Av Tom Egil Hverven
Bret Easton Ellis
Lunar Park
Kagge Forlag 2005
Oversatt av John Erik Frydenlund
Hvis det er noe jeg ble grundig lei av på 1980-tallet, var det filmer med slimete monstre som plaget livet av tenåringer i mørke parker med skummel lyssetting. Hvordan i all verden kan jeg da like «Lunar Park» så godt?
Mange lag av fortellinger
Bret Easton Ellis’ nye roman er på mange måter inspirert av 1980-åras estetikk. Den åpner som en selvbevisst bekjennelsesroman, med forfatteren Bret Easton Ellis i hovedrollen. Og som en åttitalls metaroman har den flere lag av fortellere.
Men «Lunar Park» har mye mer. Først og fremst er den morsom og drivende godt fortalt. Men romanen har også en sår tone mellom far og sønn, som hever den langt over en gjennomsnittlig underholdningsbok.
Faren som gjenferd
Etter et vilt liv med suksess på 1990-tallet er forfatteren Bret Easton Ellis trygt parkert i en forstad til New York, gift med en vakker filmstjerne. Paret har to barn. Den eldste av dem, Robby, valgte hun å beholde da han stakk av for mange år siden.
Den angrende, utskeiende faderen er kommet tilbake. Men det tar ikke lang tid før Brets egen far, også han med navnet Robby, vender tilbake fra den andre siden av døden. Robby den eldre kommer igjen lik Hamlets gjenferd, i en bydel hvor gater og streder er oppkalt etter Shakespeares drama.
Velstandens baksider
Gjenferdet snur opp ned på Brets liv, et liv jeg er redd minner mer om norske middelaldrende forstadsbeboere enn det noensinne har gjort i en amerikansk roman. Jeg mistenker at bruken av ritalin blant hyperaktive barn, blandingen av alkohol og angstdempere hos stressede foreldre - og bruken av firehjulstrekkere for å frakte alle rundt hele tiden - snart er like utbredt her som der. Det har med velstand å gjøre.
En vesentlig del av romanen, kanskje en litt for lang del, er satire over den vestlige overklassens familieliv anno 2005. Men Bret Easton Ellis’ elegante bruk av horror-effekter, kombinert med en forholdsvis ambisiøs utforsking av far-og-sønn-motivet, gjør «Lunar Park» til et must for flere enn travle småbarnsforeldre. Godt oversatt er den også.
Kulturnytt, NRK P2, 7. september