NRK Meny
Normal

Maratonmannen Bruce Springsteen

ULLEVAAL STADION (NRK): Tre og en halv time med Bruce Springsteen balanserer mellom pur glede og utmattende utholdenhetsøkt, men faller ned på rett side, skriver NRKs anmelder.

Springsteen-fans på Ullevaal stadion

DANSER I REGNET: Springsteen-fansen danser foran scenen på Ullevaal.

Foto: Christian Fougner/NRK

Dette var min første konsert med Bruce Springsteen, noe jeg nok delte med mange av de 29.999 andre som var til stede i et typisk festivalvær denne onsdagen.

Det var godt å føle det bruset som følger Springsteens inntog på scenen, og lyden av (de svært mange) opptellingene til en ekspansiv aften med 20–30 låter fra hans imponerende backkatalog.

Imidlertid kan man ha en og annen innvending både på låtutvalg, oppbygging og lengde.

Bruce Springsteen og Steven Van Zandt på scenen på Ullevål

VENNER: Bruce Springsteen og Steven Van Zandt i samspill på Ullevaal stadion.

Foto: Christian Fougner/NRK

Eksploderende åpning

Ulastelig antrukket i T-skjorte, vest og mellomlederskjerf pumper han og bandet ut tidlige høydepunkter som «Prove All Night», «Darkness On The Edge Of Town» og ikke minst «The Ties That Bind» (fra «The River»), som nok alt i alt er den største låtmessige suksessen denne kvelden.

Samspillet mellom ham og bandmedlemmene er selvfølgelig nydelig, der fokus naturlig nok mest faller på Little Steven, som i oppsyn nå begynner å minne faretruende om en spåkone man kan finne i Disney-universet, og Jake Clemons' saksofonbajaseri.

Vi er fortsatt tidlige i kvelden, og mens publikum forsøker å finne ut av uforklarlige ølbetalingsapper og henfaller til tilløp av impro-eurytmi begynner man i enda større grad å sette pris på mennesket Bruce.

Se Bruce Springsteen spille de tre første låtene foran et fullsmekket Ullevaal Stadion

Bruce Springsteen og E Street Band hadde 30 000 fans i sin hule hånd på Ullevaal stadion i Oslo onsdag kveld.

Publikumstekke

Han har et fantastisk håndlag med publikum, som blir enda bedre når han legger fra seg gitaren og går vekk fra scenen.

Det er her de store, rørende øyeblikkene oppstår, som når han henter opp en fireårig jente, gir henne mikrofonen og hun synger refrenget til «Waiting On A Sunny Day» renere enn de fleste som sitter rundt meg.

På mange måter er det disse øyeblikkene som gjør konsertopplevelsen utholdbar gjennom sno og regn, spesielt når man underveis må pine seg gjennom små lommer av slapphet som virkelig truer med å ta luven av hele feststemningen.

Det starter med en halvhjertet fremføring av The River-låta «You Can Look (But You Better Not Touch)», og tryner nesten totalt med en parodisk selvhøytidelig fremføring av kalkunen «Death To My Hometown» (fra 2012-albumet «Wrecking Ball»), som bryter med stemningen på en nesten komisk måte.

«Lost In The Flood» trues lenge med å bli knust under egen pompøsitet, men reiser seg opp til å bli et av høydepunktene.

Bruce Springsteen på scenen på Ullevål

GITAR-SJEF: Springsteen trakterte gitaren i kjent stil.

Foto: Christian Fougner/NRK

Hitlåtene treffer

Folk responderer ikke ordentlig før «Hungry Heart». Da er vi rundt 50 minutter ut i settet. Aller best av de største låtene er «The Rising», men «Born To Run» og «Dancing In The Dark» sitter godt.

Til og med «Born In The USA», som kommer med de to ovennevnte i en klynge mot slutten, er fin å høre igjen – hvor enn harry det synthriffet kan virke i dag.

Bruce Springsteens store hjerte pumper ufortrødent videre, og en høydepunktrik aften overskygger utmattelsen i sekstiseksåringens frierferd inn i den norske konsertsommeren.

Bruce Springsteen på Ullevaal stadion

HOLDT KOKEN: Bruce Springsteen holdt en av sine maratonkonserter.

Foto: Christian Fougner/NRK

Kulturstrøm

  • Soulmusikk-fotografier utgis i bok

    Nær 300 fotografier som den amerikanske musikk-fotografen Bruce W Talamon tok av de største R & B-, funk- og soulartistene i USA på 1970-tallet og tidlig 1980-tall, utgis i en samlebok. De fleste bildene er aldri tidligere blitt publisert. Blant artistene som Talamon fikk komme nært inn på dagliglivet til, er Jackson 5, James Brown, Stevie Wonder og Diana Ross. Talamon sier til The Guardian at han aldri planla å bli fotograf, og mangler formell utdannelse. Det første bildet han tok var av Isaac Hayes på musikkfestivalen Wattstax i 1972. Konserten var en veldedighetskonsert til minne om det afroamerikanske opprøret i i bydelen Watts sør i Los Angeles.

    Diana Ross
    Foto: STR / REUTERS
  • Drake topper for tredje uke på rad

    Den kanadiske rapperen Drakes femte soloalbum ble sluppet 29. juni, og har allerede ligget tre uker på førsteplassen på Billboards topp 200-liste, skriver Rolling Stone. Albumet er dermed det første til å toppe den prestisjetunge amerikanske hitlisten like lenge siden den britiske artisten Adele toppet listen tre uker i strekk i desember 2016 med albumet «25». Polerte, men melodiøse tussmørke-beats, mener NRKs anmelder om Drakes «Scorpion».

    Drake
    Foto: DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP
  • 55 år gammel Bowie-låt oppdaget

    En hittil ukjent låt som den legendariske artisten sang i starten av karrieren er funnet i en gammel brødkurv, skriver The Guardian. 16 år gamle Bowie, som den gangen het David Jones, spilte inn låten «I Never Dreamed» i et lite studio sør i London sammen med bandet The Konrads. Men ingen plateselskaper ville gi ut låten. David Hadfield var trommis i bandet, og fant demotapen i en gammel brødkurv mens han ryddet i huset til bestefaren sin. – Det var jeg som bestemte at David skulle synge på låten, sier Hadfield til avisen. Tapen anslås å gå for 10.000 pund, eller 100.000 kroner på auksjon. Bowie døde av kreft januar 2016, bare to dager etter at han slapp sitt siste album, «Blackstar».

    David Bowie