Musikken kan få deg til å tenke på starten på en såpeopera, men det er den musikken som symboliserer Fremskrittspartiet og som skal inspirere deg til å stemme på Carl I Hagen.
Stadig flere bedrifter og politiske partier skaffer seg en lydprofil. Musikken skal gi deg et inntrykk av hva de står for og å få din sympati.
Påvirke
Komponist og produsent i Lydlogo, Simen Fjeld, lager lydprofiler til bedrifter. Musikken kan brukes som ringetoner til mobilen, og som ventemusikk når du sitter i telefonkø.
- Man har en slags medietid med brukeren på telefonen, der man har en mulighet til å påvirke og fortelle om din merkevare, og verdiene til merkevaren. Fremskrittspartiet ønsket å symbolisere frihet og handlekraftighet. De ønsket også å være til dels folkelige, og samtidig troverdig.
Høyre er også et av partiene som har skaffet seg en musikkprofil. Med deres musikk ønsker de å formidle en tro på fremtiden.
Senke skuldrene
Musikkforsker Odd Skaarberg ved Universitetet i Oslo, sammenlignet lydprofilene til de to partiene og han hører det politiske budskapet.
- Musikken til Høyre er, i motsetning til Fremskrittspartiet, litt mer humanisert. Man bruker strengeinstrumenter, og det er ikke så pompøst. Det er litt mer hverdagslig, men med sprang i musikken som indikerer at man skal gå ut og virke, skape sin egen bedrift, være en Høyre-mann.
Skaarberg forstår hvorfor partiene bruker slik musikk.
- Når musikk kan få deg til å senke skuldrene på et kjøpesenter, og så handle mer, så kan også musikk brukes på denne måten.
Kulturnytt, NRK P2, 3. januar 2006