– Det er stort å få vite at folk liker, og setter pris på, det du gjør, sier Ingrid Bredholt til NRK.
Sammen med svenske Patrik Rosenfors, utgjør hun duoen Mardou&Dean som står bak jeansmerket med samme navn.
– Det var mange som sa at vi ikke kunne begynne med jeans, men det er en utstoppelig etterspørsel for plagget, så foreløpig tror jeg ikke at det har vært galt av oss å satse på dette, slår hun fast.
– Det er et anvendelig plagg, som kan brukes til alt, er slitesterkt, og som aldres og utvikles med bæreren, følger Rosenfors opp.
Store forhåpninger
Nåløyet deles hvert år ut av magasinet Henne under åpningen av Oslo Fashion Week. Prisen har som mål å løfte frem norsk design både nasjonalt og internasjonalt.
– Dette er et helt fantastisk jeansmerke som vi tror kan gjøre stor suksess, også utenfor Norges grenser, sier sjefredaktør Ellen Arnstad i Henne.
Hun har store forhåpninger til jeansmerket.
– Det er dette plagget vi elsker, her er det både kvaliteter, god produksjon, veldig flott design og masse spennende detaljer. Ved å kåre Mardou&Dean til prisvinner, håper vi egentlig på et nytt, norsk Acne.
Det svenske designerfirmaet, har opplevd stor suksess med sitt merke Acne Jeans, siden deres første visning i 1998.
Kjendiser viktige
Til sammen ti norske designere var nominert til prisen, og ifølge Arnstad er det vanskelig å komme igjennom nettopp nåløyet. Juryen ble ledet av H&Ms sjefsdesigner, Margareta van den Bosch.
– Hun var veldig begeistret, spesielt for vinneren, og tror de kan oppleve stor kommersiell suksess, sier Arnstad til NRK.
Kjendiser har allerede fått øynene for det norske merket. I det kommende marsnummeret av Marie Claire i Storbritannia, er den amerikanske kjendisen og trendsetteren, Nicole Ritchie, avbildet i en Mardou&Dean-jeans.
– Den oppmerksomheten man får i pressen gjennom internasjonale stjerner er veldig viktig. De er ledestjerner når det kommer til folk som følger disse stjernenes garderober, ifølge Patrik Rosenfors i Mardou&Dean.