Mamma Mia-filmen gir «Money, Money, Money»

«Mamma Mia Here We go Again» smadrer originalfilmen når det gjelder besøkstall på kino. Filmen er den tredje mest innbringende gjennom tidene i en åpningshelg i Norge.

Mamma Mia here we go again

SUKSESS: Stjernelaget bak Mamma Mia Here We Go Again sørger for klingende kinomynt her hjemme. Over 140.000 nordmenn så filmen de første tre dagene på kino.

Foto: TT NEWS AGENCY / REUTERS

– Dette er helt fenomenale tall, spesielt med tanke på sommerværet. At over dobbelt så mange ser oppfølgeren enn originalfilmen i åpningshelgen er nesten utrolig. Og nesten like mange nordmenn som svensker så filmen den første helgen.

PR-sjef i United International Pictures, Bård Eion Flaen, er ekstatisk over ABBA- og Mamma Mia-feberen som herjer over Norge.

140.290 nordmenn valgte å trekke inn i kinosalen tross finværet ute, og så den nye Mamma Mia-filmen i helgen.

Det gjør filmen til den tredje mest innbringende filmen gjennom tidene i en åpningshelg her til lands – kun slått av James Bond-filmen «Spectre» og «Star Wars – The Force Awakens.»

Benny Andersson og Björn Ulvaeus

SUKSESSDUO: Skuespiller Amanda Seyfried sa om Benny Andersson (t.v.) og Björn Ulvaeus (t.h.) at det er fascinerende hvordan alt de tar i blir til gull. Skal man dømme ut fra de foreløpige kinotallene i Norge, vil den nye Mamma Mia-filmen føye seg inn i suksessrekken.

Foto: Svein Ommundsen / NRK

– Mer enn vi kunne håpe på

Åpningstallene for den første Mamma Mia-filmen var under halvparten, men filmen rullet til gjengjeld på kinolerretet i flere måneder – og til slutt hadde over en million nordmenn sett filmen på kino.

PR-sjef Floen syns det er vanskelig å spå hva de endelige tallene for den nye filmen vil lande på.

– Det er helt ekstraordinært hvordan den forrige filmen utviklet seg og hvordan suksessen varte. Men dette er en fantastisk start og mer enn vi kunne håpe på. Og jeg tror ikke de blandede kritikkene har så mye å si, dette er en film som veldig mange har gledet seg til å se.

NRKs filmanmelder var av de mer positive og ga filmen terningkast 4.

Verdensstjernene spente på mottakelsen

NRK var i Stockholm og snakket med både Benny og Björn fra ABBA, skuespillerne, regissøren og produsenten, i forbindelse med verdenspremieren.

De var alle spente på mottagelsen, siden den vanskelige andrefilmen ofte kan gjøre det dårligere enn originalen.

– Det er svært krevende med oppfølgere. Men jeg mener vi har laget en veldig underholdende film, sa skuespiller Christine Baranski.

– Filmen er bra, den låter veldig bra og skuespillerne er begavede, sa Benny Andersson.

Les også:

Judy Craymer

PRODUSENT: Judy Craymer kan sies å være moren til hele Mamma Mia-universet, og var den som tok initiativ til å lage musikal av ABBAs sanger. Hun mener det var et sjansespill å lage oppfølgerfilmen.

Foto: Universal

Filmprodusenten: – Et sjansespill med en oppfølger

Og selv om de foreløpige besøkstallene gir klingende «Money Money Money» for filmselskapet bedyret produsenten til NRK at penger ikke er årsaken til at man lagde filmen.

– Som produsent er det å produsere en film alltid et sjansespill, du tjener bare penger hvis alt klaffer. Og det er veldig mye jobb som ligger bak for å få det til å fungere. Jeg tror det var lidenskapen for dette som utløste filmen, ikke et ønske om å tjene penger, sier Judy Craymer.

Ol Parker

SPENT: Regissør og manusforfatter Ol Parker var svært spent på hvordan filmen hans ville bli mottatt, da NRK møtte ham. Både i Norge og Sverige er iallfall filmen så langt en suksesshistorie.

Foto: Universal

Regissør Ol Parker ga uttrykk for at han var redd for han ville skuffe fansen.

– Selvfølgelig er jeg redd for det. De elsket den første filmen, og du ønsker at folk skal komme og se den andre.

Foreløpig ser det ut som om det var liten grunn til bekymring – og det rullende suksesstoget ABBA fortsetter.

Hvor mye kan du om ABBA og Mamma Mia? Ta quiz under!

1/10 ABBA i Eurovision Song Contest

SWEDEN-MUSIC-ABBA
Foto: OLLE LINDEBORG / AFP

Med hvilken låt vant ABBA Eurovision Song Contest i 1974?

2/10 Norskfødt ABBA-medlem

ABBA på Norgesbesøk
Foto: Oddvar Walle Jensen / NTB scanpix

Hvilket av ABBA-medlemmene er født i Norge?

3/10 Revydagene før ABBAs glanstid

Gimme, gimme, gimme
Foto: NRK

Hva het ABBA før de byttet gruppenavn?

4/10 Monaco i ABBA-sang

Bygningsprosjektet Portier Cove Monaco
Foto: Bouygues Construction

Fra hvilken sang kommer verselinjen «I must leave, I'll have to go, to Las Vegas or Monaco»?

5/10 ABBAs største hitsingel

Dancing Queen
Foto: NRK

Hvilken ABBA-sang gikk til topps på hitlistene i flest land, og regnes som deres aller største hit?

6/10 Konkurrent til Eurovision-seieren

SWEDEN-ABBA/
Foto: TT NEWS AGENCY / REUTERS

Hvem av disse verdensstjernene var blant ABBAs konkurrenter i Eurovision-finalen i 1974?

7/10 Rare sangtitler

SWEDEN-ABBA/
Foto: Arnd Wiegmann / Reuters

Björn Ulvaeus skrev de fleste av tekstene til ABBAs sanger, noen av dem er av den kuriøse sorten. Hvilken av følgende titler er IKKE navnet på en ABBA-sang?

8/10 Mer populære enn månelandingen

Månelandinga
Foto: AP

ABBA var datidens aller mest populære popgruppe. I hvilket land fikk et ABBA-program høyere TV-seertall enn den første månelandingen?

9/10 Meryl Streeps rolle i filmen

Film: Mamma Mia! MAMMA MIA!
Foto: Photo Credit: Peter Mountain / NBC Universal Studios

Hva heter hovedkarakteren i Mamma Mia-filmen, som blir spilt av selveste Meryl Streep?

10/10 Mamma Mia-bryllup

Gammel kirke i Skopelos, der mange av scenene i filmen ble tatt opp.
Foto: Titanas, Flickr

Bryllupet i den første Mamma Mia-filmen ble spilt inn på en romantisk ferieøy. Hvilken?

Ditt resultat

Du må svare på alle spørsmålene først.

Kulturstrøm

  • Mørkere enn forrige sesong

    – Du må ikke snakke kebabnorsk eller gå med «tracksuit» for å kjenne deg igjen i denne historien, sier Serhat Yildirim som har hovedrollen i NRK-serien «18»

    Serhat Yildirim,
    Foto: Kim Erlandsen / NRK
  • Saksøker lokalradio i Bergen

    Radiostasjonen P4 går til retten for å hindre lokalstasjonen P7 i å bruke slagordet «Lyden av Bergen», som de mener er for likt deres eget merkevareregistrerte «Lyden av Norge». P4 krever også 277.000 kroner i erstatning, skriver fagbladet Journalisten.