København, 7. mai i år: Et filmteam har rigget opp utstyret sitt utenfor et vakkert, gammelt slott. Trafikken av turgåere er stengt av, nysgjerrige samler seg bak sperrebånd som er satt opp mellom trærne.
- Og vær så god!
Innspillingsleder Roar Fjørtoft gir klarsignal, og alle retter blikket mot et punkt litt høyere opp i den staselige skogen. En sortkledd skikkelse sitter på en høy, brun hest, med bena tekkelig samlet på en side. Kniplingskjolen tillater ikke en mer praktisk ridestilling.
Et rykk med tømmene, og ekvipasjen stormer nedover bakken, rett mot kamera. Når hesten svinger følger kamera etter, helt til regissør Marit Moum Aune roper et fornøyd ”takk!!”.
Bildet sitter som et skudd. Alt flyttes og gjøres klart til neste sekvens.
- Fantastisk å jobbe med dyr
Imens justeres sminke både på rytter og hest. Maria Bonnevie skal ha friske roser i kinnene, som om det er hun som nettopp har frest gjennom skogen på hesteryggen. Men de mest spektakulære scenene er det en erfaren rytter, slående lik Maria, som tar seg av.
Nå skal Maria opp på hesten for å krysse en bro i ro og mak.
- Ah. Det er fantastisk å jobbe med dyr. Og så er det så fint å være ute, det er en helt annen ting enn å jobbe i studio, sier Maria. Hun sitter blid og fornøyd mellom grønne løvtrær på en liten krakk. Fuglekvitteret bidrar til stemningen, mens maskør Siw Järbyn sørger for at kinnene får den rette rosafargen.
- NETT-TV:
Fri på hesteryggen
- Disse ridebildene er kjempeviktige. De sier mye om personligheten til Maud, den tosidigheten hun hadde. Det var på hesteryggen hun kunne føle seg fri, hun trivdes jo ikke godt her i Danmark, sier Maria.
- Hvordan er det å ri med korsett da?
- Egentlig bare bra. Det er ikke på det strammeste nå, smiler Maria.
- Du skal ikke tenke på at du har det travelt nå. Bare gå, klapp hesten, og så rir du videre, instruerer regissør Marit Moum Aune, når hun kommer bort for å forberede Maria på den scenen som står for tur.
Filmet på Stortinget
Opptakene i Danmark i mai var de siste som ble gjort, etter at innspillingen av «Harry & Charles» startet i Norge i februar. Både et spesialbygget studio på Marienlyst, Stortinget, Theatercaféen og eksteriører i Fredrikstad ble tatt i bruk for å sette den korrekte 1905-stemningen.
- Se i nett-tv:
- Bildegalleri:
- Bildegalleri:
Og etter iherdig arbeid er de tre episodene som NRK skal vise i jula nå ferdige.
- Det er rart at det snart er over, sier Maria, som har satt seg grundig inn i den historiske karakteren hun spiller, inkludert samtaler med prinsesse Astrid, som er Mauds barnebarn.
- Jeg liker Maud veldig godt, liker å være i rollefiguren, fordi hun har så sterke kontraster i seg. Og så var hun et raust menneske, forteller Maria.
- Les også:
- Bildegalleri:
- Bildegalleri:
Fra tiger til hest
Litt lenger borte har sminkøren stilt seg foran hesten. Det er brukt to forskjellige dyr til opptakene i Norge og Danmark, men det skal se ut som om det er den samme. Danske Chagall har en bred hvit stripe i ansiktet, så den må gjøres smalere ved hjelp av svart farge.
- Jaja. Jeg har sminket dyr før. Det mest spennende var en tiger i Thailand som skulle ha et kulehull, forteller Siw Järbyn, mens hesten får en grundig omgang med kosten.
Klart for prøve
Så er det klart for prøve. Kjappe beskjeder høres gjennom walkie talkier, mens teamet er plassert bak busker, ved elvebredden, i en kran og ved hver ende av broen Maria skal krysse.
Maria setter hælene i hestesiden og beveger seg prøvende framover, og over broen. Konsentrerer seg, det er viktig at hesten ikke begynner å løpe når hun sitter sånn.
- Ja! Vi kunne gjort opptak på dette her. Det var så bra, Maria! Fantastisk, gjør sånn, kommer det begeistret fra regissøren.
Guttejente
Det er kanskje litt vanskelig å forestille seg at den litt stive, velkledde og elegante damen vi er vant til å se på bilder av vår kongefamilie etter unionsoppløsningen trivdes både i full galopp eller susende ned en snøkledd bakke, med ski på beina.
Men Maud var en guttejente helt fra barndommen i England, og derfor fikk hun klengenavnet Harry. Da hun forelsket seg i sitt søskenbarn, den danske prins Carl, beholdt han navnet på henne. Mens hun kalte sin mann Charles. Harry og Charles.
Sammen skulle de skape historie da de i 1905 kom til Norge som vårt første kongepar etter unionsoppløsningen med Sverige. Og gleden over å være ute i naturen tok Maud med seg til sitt nye hjemland. Blant annet gikk hun stadig skiturer med Fridtjof Nansen.
- Se i nett-tv: