 1905 kom til Norge som vårt første kongepar etter unionsoppløsningen med Sverige. Og gleden over å være ute i naturen tok Maud med seg til sitt nye hjemland. Blant annet gikk hun stadig skiturer med Fridtjof Nansen.

Kulturstrøm

  • Taylor Swift slår sin egen vinylsalg-rekord

    Taylor Swift solgte 700.000 eksemplarer av «Tortured Poets»-platen på bare tre dager fra fredag og ut helgen, melder Billboard.

    Det er ny rekord. Den gamle rekorden innehadde Swifts plate «1989 (Taylor's Version)», som ble sluppet i oktober i fjor og solgte 693.000 eksemplarer på sin første uke.

    (NTB)

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK