NB: Denne utgaven av Studio Sokrates er en reprise fra jazzfestivalen i Molde, juli 2006.
Alle kjenner de eggende rytmene fra latinojazzen – og alle merker sensualiteten, erotikken og tristessen som smyger seg inn i sjelen av denne musikken. På jazzfestivalen i Molde lager Studio Sokrates radio om lyst, lidenskap og latinojazz.
Kjærligheten
For grekerne var kjærligheten et tveegget sverd. De forsøkte å forholde seg intellektuelt til kjærlighetens mysterium: «Hva er det å elske?» «Hva innebærer det å bli elsket?» Vi ser med en gang at kjærlighet byr på utfordringer – og utfordringer av den sorten man må finne en løsning på.
Samtidig hadde grekerne et muntert forhold til erotikk og sanselighet. «Afrodite-kaleiopygea» sa de til hverandre – og flirte: Afrodite med den fine rumpa. Og det stemmer. Tidligere i sommer var jeg på ferie på Kreta – og gikk systematisk til verks: Snudde alle Afroditeskulpturene jeg kom over bak fram – og så etter: Afrodites «pygea» er svært «kala».
Homoseksualiteten
Antikken er kjent for kjærlighetsforholdene mellom unge gutter og voksne menn. En gresk mann – en fri borger – kunne nok føle aktelse for sin kone, Sokrates gjorde antakelig det – men kjærligheten, lysten og lidenskapen gikk den frie greker annetsteds med. Til hetærer, konkubiner, prostituerte eller til sin unge guttevenn. Erastes var navnet på den elskede gutten – som skulle være ung. «eros har pustet liv i ham» er han klar for å møte en «Eromenes», den voksne elskeren.
«Kom rett hjem fra skolen i dag – ikke innlat deg med mannfolkene som sitter og ser på dere i gymnastikken». Slik har mer enn en gresk far formant sine sønner i Athen. Saken var at kjærlighetsforholdene mellom unge gutter og voksne menn kunne gå riktig galt – hvis den unge mannen møtte feil elsker. Og sjalusimord var ikke uvanlig.
Møtte han den rette var guttekjærligheten en viktig og nødvendig vei å gå for den unge gutten. Han skulle bli soldat i den greske hoplittfalanksen, og borger i en fri bystat. Derfor var det nødvendig å kjenne de riktige maktmenneskene, knytte de riktige sosiale bånd – og å lære å ta for seg av livets goder som en mann – og ikke som et barn eller en slave, eller en kvinne.
Trio de Janeiro rådslår før samspillet med Studio Sokrates starter. P2scenen, Aleksandraparken i Molde, 21. juli 2006
Musikken
sørger Trio de Janeiro for – I Molde består trioen av Tom Lund, gitar, Anne Marie Giørtz, vokal & diverse, samt Tore Brunborg, saksofon. Og de framfører fire av de mest kjente latinamerikanske jazzstykkene, nemlig: The Girl from Ipanema, Desafinado, Aqua de bebe og So danco Samba.